Sångtexten Postat 27 februari 2011 Postat 27 februari 2011 Hej! På ett ställe i en låt med grundtonarten Em vill jag ha tonerna A, B (=H), D# (=Eb) och G. Vad ska man kalla det som ackord? Gmaj5+2, B7maj5...? Det upplöses sedan i Em. Tacksam för lite hjälp för jag kan inte sånt här.
Jetblack Postat 27 februari 2011 Postat 27 februari 2011 Det skulle kunna heta Asus2-5add7, men det låter ärligt talat knasigt på riktigt 😱 Ibland kanske man helt enkelt får nöja sig med att ackordanalysen inte alltid är tillämpbar. Har en del ackord i mina låtar som jag inte skulle kunna säga vad de heter, men det viktiga är ju att det låter bra...
Fryder Postat 27 februari 2011 Postat 27 februari 2011 Nja, så knasigt är det inte. Det är ett Gadd9, men kvinten är höjd. Alltså G+5add9
nankerphelge Postat 27 februari 2011 Postat 27 februari 2011 (redigerat) Det upplöses i Em så antagligen ett B7+5. Jetblack: Ackordsanalys är alltid tillämpningsbar, bara musiker kan inte vara tillämpningsbara 😉 Men du har en bra poäng, huvudsaken är att det låter bra.. (Och tror du tänker på ett A7sus2#11 utan kvint. Tonen D, höjd eller sänkt, är alltid en kvart i förhållande till ett A.) Redigerat 28 februari 2011 av nankerphelge 1
mattiasd Postat 28 februari 2011 Postat 28 februari 2011 känns som det borde vara en dominant. Dvs ett B7+... Du skulle kunna testa att lägga till C som blir b9... 7b9b13 leder ofta snyggt till Moll.
Sångtexten Postat 14 mars 2011 Trådstartare Postat 14 mars 2011 Tack alla, nu är det både solklart och klart som korvspad!
pxm Postat 14 mars 2011 Postat 14 mars 2011 (redigerat) Dominat 9th b5 (no 3rd ) / Dominant 7th #5 fick jag fram via allguitarchords.com Blev tvungen att kolla det därför att kvinten skriver man väl aldrig om det är en vanlig 5:a ?? Edit : http://www.all-guitar-chords.com/ Redigerat 14 mars 2011 av pxm
peite Postat 19 mars 2011 Postat 19 mars 2011 (redigerat) Jag som inte kan min notlära känner mig lite förvirrad just nu.. Om jag har ett ackord som jag vill veta vad det heter.. finns det ingen bra sida där jag kan klicka mig fram likt Guitar Pro och få förslag på namn? De sidor såsom All-guitar-chords o dylikt... där måste man ju veta vad det är för skala redan från början. Grejen är den att i Logics Chord Grid Finder kan jag "rita" ackord men jag måste själv bestämma vad det ska heta. Edit: Okej, man måste väla "Root" och "Base" då dyker namnen upp! Redigerat 19 mars 2011 av peite
pxm Postat 19 mars 2011 Postat 19 mars 2011 (redigerat) du väljer funktionen chordname på all-guiatar-chords.com så kan du sjävlv skriva in tonerna och få reda på vad ackordet heter. Redigerat 19 mars 2011 av pxm
Sångtexten Postat 19 mars 2011 Trådstartare Postat 19 mars 2011 du väljer funktionen chordname på all-guiatar-chords.com så kan du sjävlv skriva in tonerna och få reda på vad ackordet heter. Om det är gitarr man spelar ja! 🙂
peite Postat 19 mars 2011 Postat 19 mars 2011 Tack! Chord Name - Där var det ja! ...Och om det gäller Piano, finns det någon liknande sida eller kan man se ackord i Logics Piano Rulle? 1
Quoman Postat 27 mars 2011 Postat 27 mars 2011 Att programmera in tonerna i ett dataprogram kanske fungerar i de flesta fall. Men ibland har man lite olika alternativ att välja mellan då vissa ackord innehåller samma toner men kallas olika beroende på sammanhanget.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.