Soxic Postat 27 februari 2011 Dela Postat 27 februari 2011 Jag har tidigare när jag arbetat med riktiga trummor i Cubase (inspelade med metronom) kopierat och klistrat för att fixa partier som är otajta taktmässigt. Fills har jag ibland cuttat upp och flyttat tom för tom eller snare för snare. Men så skrattade min trummis lite och sa att han trodde att jag visste hur man tajtar till trummor i Cubase. Han sa att han skulle spela in en video och visa mig. Tydligen har jag gjort helt fel och uppenbarligen finns det något knep med att fixa detta. Jag har testat audio quantize och det funkar väl rätt bra på virveltrumma, kick och toms, men inte alls bra på overheads, ride och hihat. Nu har trummisen åkt bort på semester dock och jag sitter här skitnyfiken och ivrig att få lära mig. Vad vet han som inte jag vet?? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ludde46 (oregistrerad) Postat 27 februari 2011 Dela Postat 27 februari 2011 Nu jobbar jag mest i pro tools..men där gör man en beatmap...asså spelar in ett click track som passar till materialet.... sen klippar man och klistrar in på respektive not som ligger inom intervallet på clicktracket..de brukar säga att man skall ligga inom 10 millisekunder på slaget när du flyttar materialet..sen är det ju bra att använda timestretch också, behövs ibland....kanske tycks vara en omväg..men går rätt fort när man gjort det några gånger. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
TimB Postat 27 februari 2011 Dela Postat 27 februari 2011 Skaffa en tajt trummis 😆 Nej men jag som också körde också cubase ett bra tag och jag tror att den funkar bättre på spår med mycket transienter och tydliga slag medans OH oftast bara är skramel och ljud ☺️ Tror man kan välja att synka övriga spår mot ett spår så man bara behöver "kvantisera" ett spår, vet dock inte hur man göra 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LIIKET Postat 27 februari 2011 Dela Postat 27 februari 2011 (redigerat) Slip editing är the way to go! Se och lär: http://dl.dropbox.com/u/794136/slipeditcubase.swf Redigerat 27 februari 2011 av LIIKET Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 28 februari 2011 Trådstartare Dela Postat 28 februari 2011 Tack för svaren. Den sista länken verkade ju vara väldigt intressant. Han verkar mena att man ska dra den där lilla fyrkanten i nedre högra och vänstra hörnet och trimma klippen så Han skulle förklara närmare vid senare tillfälle när han hade tid, men otålig som man är så vill man ju veta genast 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LIIKET Postat 28 februari 2011 Dela Postat 28 februari 2011 Ja du kan ju dra i fyrkanten, flytta tillbaka klippet framför och crossfadea också. Bara en sjukt mycket jobbigare metod än den som beskrivs i länken som jag postade. Men ska man bara klippa något enskilt sneslag så... Viktigast är ju iaf att du klipper alla kanaler och inte bara tex. virvelkanalen. Då hamnar du snabbt i skiten. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 4 mars 2011 Trådstartare Dela Postat 4 mars 2011 Detta är det enda alternativet för att fixa till trummor ur takt? Pro Tools har väl nåt som heter "Beat Detective". Finns inget liknande till Cubase? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frekvensspektrumanalysator Postat 4 mars 2011 Dela Postat 4 mars 2011 det låter sjukt vanskligt att börja kvantisera OH.. funkar det verkligen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
basshole Postat 4 mars 2011 Dela Postat 4 mars 2011 I Cubase 6 ska det tydligen vara en smal sak att kvantisera flera audiospår samtidigt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 4 mars 2011 Trådstartare Dela Postat 4 mars 2011 det låter sjukt vanskligt att börja kvantisera OH.. funkar det verkligen? Det lär ju inte vara några problem så länge OH kvantiseras tillsammans med snare/kick och övriga spår. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.