andythien Postat 27 februari 2011 Postat 27 februari 2011 (redigerat) Hej allihopa đ Det Ă€r sĂ„ att jag ska bygga upp en liten inspelning rum som Ă€r större Ă€n 1 kvadrat meter, för vocal inspelning. Jag söker nu olika Akustikmaterial för att dĂ€mpa omkring rummet. Vad kan ni rekommandera mig för pris och olika hemsidor? Ett plus Ă€r om det ligger i Malmö kan man köra dit och tar en titt ocksĂ„, Men inte nödvĂ€ndigt. GĂ„r lika bra att bestĂ€lla genom nĂ€tet om det finns nĂ„got billigt och bra. Har provat att googla mig fram och hittar bara 2 sidor som Ă€r thorman.de nĂ„nting sĂ„nt och billebro.se Skulle vara tacksam om man kan fĂ„r lite mer rĂ„d om olika stĂ€llet och priser. Tack i förhand Redigerat 27 februari 2011 av andythien
Audiorent Postat 27 februari 2011 Postat 27 februari 2011 du behöver inte köpa akustikmaterial för att dÀmpa ett VokalbÄs..... allt du behöver finns hos bygghandeln. MEN menar du att utrymmet Àr 1 kvm ?? ....dÄ spelar du knappast nÄn roll vad du stoppar in för dÀmpning, det kommer aldrig lÄta bra. Jag har en ljudsluss mellan kontrollrum och studio som jag ibland av bekvÀmliga skÀl anvÀnder som vokalbÄs. Den Àr ca 2x1,5m (3kvm) med oregelbunden form pÄ vÀggarna. Mindre Àn sÄ Àr nog högst olÀmpligt att bygga. Annars har JAM i Malmö nÄn billig skumdÀmpning. Jag har dock aldrig anvÀnt mig av sÄdan och flera akustikexperter hÀr pÄ forumet dömmer ut den. M
andythien Postat 27 februari 2011 TrÄdstartare Postat 27 februari 2011 du behöver inte köpa akustikmaterial för att dÀmpa ett VokalbÄs..... allt du behöver finns hos bygghandeln. MEN menar du att utrymmet Àr 1 kvm ?? ....dÄ spelar du knappast nÄn roll vad du stoppar in för dÀmpning, det kommer aldrig lÄta bra. Jag har en ljudsluss mellan kontrollrum och studio som jag ibland av bekvÀmliga skÀl anvÀnder som vokalbÄs. Den Àr ca 2x1,5m (3kvm) med oregelbunden form pÄ vÀggarna. Mindre Àn sÄ Àr nog högst olÀmpligt att bygga. Annars har JAM i Malmö nÄn billig skumdÀmpning. Jag har dock aldrig anvÀnt mig av sÄdan och flera akustikexperter hÀr pÄ forumet dömmer ut den. M Tack för ditt snabba svar. Det Àr lite mer Àn 1 kvadrat meter vokalbÄs. Hade tÀnkt mig att bygga runt vokalbÄs en trÀplanka sen stenull (tjocklek ca 5-8cm) och dÀrefter en trÀ planka. Sen dÀrefter tÀnker jag köra GoldenAge Acoustics: FoamZorb Panel 80 Denna panel har mÄtten 300*600mm och höjden Àr 80mm (ger kraftigare dÀmpning Àn 50mm-panelen). En kartong innehÄller 12st paneler och de sÀljs enbart i hela kartonger (2.16m2 i varje kartong). 1750:- lÄter det bra ? eller ?
coffa Postat 27 februari 2011 Postat 27 februari 2011 Varför vill du bygga ett vokalbÄs? Som Audiorent skrev kommer det aldrig att lÄta speciellt bra om det som spelas in. 1
MartinĂjes Postat 27 februari 2011 Postat 27 februari 2011 Audiorent/Coffa: Det skulle nog vara intressant för forumlĂ€sarna att lĂ€sa om varför det inte skulle lĂ„ta bra i ett sĂ„ litet vokalbĂ„s. / Martin
coffa Postat 28 februari 2011 Postat 28 februari 2011 Audiorent/Coffa: Det skulle nog vara intressant för forumlÀsarna att lÀsa om varför det inte skulle lÄta bra i ett sÄ litet vokalbÄs. / Martin Har testat inspelning av sÄng i ett sÄdant bÄs i ungefÀr den storleken, kanske var det tom lite större. Första gÄngen jag testade var det ingen akustikbehandling alls, rena vÀggar av spÄnskiva eller liknande material. Det lÀt inte kul alls, för att uttrycka mig milt. NÀsta gÄng var det 5cm tjocka akustikplattor liknande ecophone takplattor. Okey det hemska lÄdljudet frÄn första testet var borta, sÄ det lÀt förvisso bÀttre Àn helt obehandlat. Men det var inget liv i sÄngen som spelades in dÀr, svÄrt att beskriva i ord. Fast vÀrst tyckte jag personligen det var att klÀmma in sig dÀr och lÀgga sÄng, kÀndes klaustrofobiskt och instÀngt. AnvÀnde det ett fÄtal gÄnger för att lÀgga sÄng vid inspelning av ett helt band live. SÄngen lades i dessa fall om för den hÀngde inte ihop med resten av musiken pga sitt i brist pÄ bÀttre förklaring "döda" sound. Kanske det funkar bÀttre till elektronisk musik, rap etc. Men till pop/rock lÀt det inte kul. I min nuvarande studio gjorde vi ett litet rum till sÄnginspelning ca 2x3 meter, det har till dax dato förblivit oanvÀnt till sÄng. Har spelat in lite förstÀrkare dÀr vid ett par tillfÀllen, men all sÄng har lagts i kontrollrummet alt större liverum. SjÀlv lÀgger jag helst sÄng i kontrollrummet, snabbare att lyssna om det blev bra och lÀttare att kommunicera med den som Àr bakom spakarna. Men behövs bÄset för att förhindra störande ljud utifrÄn, buller frÄn trafik etc kan det kanske fylla sin funktion.
andythien Postat 28 februari 2011 TrÄdstartare Postat 28 februari 2011 Nu blir jag verligen skeptisk nu om jag ska fortsÀtta bygga det eller inte. Jag som var hypad över att man kunde nÄ en bÀttre inspelnings miljö för vocal. Trodde att inne i den bÄsen, kunde man fÄr en riktigt fint dÀmpad ljud och fÄr en rent o klart vocal inspelning Har ni nÄgra andra tips `?
adrumdrum Postat 28 februari 2011 Postat 28 februari 2011 skit i bÄset och bygg absorbenter. en fördel Àr om man bom Àr pÄ stativ(med ben) sÄ man kan flytta dom en bit ut i rummet. bygg dom i olika tjocklek 95mm och 195mm. stenull eller glasull pÄ ca 30kg/m3. exempel, absorbenter och matta pÄ golvet: anledningen till att sÄngbÄs lÄter skit Àr för att dom inte Àr helt döda i akustiken. resonans frekÀnserna(sÄende vÄgor) i ett bÄs t.ex. 1.5 x 1.5 x 2m gÄr fun 140hz Ànda upp i mitten av mellanregistret. felet folk gör att att klÀ det med funnt absorberingsmaterial. tunna absorbenter(tex 45mm skumabsorbent)har effct ner till ca 500hz. sÄ allt dÀr under blir vÀldigt mycket tydligare Àfter som det övriga(högfrevÀns)har kortare Àfterklang. runt 200-300hz Àr de frekÀnser som brukar beskrivas som burkiga med andra ord sÄ lÄter altsÄ inge bra. om man ÀndÄ vill bygga ett sÄngbÄs sÄ lÀr det va minst 3x2.5m(lÀngd, bredd) och man lÀr stÀmma bort alla fula frekÀnser med resonatorer. 1
Piccazzo Postat 28 februari 2011 Postat 28 februari 2011 Skaffa en reflection skÀrm istÀllet. Kommer ge bÀttre resultat. Garderobs-sÄngbÄs gÄr helt enkelt inte att göra bra.
andythien Postat 28 februari 2011 TrĂ„dstartare Postat 28 februari 2011 skit i bĂ„set och bygg absorbenter. en fördel Ă€r om man bom Ă€r pĂ„ stativ(med ben) sĂ„ man kan flytta dom en bit ut i rummet. bygg dom i olika tjocklek 95mm och 195mm. stenull eller glasull pĂ„ ca 30kg/m3. exempel, absorbenter och matta pĂ„ golvet: anledningen till att sĂ„ngbĂ„s lĂ„ter skit Ă€r för att dom inte Ă€r helt döda i akustiken. resonans frekĂ€nserna(sĂ„ende vĂ„gor) i ett bĂ„s t.ex. 1.5 x 1.5 x 2m gĂ„r fun 140hz Ă€nda upp i mitten av mellanregistret. felet folk gör att att klĂ€ det med funnt absorberingsmaterial. tunna absorbenter(tex 45mm skumabsorbent)har effct ner till ca 500hz. sĂ„ allt dĂ€r under blir vĂ€ldigt mycket tydligare Ă€fter som det övriga(högfrevĂ€ns)har kortare Ă€fterklang. runt 200-300hz Ă€r de frekĂ€nser som brukar beskrivas som burkiga med andra ord sĂ„ lĂ„ter altsĂ„ inge bra. om man Ă€ndĂ„ vill bygga ett sĂ„ngbĂ„s sĂ„ lĂ€r det va minst 3x2.5m(lĂ€ngd, bredd) och man lĂ€r stĂ€mma bort alla fula frekĂ€nser med resonatorer. Denna ide var verkligen bra đ HĂ„ller pĂ„ att tĂ€nka ut lite. Vad hĂ€nder med taket ? Ska man inte ha nĂ„n sorts absorbent i taket ocksĂ„ ? Golvet kan man ha en matta som du sĂ€ger.
Claes Holmerup Postat 28 februari 2011 Postat 28 februari 2011 Pilla ihop ett sĂ„nghörn, sĂ„ blir du glad och slipper att det tar en massa extra plats. đ
andythien Postat 28 februari 2011 TrĂ„dstartare Postat 28 februari 2011 Pilla ihop ett sĂ„nghörn, sĂ„ blir du glad och slipper att det tar en massa extra plats. đ LĂ„ter ocksĂ„ som en bra ide đ Ska man köpa reflexion o sĂ„nt till mikrofon eller sĂ„ bygger man typ som adrumdrum inlĂ€gg med massa absorbenter.
Claes Holmerup Postat 1 mars 2011 Postat 1 mars 2011 LĂ„ter ocksĂ„ som en bra ide đ Ska man köpa reflexion o sĂ„nt till mikrofon eller sĂ„ bygger man typ som adrumdrum inlĂ€gg med massa absorbenter. SĂ€tt upp absorbenter i ett hörn som beskrivet i artikeln. Enklare kan det knappast bli. đ Det andra alternativet mĂ„ste du ju ha nĂ„gon sorts stativ till, sĂ„ det blir mycket jobbigare. MikrofonskĂ€rm kan du övervĂ€ga om du upplever att det behövs ytterligare lite dĂ€mpning med sĂ„nghörnet, men det troligaste Ă€r det det inte behövs.
johangustav Postat 1 mars 2011 Postat 1 mars 2011 skit i bÄset och bygg absorbenter. en fördel Àr om man bom Àr pÄ stativ(med ben) sÄ man kan flytta dom en bit ut i rummet. bygg dom i olika tjocklek 95mm och 195mm. stenull eller glasull pÄ ca 30kg/m3. exempel, absorbenter och matta pÄ golvet: anledningen till att sÄngbÄs lÄter skit Àr för att dom inte Àr helt döda i akustiken. resonans frekÀnserna(sÄende vÄgor) i ett bÄs t.ex. 1.5 x 1.5 x 2m gÄr fun 140hz Ànda upp i mitten av mellanregistret. felet folk gör att att klÀ det med funnt absorberingsmaterial. tunna absorbenter(tex 45mm skumabsorbent)har effct ner till ca 500hz. sÄ allt dÀr under blir vÀldigt mycket tydligare Àfter som det övriga(högfrevÀns)har kortare Àfterklang. runt 200-300hz Àr de frekÀnser som brukar beskrivas som burkiga med andra ord sÄ lÄter altsÄ inge bra. om man ÀndÄ vill bygga ett sÄngbÄs sÄ lÀr det va minst 3x2.5m(lÀngd, bredd) och man lÀr stÀmma bort alla fula frekÀnser med resonatorer. Blev extremt intresserad av detta faktiskt, verkar ju inte sÄ komplicerat att bygga heller. Vad sÀger ni, fÄr man nÄgot önskvÀrt resultat via denna metod?
Gilbert Postat 1 mars 2011 Postat 1 mars 2011 Blev extremt intresserad av detta faktiskt, verkar ju inte sĂ„ komplicerat att bygga heller. Vad sĂ€ger ni, fĂ„r man nĂ„got önskvĂ€rt resultat via denna metod? Ăven om du misslyckas totalt sĂ„ skulle resultatet fortfarande bli enormt mycket bĂ€ttre Ă€n ett litet bĂ„s med tunna (= vĂ€rdelöst) porösa absorbenter pĂ„ vĂ€ggarna. Man kan ju förstĂ„ varför vissa blir frustrerade i jakten pĂ„ âbra ljudâ. Efter att ha inhandlat dyra mickar, preamps och ADs sĂ„ gör de Ă€ntligen nĂ„got Ă„t akustiken och beslutar sig dĂ„ för att bygga ... ett âsĂ„ngbĂ„sâ. Stackare! Observera att en bĂ„s inte nödvĂ€ndigtvis mĂ„ste vara dĂ„ligt om byggt rĂ€tt, d v s dĂ€mpat Ă€ven i det lĂ€gre registret (som de tyvĂ€rr sĂ€llan Ă€r).
johangustav Postat 1 mars 2011 Postat 1 mars 2011 Ăven om du misslyckas totalt sĂ„ skulle resultatet fortfarande bli enormt mycket bĂ€ttre Ă€n ett litet bĂ„s med tunna (= vĂ€rdelöst) porösa absorbenter pĂ„ vĂ€ggarna. Man kan ju förstĂ„ varför vissa blir frustrerade i jakten pĂ„ âbra ljudâ. Efter att ha inhandlat dyra mickar, preamps och ADs sĂ„ gör de Ă€ntligen nĂ„got Ă„t akustiken och beslutar sig dĂ„ för att bygga ... ett âsĂ„ngbĂ„sâ. Stackare! Observera att en bĂ„s inte nödvĂ€ndigtvis mĂ„ste vara dĂ„ligt om byggt rĂ€tt, d v s dĂ€mpat Ă€ven i det lĂ€gre registret (som de tyvĂ€rr sĂ€llan Ă€r). Jag hĂ„ller med, har inte heller tĂ€nkt att bygga ett bĂ„s dĂ„ jag vet att det inte lĂ„ter nĂ„got vidare. DĂ€rav var idĂ©en om att bygga absorbentskĂ€rmar betydligt mer lockande för min del. Hur höga och breda bör de vara?
Gilbert Postat 1 mars 2011 Postat 1 mars 2011 Beror pĂ„ i vilken sammanhang, och syfte. Om sĂ„nghörn, sĂ„ kan 2-3 st 1mÂČ paneler göra stor skillnad (men se till att inte göra dem för tunna, absolut minst 70 mm, gĂ€rna 120+ mm tjocka, gĂ€rna med luftspalt).
johangustav Postat 2 mars 2011 Postat 2 mars 2011 Beror pĂ„ i vilken sammanhang, och syfte. Om sĂ„nghörn, sĂ„ kan 2-3 st 1mÂČ paneler göra stor skillnad (men se till att inte göra dem för tunna, absolut minst 70 mm, gĂ€rna 120+ mm tjocka, gĂ€rna med luftspalt). Det lĂ„ter vettigt. Vad tycker du om att bygga i olika tjocklekar likt exemplet pĂ„ bilden?
drloop (oregistrerad) Postat 2 mars 2011 Postat 2 mars 2011 Vad tror du om en mjuk och fin tygsoffa pÄ högkant?
Gilbert Postat 2 mars 2011 Postat 2 mars 2011 Det lĂ„ter vettigt. Vad tycker du om att bygga i olika tjocklekar likt exemplet pĂ„ bilden? I detta fall Ă€r svaret lite komplierat pĂ„ alla material Ă€ven reflekterar ljud, Ă€ven mineralull, sĂ„ om man bara ser till vad som vore bĂ€st sett till panelen i sig sĂ„ vore en tom ram det bĂ€sta dĂ„ allt ljud âabsorberasâ, d v s passerar, och inget reflekteras med detta vore opraktiskt dĂ„ detta inte tillför nĂ„got i denna situation (enl. bilden, inte för sĂ„nghörn m a o). Man fĂ„r helt enkelt göra en avvĂ€gning vilket register man kan tillĂ„ta reflektion av. BĂ€st Ă€r givetvis det lĂ€gre dĂ„ dessa vĂ„glĂ€ngder kommer att vara lĂ„nga i relation till panelerna och dĂ€rför inte reflekteras sĂ„ mycket dĂ„ de inte kommer att âseâ denna panel p g a diffraktion. Jag skulle bygga liknande paneler för detta Ă€ndamĂ„l med 95-120 mm tjock ull med ett lĂ„gt flödesmotstĂ„nd, under ca. 6 kPa*s/mÂČ.
Bunkert Postat 8 mars 2011 Postat 8 mars 2011 Ska sÄngen spelas in samtidigt som andra instrument spelas in i samma rum? Iden med flyttbara paneler Àr mycket bra. Men fÄr jag lov att vÀnda helt pÄ steken och föreslÄ diffusering istÀllet för absorbering! Ett antal Wing/Vinge paneler frÄn SvanÄ miljöteknik skulle förmodligen ge sÄngen rejÀlt med mer space, klang, luft, you name it! JÀmfört med klangdödare/Absorbenter. De tidiga reflexerna Àr mycket viktiga att ta hand om pÄ bÀsta sÀtt. Att döda dem förÀndrar mycket av röstens karaktÀr. Matts Odemalm pÄ SvanÄ Miljöteknink har jobbat med akustik i 30 Är och samarbetat med de största. HÀr Àr ett av hans senaste skapelser: Marten Design Level 3. Den intresserade kan göra ett besök i Göteborg. Det finns ett mindre rum i Stockholm ocksÄ hos Audio Concept pÄ kungsholmen. Bara att titta in. Butiken Àr öppen 10-18. Jag har hört inspelningar frÄn rummet i Göteborg. Det lÄter sanslöst bra. Inte en absorbent sÄ lÄngt ögat kan nÄ. Fast det Àr inte helt sant. Absorberingen sker bakom diffusorerna enligt Heimholtzprincipen. Rummen Àr helt frekvenslinjÀra. Kopierar in lite info frÄn the world wide web: De tidiga reflexerna NÀstan alla ljudkÀllor lÄter olika i olika riktningar. Det medför att nÀrliggande, reflekterande begrÀnsningsytor kommer att ge instrument och röster specifika, karaktÀrsgivande tillskott frÄn olika riktningar. Dessa tidiga reflexer utgör en del av de förutsÀttningar musikinstrumenten har konstruerats och utvecklats för att anvÀndas med, och som instrumenten behöver för att komma till sin rÀtt. Till och med grottmÀnniskorna hade akustiska förutsÀttningar i form av tidiga reflexer i sin miljö! De tidiga reflexerna kommer vanligen (och förhoppningsvis) sÄ kort tid efter direktljudet att vi uppfattar dem som en del av detsamma. De bidrar dÀrmed i hög grad till vÄr bild av hur instrument och övriga ljudkÀllor lÄter. I ett vidare perspektiv kan de tidiga reflexerna dÀrmed betraktas som ett slags förlÀngning av musikinstrumentet varför de utgör en sjÀlvklar och nödvÀndig del av instrumentets sound.
Claes Holmerup Postat 8 mars 2011 Postat 8 mars 2011 I ett litet rum Ă€r det oftast bĂ€ttre att absorbera Ă€n att diffusera. Man bör komma utanför Haas-zonen om man ska köra med diffusion istĂ€llet - och det Ă€r dĂ„ minst 20ms returtid för reflektionerna, vilket motsvarar ett avstĂ„nd pĂ„ ca 3.5m. Har man kortare till sina vĂ€ggar (inte ovanligt i en hemstudio), sĂ„ bör man alltsĂ„ frĂ€mst absorbera istĂ€llet för att diffusera, men annars kan det vara en bra idĂ© att övervĂ€ga diffusion. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.