Jump to content
Annons

Deltävling 4 Sverige Melodifestivalen


debatt

Recommended Posts

Senast Gessle skrev en låt till melodifestivalen var 1986, och Björn och Benny var väl ännu längre sedan. Tävlingens status var något högre på 80-talet (du var nog med då, så du känner nog väl till det). Gradvall syftar på hur tävlingen sett ut de senaste åren, och då tycker jag faktiskt inte att han behöver skita på sig.

Klart att han har rätt i sak, men det hade varit snyggare om han hade haft koll på fakta. I princip alla internationellt framgångsrika svenska låtskrivare har deltagit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är lite förvånad över att "proffs" och publik kan ha så olika musiksmak. Förra årets vinnare framförd av Anna B var inget vidare i mina öron varken den första gången eller den tionde jag hörde den. På TV verkade alla hylla denna låt i genomlyssningsprogrammet av alla europas bidrag. (Redan i dessa program tippade jag på Tyskland, som också vann.) En kompis till mig som är proffsproducent med kända artister tyckte också, tvärt emot mig, att Anna-låten var jättebra.

Jag skulle gärna skicka in en låt till Melodifestivalen. Problemet är dock att amatörer inte kan skicka enbart ljudfil, utan måste leverera video med artist, och jag har ingen ambition att stå på scen (i alla fall inte den).

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

(en liten anekdot) Min gode vän som inte är musiker för fem öre hade kollat på festivalen med några andra vänner som är musiker, aktiva dessutom. Han kom till mig och berättade att musikerna där hemma minsann hade analyserat och lyssnat noggrant på bidragen. Hans kommentar till mig va: "Ni som är musiker, vad lyssnar ni efter egentligen? Jag hörde direkt om det var en skitlåt och gick o tog en öl istället. Det blev några stycken." 😄

edit. Stava!

Redigerat av cborg
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

ADHD=Linda Bengtzing. Gapskallen med hår på bröstet. Från inavelshålan Knullspång där hundarna skäller med arslet! Slutar hon prata så dör fanstyget av syrebrist!

Men så är det, när trailerthrash får makten vid telefonen...

Minst sämst var Melody Club, och jag fattar inte att dom måste sänka sig så lågt att prostituera sig i detta ap-arrangemang. Lustigt, dom är förmodligen dom enda som kan spela i det där gänget. Och likt förbannat så ska det låssasliras efter singback!

Björkman är en idiot och naiva SVT tror han är en gudagåva. Skulle vara kul om Jan Banan Janne Josefsson tittade tillbaka och granskade sin arbetsgivare!

Fast Melody club levererar en skitlåt i mina ögon och definitivt efter deras mått!

Men när ska det sluta bli sån direkt låtstöld inom melodifestivalen!?

Var det SADE nu sist som "våldtog" både "Kall som is" och "the Fame-låten"!? Och ikväll körde Sara Varga en rip-off på...var det Lisa Ekdahl eller Staffan Hellstrand!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som SVT's ljudteknikers har tagit åt sig kritiken. Nu är det bättre balans i 5.1-ljudet. Mkt bättre stereobild. Fast slår man av 5.1 och bara kör stereo så låter det fortfarande bättre.

Vad det gäller låtarna ikväll så tycker jag det vore kul The Moniker gick vidare. Inte för hans tuppiga sång utan för jag gillar låten och glädjen och inget fånigt Glitter & Glamour. Lite Beatles i både musik och färg!

Men å andra sidan så kvittar vad vi skickar till Dyskland... Hela ap-arret är för bedrövligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

The Moniker var väl en lika stor pajas som resten av gänget? Kändes iaf extremt tillgjort och påklistrat.

Loreen tyckte jag hade den starkare låten ikväll, men det var inte tillräckligt många som höll med 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på hur det gick för Love Generation lär nog inte RedOne eller någon annan välmeriterad låtskrivare vara så sugen på att ställa upp nästa år. Ser fram emot ytterligare åtminstone 29 bidrag signerade G:son, Ljunggren eller Kempe nästa år.

Grattis till 19:e-platsen, Sverige 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med den svenska melodifestivalen stavas "Christer Björkman".

Att fortsätta på samma sätt som har misslyckats så många gånger, borde det utfärdas något straff för och han borde definitivt inte få fortsätta bestämma längre.

Han har ju sagt i någon intervju att det viktigaste med tävlingen är att göra "bra TV-underhållning" och att det ska vara varierad musik. Han har uppenbarligen inte grepp om vad som normalt är ett kännetecken för en tävling. Om man nu vill delta alls i den internationella tävlingen, så får man ta och välja lite gångbara låtar istället för det vanliga krafset som vi är så vana vid - och ständigt släppa in nytt blod istället för att tillåta samma upphovsmän få in låtar om och om och om igen. En idé skulle kanske vara att låta någon annan stå för urvalet av de 100 och sedan 32 finallåtarna - men något sådant är väl alldeles för omvälvande... :rolleyes:😆

Jag läste någon intervju för en tid sedan, där Björkman sade att han personligen hade valt ut halva startfältet i år, eftersom han ville att det skulle vara låtar som HAN kunde stå för, precis som om det skulle vara bra att det är hans personliga smak som ska representera Sverige internationellt... 🤪 Vi märker dessutom, efter att ha hört alla 32 bidragen, med önskvärd tydlighet att ingenting alls har förändrats, så han måste ha gjort precis likadant tidigare också, så ryktena som har florerat om att han har styrt SVT:s jury i det slutliga urvalet, har tydligen inte varit det minsta ogrundade... Han sade i samma intervju också att han med tiden hade blivit allt mindre känslig för kritiken mot tävlingen - så vi kommer inte att se några som helst förändringar så länge han trivs på sin (förmodligen mycket välbetalda) post, där han kan fortsätta sitta på sin tron och känna sig allsmäktig... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på hur det gick för Love Generation lär nog inte RedOne eller någon annan välmeriterad låtskrivare vara så sugen på att ställa upp nästa år. Ser fram emot ytterligare åtminstone 29 bidrag signerade G:son, Ljunggren eller Kempe nästa år.

Grattis till 19:e-platsen, Sverige 😛

Tyckte inte den låten var någon höjdare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med den svenska melodifestivalen stavas "Christer Björkman".

Att fortsätta på samma sätt som har misslyckats så många gånger, borde det utfärdas något straff för och han borde definitivt inte få fortsätta bestämma längre.

Han har ju sagt i någon intervju att det viktigaste med tävlingen är att göra "bra TV-underhållning" och att det ska vara varierad musik. Han har uppenbarligen inte grepp om vad som normalt är ett kännetecken för en tävling. Om man nu vill delta alls i den internationella tävlingen, så får man ta och välja lite gångbara låtar istället för det vanliga krafset som vi är så vana vid - och ständigt släppa in nytt blod istället för att tillåta samma upphovsmän få in låtar om och om och om igen. En idé skulle kanske vara att låta någon annan stå för urvalet av de 100 och sedan 32 finallåtarna - men något sådant är väl alldeles för omvälvande... :rolleyes:😆

Jag läste någon intervju för en tid sedan, där Björkman sade att han personligen hade valt ut halva startfältet i år, eftersom han ville att det skulle vara låtar som HAN kunde stå för, precis som om det skulle vara bra att det är hans personliga smak som ska representera Sverige internationellt... 🤪 Vi märker dessutom, efter att ha hört alla 32 bidragen, med önskvärd tydlighet att ingenting alls har förändrats, så han måste ha gjort precis likadant tidigare också, så ryktena som har florerat om att han har styrt SVT:s jury i det slutliga urvalet, har tydligen inte varit det minsta ogrundade... Han sade i samma intervju också att han med tiden hade blivit allt mindre känslig för kritiken mot tävlingen - så vi kommer inte att se några som helst förändringar så länge han trivs på sin (förmodligen mycket välbetalda) post, där han kan fortsätta sitta på sin tron och känna sig allsmäktig... 😏

Jag har börjat misstänka att Björkman helt enkelt har fått strikta order från SVT (=Hamilton) att välja låtar som omöjligt kan vinna den europeiska melodifestivalen. På så sätt slipper SVT lägga ner en massa pengar på något den inte vill ha. Det skulle förklara varför han har jobbet kvar trots ett decennium av misslyckande. En sak är i varje fall säkert; Hade det rört sig om en liknande position inom fotboll, ishockey, skidsport, what ever, så hade Björkman inte överlevt två säsonger i rad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar den här tråden lite grann...

Har någon koll på när nästa bidrag skall vara inskickade? Festivalen 2012 menar jag då.

Försökte läsa på deras hemsida, men den suger ju ap-peni.......

Blev oxå lite stött i själen när jag på deras hemsida hittade listan över ALLA som hade medverkat i produktionen i Sundsvall. En gedigen lista... Men ingen notering alls om de 40+ stycken humpare som har varit där och byggt upp skiten. Hade det inte varit för oss som var där och slet aphund så hade bygget inte ens blivit uppsatt. Än mindre nerrivet.

Räknar såklart inte med mitt namn i listan, men en notering om att +40 st var där bara för scenbyggeriet hade varit sköj.... menmen...

Nu var det anmälningstiden samt om det finns regler (länk kanske) som jag letade efter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jävla urfånigt korkat... Fattar inte varför dom bara körde två nummer? Varför får artisten ett nytt nummer i nästa fas? Inte ens dom själva kunde hålla ordning på det.

Kanske skulle ta ett trappsteg ner på IQ-skalan, eftersom dom inte kan räkna och hålla ordning?

Tio låtar, tio artister, tio nummer, startordning 1 till 10. Vilka går vidare? 2. 5. 7. 9. Ja ring och rösta på dessa nummer... Hur svårt ska det vara?

Fattar inte ens att jag skriver det här? Känns som om man förklarar för en treåring... 😄

Well... det kvittar vad vi skickar till Tyskland. Kvartstoner och rumänsk porrfilmsdesign är inget vi vi svenskar är bra på i alla fall 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Well... det kvittar vad vi skickar till Tyskland. Kvartstoner och rumänsk porrfilmsdesign är inget vi vi svenskar är bra på i alla fall 😉

Övriga Europa har fantasi och har dessutom insett att det är 2011 nu. Vi svenskar vill att det ska låta som det lät 1986, och då får man nöja sig med 19:e-platsen 😉

Låten som vann förra året, "Satellite" av Lena, var glad, trallvänlig och fastnade efter att man hört den första gången. Sveriges bidrag, "It's my life" av Anna B. minns jag knappt hur den lät...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Låten som vann förra året, "Satellite" av Lena, var glad, trallvänlig och fastnade efter att man hört den första gången. Sveriges bidrag, "It's my life" av Anna B. minns jag knappt hur den lät...

Jag kom inte ihåg någon av dem 5 minuter efter sändningens slut, men jag kommer tydligt ihåg att jag tyckte att den svenska vinnarlåten kändes som ett dåligt skämt, men så missade den ju också - föga förvånande - att kvala in...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...