Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Linda Bengtzing gick vidare till finalen denna gången också, och dessutom med samma låt som tidigare. Det är fantastiskt konstigt!!

De bästa var de som åkte ut först, Melody Club. Linda Pritchard var bra mä.

Det brukar alltid bli tvärtom av någon anledning.

😄

Redigerat av debatt
Annons
Postat

Är det inte helt övertydligt att det är stooora mutor som är enda sättet att få med en låt där? Det är ju alltid samma låtskrivare, såna som redan tjänat multum och har råd att betala till hemliga konton i tex Lichtenstein så de får vara med. Det där skulle Kalla Fakta luska lite i. Alla låtar låter lika som förra årets låtar, inte konstigt när ett fåtal personer skriver varje år. Det finns ju hur många bra låtskrivare som helst i Sverige, det hör man tex här, och på Kontrollrummet, men vanliga fattiga musiker har inte en cg´hans i helvetet att komma med i det där. Jag gillar inte schlager, men många gör det och missar aldrig ett program. Konstigt att det inte är mer snack om det här bland vanligt folk.

Går det där ärligt till tror ni?

Postat (redigerat)

Schlagergeneralen Björkman drar i många trådar. 😉

Edit: Stavning

Redigerat av BluesBoy
Postat

En tatuerad kille gick vidare med någon slags rocklåt. Tyckte det var något konstigt med hans röst och uttal.

Han hade nog Axl Rose som idol.

Postat

En tatuerad kille gick vidare med någon slags rocklåt. Tyckte det var något konstigt med hans röst och uttal.

Han såg lite ensam ut, utan band och utan gitarr. Sista gången han sjöng tog han ett litet lustigt discoskutt mot kameran, haha, det var grovt...laugh.gif

Han såg inte ut att passa i de kläderna?

Postat (redigerat)

Han hade nog Axl Rose som idol.

Jag tänkte detsamma så fort jag hörde han 😄

En av killarna i Backyard Babies

Redigerat av kardo
Postat

Kollade på några utvalda klipp på SVT Play.

Anders Fernette hade gått vidare om det inte hade varit för den där skitnödiga scenshowen. Hans låt var faktiskt riktigt bra. Nicke Borgs låt var definitivt inte bättre, men han hade inte någon töntig scenshow som förstörde och det var förmodligen därför han gick vidare.

Linda Bengtzings låt låter som en klassisk svensk 19:e-plats i europafinalen, men det är ju sånt vi svenskar vill ha.

Eric Saade är onekligen den mest talangfulla artisten i tävlingen, men hur Fredrik Kempes låtar fungerar utanför Sverige vet vi ju redan. "Popular" är definitivt inget undantag.

Enda låten som låter åtminstone _lite_ vinnare är Swingflys "Me and my drum".

Postat

Konstigt hur vi alla tycker olika men det är väl det som gör människan unik.

Nicke Borg gillade jag bäst, inte personen utan låten. Med bättre sångare, och låten uppskruvad åtminstone tre, fyra toner, hade blivit klockrent. Fina melodier i såväl vers som refräng.

De övriga låtarna har jag redan glömt bort.

Såg lite av danskarnas melodifestival och det var ungefär samma låtar som vi hört tusentals gånger förr. Men vinnar låten "New Tomorrow" lät riktigt bra i refrängen. Påminner om Andrea Johnssons (stavningen?!) song for me från 2006.

I år har ju Björkman tagit ett fastare grepp om uttagningen, så de låtar vi har hört är starkt präglade av HANS musiksmak. Jag är ganska övertygad om att danskarnas bidrag kommer att placera sig hästlängder framför det svenska - vilket det nu än blir- IGEN!

Postat

Linda Bengtzings låt låter som en klassisk svensk 19:e-plats i europafinalen, men det är ju sånt vi svenskar vill ha.

Eric Saade är onekligen den mest talangfulla artisten i tävlingen, men hur Fredrik Kempes låtar fungerar utanför Sverige vet vi ju redan. "Popular" är definitivt inget undantag.

Enda låten som låter åtminstone _lite_ vinnare är Swingflys "Me and my drum".

en 19:e plats är väl precis lagom? 🙂 man får ju inte sticka ut..

Eric Saade tycker jag inte har talang, snarare ett ansikte småtjejerna gillar att se på... och en nasal röst.

( Och Swingfly låten är stulen härifrån! )

Postat

ADHD=Linda Bengtzing. Gapskallen med hår på bröstet. Från inavelshålan Knullspång där hundarna skäller med arslet! Slutar hon prata så dör fanstyget av syrebrist!

Men så är det, när trailerthrash får makten vid telefonen...

Minst sämst var Melody Club, och jag fattar inte att dom måste sänka sig så lågt att prostituera sig i detta ap-arrangemang. Lustigt, dom är förmodligen dom enda som kan spela i det där gänget. Och likt förbannat så ska det låssasliras efter singback!

Björkman är en idiot och naiva SVT tror han är en gudagåva. Skulle vara kul om Jan Banan Janne Josefsson tittade tillbaka och granskade sin arbetsgivare!

Postat

Love Generation är säkert ett försök för att få till ett nytt spice girl vilket är så jävla patetiskt och ute.

Och ändå sitter man och glor på skiten.

Postat

ADHD=Linda Bengtzing. Gapskallen med hår på bröstet. Från inavelshålan Knullspång där hundarna skäller med arslet! Slutar hon prata så dör fanstyget av syrebrist!

Men så är det, när trailerthrash får makten vid telefonen...

Minst sämst var Melody Club, och jag fattar inte att dom måste sänka sig så lågt att prostituera sig i detta ap-arrangemang. Lustigt, dom är förmodligen dom enda som kan spela i det där gänget. Och likt förbannat så ska det låssasliras efter singback!

Björkman är en idiot och naiva SVT tror han är en gudagåva. Skulle vara kul om Jan Banan Janne Josefsson tittade tillbaka och granskade sin arbetsgivare!

Du verkar väldigt inytresserad och insatt.

Postat

en 19:e plats är väl precis lagom? 🙂 man får ju inte sticka ut..

[...]

( Och Swingfly låten är stulen härifrån! )

Nja, vill man framstå som en framstående musiknation är det ju inte helt lyckat att plaska i bakvattnet i ESC år efter år 😉

Det fanns uppenbara likheter mellan Swingfly-låten och "Stumble and fall", men jämfört med "Popular"/"Kall som is" var det ganska oskyldigt.

Postat

Tycker melody clubs var klart sagt sådär, tråkig låt fylld me klyschor och förvånansvärt dåligt framförd, trodde ändå att ett riktigt band som melody club skulle kunna sjunga på scen men icke då.

Linda Pritchard var min favorit från igår, helt ok låt, inte min genre men mer välskriven än många andra. Hon kunde också sjunga.

Anders Fernette var bara ett stort frågetecken för mig, skittråkig låt, rysligt dåligt framförd och fantastiskt hemsk scenshow. Nej tack.

Nicke borg? Hela numret va det egentligen inget fel på men jag gillar ändå backyard babies men det här... Varför har vi ingen facepalm smily??

Postat

Fick en smärre chock när jag läste DN. Lasse Stefanz har redan blivit tillfrågade av Björkman om att delta i nästa års melodifestival.

Trots att bidraget var rent ut sagt förskräckligt, och att det kom på femte plats av åtta deltagande, så är det inget som förskräcker Björkman.

Vad fan håller på att hända egentligen?! Han har redan förvandlat Sverige till ett av jumboländerna i Grand Prix. Sist fick vi inte ens delta i tävlingen.

Tänker Björkman helt ödelägga Sveriges rykte som musiknation nummer 3 på denna planet?

Postat

en fin liten text:

"Text: Jan Gradvall

Science fiction-författaren Philip K Dick, som skrev romanförlagan till ”Blade runner”, har sagt:” I consider the universe to be a clever fake.”

Det är svårt att inte tänka på Philip K Dick när man snart – tag plats, dörrarna stängs – återigen föses in i den skickligt konstruerade men totalt artificiella fejkvärld som kallas ”Melodifestivalen”.

Slut ögonen och föreställ dig följande framtidsscenario. Om några år kommer ”Fotbollsgalan” i TV enbart uppmärksamma spelare från division 3 och division 4. Några enstaka spelare från division 2 kallas dessutom in som jokrar.

Trots detta så kommer kanalchefer och journalister, vilka går varandras ärenden i en medial win/win-situation, att göra allt för att övertyga dig om att detta är riktiga stjärnor värda din uppmärksamhet.

Precis där befinner vi oss med ”Melodifestivalen” i dag.

I den riktiga världen fortsätter svenska låtskrivare att vara världsledande inom popmusiken. Allra störst är fortfarande Max Martin som efter att han återigen breddat sin repertoar med låtar som ”I kissed a girl” (Kate Perry) och ”So what” (Pink) i dag har samma position i popmusiken som Zlatan har inom fotbollen.

Den senaste svenske låtskrivare att bli stjärna i Champions League är Nadir ”RedOne” Khayat som skrivit monsterhitsen ”Poker face” och ”Just dance” med Lady Gaga.

Men ingen av Sveriges 25 internationellt mest framgångsrika låtskrivare skriver låtar till ”Melodifestivalen”.

Även vad det gäller artister så är det – i bästa fall – ett gäng division 2-spelare som mönstras på planen.

Visserligen försöker Christer Björkman övertala oss om att det höjer festivalens status att en artist som Salem Al Fakir ställer upp i år.

Men det räcker med att studera Salem Al Fakirs dalande karriärkurva för att konstatera motsatsen. Om inte Salem Al Fakirs bleka andra album inte hade floppat hade han knappast sagt ja till ”Melodifestivalen”.

Sverige är det sista land i Västeuropa som bryr sig om ”Melodifestivalen”. Innan införandet av deltävlingar 2002 så var festivalen på dekis även i Sverige.

Att införa deltävlingar var ett genidrag av SVT:s dåvarande nöjeschefen Svante Stockselius, som på detta vis utnyttjade allt han lärt sig som sportchef på Expressen.

I dag kan man dock konstatera att införandet av deltävlingar även har påverkat själva musiken.

Förra årets bästa låt i ”Melodifestivalen” var ”Love love love” med Agnes, en låt som precis som hennes ”Release me” borde haft förutsättningar att bli en världshit.

Men när det amerikanska skivbolaget fick höra ”Love love love” satte de fingret på problemet. ”Varför låter den så konstigt?”. I jämförelse med ”Release me” så lät produktionen på ”Love love love” daterad och provinsiell.

Ungefär som vi svenskar tycker det låter när vi hör popmusik från Bulgarien.

De svenska bidragen till ”Melodifestivalen” har i dag väldigt lite gemensamt med den musik som hörs på internationella hitlistor.

Syftet med låtarna är heller inte att bli listettor utomlands utan att klara kvalet i Sverige. För att lyckas med detta måste de uppfylla två kriterium. 1. De ska passa Christer Björkmans musiksmak. 2. De ska gå att bildsätta när ett fullsatt Cloetta Center vill klappa takten.

Resultatet har blivit en slags inavlad Belgian Blue-schlager dominerad av tonartshöjningar och dansande körsångare, en musikgenre som är unik för Sverige.

Utomlands, däremot, uppfattas Christer Björkman-popen som banjotoner från svenska verandor. De internationella resultaten talar för sig själva. De tre senaste åren har Sverige haft följande placeringar i Europafinalen: 18, 18, 21.

Och allt detta ägnar kunniga popskribenter tre månaders heltidsarbete åt att bevaka.

Det är inte så konstigt att man den närmaste tiden kommer att känna sig som Harrison Ford när han fäller upp kragen i syraregnet.

Drömmer Christer Björkman om elektriska får?

(slut)"

..och nu kommer jag inte ägna en minut till åt det här fuckin spektaklet.

  • Gilla 2
Postat

en fin liten text:

"Text: Jan Gradvall

[...]

"Gilla" gånger 1000! Kunde inte sagt det bättre själv.

Tror att texten skrevs förra året. Värt att notera är att RedOne (som ju faktiskt ställde upp i år) gick till andra chansen och nog tyvärr inte lär komma längre än så...

Postat

Så väl RedOne som Gessle som Björn och Benny har skrivit till melodifestivalen så Gradvall kan skita på sig.

Senast Gessle skrev en låt till melodifestivalen var 1986, och Björn och Benny var väl ännu längre sedan. Tävlingens status var något högre på 80-talet (du var nog med då, så du känner nog väl till det). Gradvall syftar på hur tävlingen sett ut de senaste åren, och då tycker jag faktiskt inte att han behöver skita på sig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.