Caveat Postat 23 april 2011 Postat 23 april 2011 Ser ut som det är jord direkt under reglarna. Har ni funderat på nån typ av fuktspärr?
Pindaros Alkman Postat 24 april 2011 Trådstartare Postat 24 april 2011 Fuktspärr kommer... tanken är torpargrund och detta är innanför en befintlig byggnad så det kommer att bli bra. Postar mer bilder allt eftersom...
Pindaros Alkman Postat 14 maj 2011 Trådstartare Postat 14 maj 2011 Kommer att lägga upp mer bilder imorgon.... Fortfarande inget spännande ännu... Men det blir bara rummet blir klart och vi ska till att ge oss på Akustikbehandling, då kan det bli tufft... 🤪
wellness music Postat 14 maj 2011 Postat 14 maj 2011 (redigerat) Kul att ert projekt tuffar på! Kul också med bilder. Kom bara ihåg att kortla i fackens ytterkant med 45 x 70 så att golvspånet har något att vila mot. Hälsningar / Björn Edit: Vad är det svarta för något, vindpapp? Redigerat 14 maj 2011 av wellness music
Pindaros Alkman Postat 14 maj 2011 Trådstartare Postat 14 maj 2011 Kom bara ihåg att kortla i fackens ytterkant med 45 x 70 så att golvspånet har något att vila mot. Vad och hur menar du? 😳 Jag förstår nog inte det du menar... syftar du på golvskivorna ut mot väggen eller??? Edit: Vad är det svarta för något, vindpapp? Japp... vanlig vindpapp...
Pindaros Alkman Postat 14 maj 2011 Trådstartare Postat 14 maj 2011 Har funnit svaret! ☺️ Japp det kommer vi att göra om det innebär följande "Kottla gör man mellan reglar för att stabilisera eller om man ska sätta något speciellt på väggen. Då sätter man en regel mitt emellan två reglar"... 😄
wellness music Postat 14 maj 2011 Postat 14 maj 2011 (redigerat) Nej, det var inte det jag menade. Ni behöver kottla mellan facken i golvramen så att ni kan skruvlimma golvspånet samt att golvspånet måste ha något att vila mot. annars kommer golvet att svajja längs ut mot väggen. Se bif. skiss. Edit: Denna kortling gör man så att syllen vilar på halva delen och spånet på den andra halan (22,5 mm / 22,5 mm) Redigerat 14 maj 2011 av wellness music
wellness music Postat 14 maj 2011 Postat 14 maj 2011 Det kanske framgår tydligare på denna bild. På lika sätt gör ni på ytterfacken men då med samma dimension som golvbjälklaget (se bif. bild). Skicka PM så hjälper jag er gärna.
Pindaros Alkman Postat 14 maj 2011 Trådstartare Postat 14 maj 2011 Aha då förstår jag vad du menar!!! Japp det kommer att fixas innan golvspånet läggs dit för gott!!! 😄 Tackar för att du håller kollen så att inte något missas!!!
wellness music Postat 14 maj 2011 Postat 14 maj 2011 Japp... vanlig vindpapp... Det var en ny variant men ni har väl en trossbotten som isoleringen vilar mot va?
Pindaros Alkman Postat 14 maj 2011 Trådstartare Postat 14 maj 2011 Ja det stämmer bra! Det sitter en trossbotten sedan vindpapp, vi hade över lite vindpapp så vi satte fast det i facken... Här ser man trossbotten bättre...
wellness music Postat 14 maj 2011 Postat 14 maj 2011 (redigerat) Ja det stämmer bra! Det sitter en trossbotten sedan vindpapp, vi hade över lite vindpapp så vi satte fast det i facken... Här ser man trossbotten bättre... Toppen - då har ni ju läget under kontroll 🙂 (men ni har ingen syll !?) Redigerat 14 maj 2011 av wellness music
Pindaros Alkman Postat 14 maj 2011 Trådstartare Postat 14 maj 2011 Nej inte där! Ännu!! Vi kommer att ha syl... innan golvet läggs på plats... (bilden är från ett tidigare stadium) Bilden med gullfiber nedlagt i golvet är den senaste bilden så vi lyfter bara ur fibern och fixar och trixar till det...
wellness music Postat 14 maj 2011 Postat 14 maj 2011 (redigerat) Nej inte där! Ännu!! Vi kommer att ha syl... innan golvet läggs på plats... (bilden är från ett tidigare stadium) Bilden med gullfiber nedlagt i golvet är den senaste bilden så vi lyfter bara ur fibern och fixar och trixar till det... Nu blir det i och för sig lite i fel ordning. Syllen borde ni ha byggt först och ovanpå den reglar ni sedan på väggstommarna. Eftersom syllen normalt är 45 mm och golvspånet 22 mm så har ni 23 mm att skruva skivmatrialet på i nederkant. Som ni har byggt nu måste ni kortla i för detta över allt. Om ni känner att ni vill ha hjälp eller vill bolla ideer, lägg upp mer bilder eller skicka mig ett Pm så hjälper jag er gärna innan ni fortsätter med tak etc. Edit: Säg till om jag "lägger mig i för mycket". Vill absolut inte ta död på er entusiasm - bara hjälpa 🙂 Redigerat 14 maj 2011 av wellness music
wellness music Postat 14 maj 2011 Postat 14 maj 2011 Enkel och bra arbetsordning: • Bygg golvramen • Skruva/spika fast syllen runt om • Bygg väggstommarna färdiga ovanpå golvramen kompletta med hammarband (en och en i taget). Res sedan väggstommarna ovanpå syllen och skruva/spika sedan fast och fixera med snedsträvor.
Pindaros Alkman Postat 14 maj 2011 Trådstartare Postat 14 maj 2011 Edit: Säg till om jag "lägger mig i för mycket". Vill absolut inte ta död på er entusiasm - bara hjälpa 🙂 Nej du lägger dig inte i för mycket, det är kul om någon kommer med kloka tips! 😄 Om jag förstått dig rätt så menar du ungefär så här... Vi har löst det så... Vi har valt att lägga en tjockare bräda vertikalt istället för att ställa den på högkant och sedan byggt upp en syll runt om... kanske märkligt men, men... det funkar... 😄 Vi har hyfsat med materiel så vi valde bort balkskorna och "snålade" in på dem... 😕 vi gjorde det valet... Sen får vi se hur vi gör med kortlingarna... det är möjligt att vi tar en okonventionell metod där också... men det visar sig... längre fram 😄 Lägger upp mer bilder i morgon kväll.... (jag menar senare idag...) 😉 Bäst jag lägger upp ytterligare än ritad bild.... Vi har alltså lagt en bräda och sedan byggt en "ram" = Syll runt och ställt åsarna på brädan...
kardo Postat 14 maj 2011 Postat 14 maj 2011 Liten fråga. Ska du inte ha syllpapp då du har lecablocken på marken som kan suga upp fukt eller?
Pindaros Alkman Postat 15 maj 2011 Trådstartare Postat 15 maj 2011 Liten fråga. Ska du inte ha syllpapp då du har lecablocken på marken som kan suga upp fukt eller? Syllpapp och mellanlägg i "gummi" finns där! Jag har inte ritat upp det i detalj... och marken som finns är innanför en befintlig byggnad... så fukten kommer att bli minimal... om det ens blir någon...
wellness music Postat 15 maj 2011 Postat 15 maj 2011 Hej igen! Bra med skisserna. Nu förstår jag hur ni byggt och även om det är lite okonventionellt så kommer det nog att ordna sig fast med lite extra arbete och specialare förstås. Det som du kallar för syll är egentligen en bärlina. Eftersom ni redan är igång och kör improvisationsvarianten så är mitt förslag att ni ändå försöker tänka igenom konstruktionen så att ni tex. inte missar några dubbelreglar för skivmatrial i alla övergångar (golv/vägg, innerhörn väggar, vägg/tak). Tänker ni inte igenom och gör detta på rätt sätt nu, blir det så otroligt mycket merarbete efteråt. Förenklat - tänk på att alla skivmaterial (vägg / golv / tak) ska ha något att skruvas mot, runt om alla kanter. Om ni vill kan jag lägga upp en skiss på hur ni gör isolerade ytterhörn utan köldbryggor. Vad det gäller syllpapp så är det ju bra men men det största problemet kommer faktiskt att vara markfukten då ert golvbjälklag ligger så nära marken och ingen blåst kommer in och ventilerar detta utrymme. Om ni har möjlighet skulle jag definitivt råda er att försöka få in plast (PE-folie / diffusionsspärr) dikt an mot marken. Här kommer ett tips på hur ni skulle kunna lösa skivmonteringen på innerväggarna och då ser konstruktionen ut som följer räknat utifrån: Väggregel med isolering i väggfacken / diffusionsspärr / liggandes 45 x 45 reglar med isolering mellan dessa / skivmaterial. Det smarta med detta är att ni dels kommer att få in ytterliga 45 mm isolering, men också få ett 45 mm utrymme att förlägga all eldragning utan att ni behöver bryta diffusionsspärrens tätskikt. Hälsningar / Björn
Pindaros Alkman Postat 15 maj 2011 Trådstartare Postat 15 maj 2011 ...förslag att ni ändå försöker tänka igenom konstruktionen så att ni tex. inte missar några dubbelreglar för skivmatrial i alla övergångar (golv/vägg, innerhörn väggar, vägg/tak)... Ja vi har en plan på hur vi ska göra angående det... även för golvet... det kommer att visa sig...efter ett tag... (improvisation är konstnärens drivkraft 😛 ) Om ni vill kan jag lägga upp en skiss på hur ni gör isolerade ytterhörn utan köldbryggor. Kan vara intressant... Hur har du tänkt angående isolerade ytterhörn? ...det största problemet kommer faktiskt att vara markfukten då ert golvbjälklag ligger så nära marken och ingen blåst kommer in och ventilerar detta utrymme... Det kommer att komma in luft under vår byggnad, så fukt kommer inte att uppstå... ventilerat med bra drag o.s.v...och det är en hyfsad höjd... blir ett par trappsteg innan man kliver in i lokalen. (höjd från marken till trossbotten strax över knät) ...då ser konstruktionen ut som följer räknat utifrån: Väggregel med isolering i väggfacken / diffusionsspärr / liggandes 45 x 45 reglar med isolering mellan dessa / skivmaterial. Det smarta med detta är att ni dels kommer att få in ytterliga 45 mm isolering, men också få ett 45 mm utrymme att förlägga all eldragning utan att ni behöver bryta diffusionsspärrens tätskikt. Japp så är det tänkt att vi ska göra!! Hursomhelst så låter det intressant det om isolerade ytterhörn... skulle vara spännande att se hur du ser på det.
wellness music Postat 15 maj 2011 Postat 15 maj 2011 Hej hopp! Här kommer skiss på hur ni kan bygga ytterhörnen. Bifogar även detalskiss på syll respektive hur ni kan avsluta mot takstolarna. Hur har ni tänkt er takstolarna förresten? Keep up the good work! / Björn 🙂
wellness music Postat 15 maj 2011 Postat 15 maj 2011 Det kommer att komma in luft under vår byggnad, så fukt kommer inte att uppstå... ventilerat med bra drag o.s.v...och det är en hyfsad höjd... blir ett par trappsteg innan man kliver in i lokalen. (höjd från marken till trossbotten strax över knät) Den kostruktion ni bygger är en torpargrund och en sådan är tyvärr alltid en riskkonstruktion. I dagens täta hus så är detta ett stort bekymmer jämfört med äldre otätade hus där man hade golvspringor och en eldstad som drog med sig luften ur grunden och på så sätt skapade en ventilation. Det finns alltid fukt i marken (mer eller mindre beroende på hur dräneringen är gjord och vilken typ av jord det är). Problemet är som störst under sommarhalvåret då det är högre temperatur utanför ladan jämfört med temperaturen inne i ladan och kondens bildas. Vissa sommardagar kan man se hur det droppar från takets insida på oisolerade byggnader. Det är tre fakorer som orsakar mögel. Organiskt material, fukt och syre. Tar man bort någon av dessa kan mögel inte växa. Ni skulle kunna göra ett enkelt experiement för att kolla markfukten. Lägg en bit genomskinlig diffussionsplast på marken och se till att det blir helt tätt runt om. Kolla sedan efter ett dygn hur mycket fukt som bildats på insidan plasten. Denna enkla metod kan man även använda sig av om man ska bygga på en äldre betongplatta. Prima bara med MD-16 eller dyl så att tejpen har något att fästa emot. Utifrån de bilder jag sett skulle jag rekommendera att borra upp självdragsventiler i ladans ytterväggar som vetter mot er studiobyggnad. Jag skulle även försöka pilla in plast under och fixera den med singel eller dyl. Hälsningar/Björn
Pindaros Alkman Postat 15 maj 2011 Trådstartare Postat 15 maj 2011 Ni skulle kunna göra ett enkelt experiement för att kolla markfukten. Lägg en bit genomskinlig diffussionsplast på marken och se till att det blir helt tätt runt om. Kolla sedan efter ett dygn hur mycket fukt som bildats på insidan plasten. Denna enkla metod kan man även använda sig av om man ska bygga på en äldre betongplatta. Prima bara med MD-16 eller dyl så att tejpen har något att fästa emot. Utifrån de bilder jag sett skulle jag rekommendera att borra upp självdragsventiler i ladans ytterväggar som vetter mot er studiobyggnad. Jag skulle även försöka pilla in plast under och fixera den med singel eller dyl. Hälsningar/Björn Mycket intressant. Vi var inne på att lägga ut något men vi, blev lite tveksam eftersom det aldrig blivit fuktigt där förut... men klart nu manipulerar vi ju den ytan som förut var helt "ren"... men att borra upp självdragsventiler i ladans ytterväggar mot studiobyggnaden kommer att göras... Vi kan fortfarande om vi vill lägg ut något under eftersom vi inte ännu har lagt golvet... Ja... det tåls att tänka på... Tackar för synpunkterna... blir lite att fundera på....
Pindaros Alkman Postat 8 juni 2011 Trådstartare Postat 8 juni 2011 Jaha nu har vi kommit en bit till på vägen... (kortlingar på plats) 😄 Isoleringen börjar också att ta form, första lagret... sen kommer det ytterligare ett lager med stenull...
wellness music Postat 8 juni 2011 Postat 8 juni 2011 Jäklar vad ni har jobbat på - jättekul att se!! Toppen med kortlingarna också🙂. Kommer ni att sala på med 45 x 45?
Pindaros Alkman Postat 8 juni 2011 Trådstartare Postat 8 juni 2011 Japp vi salar med det! Och klämmer in stenull och elektronik, sen blir det OSB skiva och sen blir det gips! Sen allt detta är gjort då börjar det roliga akustikbehandlingen... 😄
JeremyStarseed (oregistrerad) Postat 9 juni 2011 Postat 9 juni 2011 Bra projekt, det här. Första intrycket var proportionerna...de är guld. Säkert massa jobb, men det blir värt besväret. Lägg in ett par kabelgömmor i golvet när ni ändå håller på.
Pindaros Alkman Postat 20 juni 2011 Trådstartare Postat 20 juni 2011 Sakta går det framåt.. Isolering i vägg upp mot det ännu inte befintliga innertaket, en stege blir nog att ha till hands om glödlamporna ska bytas... Lite rörigt men... Vår budget torde snart uppgå till i alla fall 4.000 kr (Golvspånet köptes nytt..) men vi får se vad det hela slutar på... Vi hoppas på runt 6.000 kr 😄 Vi gillar att nyttja gammalt och återanvänder gärna saker! (blir billigt och bra!) 1
wellness music Postat 20 juni 2011 Postat 20 juni 2011 (redigerat) Halojj! ja, visst fasiken går det framåt för er! Jag är helt klart imponerad över att ni lyckats åstadkomma allt detta med denna budget - en stor eloge till er och ert driv! Ett tips är att bygga takkonstruktionen innan ni börjar med diffspärren (ser inte ut att vara någon riktig PE-folie ni använder vilket det bör vara) så ni kan skarva den över regel på ett bra sätt. Vanligtvis så bygger man taket först med isolering + diffspärr, därefter väggarna. Hur har ni tänkt takkonstruktionen? Hejja! / Björn Redigerat 20 juni 2011 av wellness music
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.