Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det bara jag som upplever att Thomann har gått ner sig duktigt på sistone?

Andrahandsvaror som levereras som nya. Inga orderbekräftelser. Sena utskick.

Felfaktureringar. Har de anammat polska gästarbetare i bygget nu? Inte för att det skulle

vara oävet, men nå'nstans brister det ju.

Annons
Postat (redigerat)

Det har ju varit en del trådar om det här. Jag hämtade ett par kollin för en kompis

för ett par månader sen, en Adam Sub och en Line 6 baskombo, och jag jag blev uppringd av

en snubbe från Thomann, som sa att grejorna är skickade och med vilket speditionsföretag.

Speditionsfirman ringde mig och berättade var grejorna fanns. Jag hämtade grejorna på Ringön

i Göteborg och allt fungerade perfekt.

Sedan har man ju läst här att många har haft problem. Knepigt! Men som killen på Thomann sa,

att de skickade 8000 paket på en dag, och då är de ju inte konstigt att det kan bli fel. Tufft ändå!

Redigerat av Sleap
pme (oregistrerad)
Postat

Tycker att de har blivit sämre paketerade de senaste året. Men logistiken fungerar som vanligt. Jag vet inte om det är kronans värdering eller något annat men det är inte alls säkert att thomann är billigast längre. Min lokala handlare brukar ha bättre priser, men ett mycket mycket mindre utbud.

Postat

Jag vet inte om det är kronans värdering eller något annat men det är inte alls säkert att thomann är billigast längre. Min lokala handlare brukar ha bättre priser, men ett mycket mycket mindre utbud.

Med tanke på hur låg euron och dollarn är nu borde det vara tvärtom. Dyrare hos lokala handlarn alltså.

Postat (redigerat)

Med tanke på hur låg euron och dollarn är nu borde det vara tvärtom. Dyrare hos lokala handlarn alltså.

Handlarna betalar väl också i euro och dollar när de tar in nytt. I princip.

Redigerat av ake
Postat

Handlarna betalar väl också i euro och dollar när de tar in nytt. I princip.

Du har rätt. Men ju mer priserna utomlands sjunker desto konkurrenskraftigare blir de europeiska och amerikanska weebbshopparnas priser i och med att prisfallet innefattar hela verksamheten (inte bara inköpspriset från tillverkare/leverantör).

Postat

Hörde att om man har firma och meddelar Thomann sitt momsregistrerings-nummer,

skickar de varorna till dig, med momsen redan avdragen. Ngn som vet om det stämmer?

Postat

Det stämmer.

Du fyller i det direkt när du går till "kassan"

Fungerar alltid så när man handlar från andra EU-länder. För bökigt för skatteverket att administrera så momsen dras direkt vid köptillfället.

Postat

Det stämmer, fördelen är att man slipper ligga ute med momsen, men desto krångligare att redovisa. För i momsredovisningen måste man ta upp varuköp inom EU och deklarera ingående moms för detta, samt en fiktiv ("beräknad") utgående moms för att balansera. Ingen transaktion sker vid redovisningen, beloppen tar ut varandra. Samma fördel/elände gäller vid köp av tjänster från annat EU-land, tex vid köp av annonser via Google Adwords (Irland), men det är andra fält i skattedeklarationen som ska fyllas i (tjänster och varuköp redovisas separat)

pme (oregistrerad)
Postat

Det stämmer, fördelen är att man slipper ligga ute med momsen, men desto krångligare att redovisa. För i momsredovisningen måste man ta upp varuköp inom EU och deklarera ingående moms för detta, samt en fiktiv ("beräknad") utgående moms för att balansera. Ingen transaktion sker vid redovisningen, beloppen tar ut varandra. Samma fördel/elände gäller vid köp av tjänster från annat EU-land, tex vid köp av annonser via Google Adwords (Irland), men det är andra fält i skattedeklarationen som ska fyllas i (tjänster och varuköp redovisas separat)

Thomann har svenskt moms redovisningsnummer så man kan välja. Europeisk vat är inte något större problem om man köper som firma. Men det är riktigt besvärligt om man köper privat och sedan vill föra in kostnaden i en bokföring och få tillbaka momsen från ett annan EU land. Så den där inre marknaden som de brukar prata om den finns inte.

sadomachine (oregistrerad)
Postat

Vi har ju fått läsa fler trådar om detta på sistone, men personligen så känner jag ingen som har haft problem och jag har många i bekantskapskretsen som beställer från Thomann.

Problemet är väl att dom sätter ner priserna för lite på sina customer returns.

Om jag skulle köpa en vara som dom har fått tillbaka från kund så skulle jag vilja ha den mer nedsatt i pris än bara någon hundralapp.

När dom inte får sina customer returns sålda så testar dom väl att skicka dom som nya och hoppas att kunden inte ska orka bry sej.

Postat

När dom inte får sina customer returns sålda så testar dom väl att skicka dom som nya och hoppas att kunden inte ska orka bry sej.

Det är ju just det som blir problemet.

Nu är det förvisso ett tag sedan, men allt jag handlat på Thomann (än så länge) har varit felfritt, välemballerat och förefallit nytt.

Men jag förstår frustrationen över att råka ut för något enligt citat ovan.

Postat

Beställer titt som tätt från Thomann och vi har aldrig råkat ut får något utan tycker snarare de är väldigt bra. Haft ljudkort som pajjat och det har inte varit några problem med att byta, några saker vi beställde lämnade vi tillbaka, då vi ångrade oss, utan strul och allting har alltid varit välpackat. Rekommenderar Thomann fullt ut.

Postat

Jag beställde en mick hos min lokala handlare förra veckan, och eftersom han inte hade senaste prislistan från generalagenten så ringde han och frågade. Då sade dom att den skulle kosta 199 Euro, men att Thomann sålde dom för 160 Euro, så jag skulle få den för det! Hmm, vem tar mellanskillnaden annars? Generalagenten, eller musikhandlaren???

Jag tror att näthandlarnas låga prissättning har medfört att priserna har blivit lägre hos våra lokala musikaffärer, och det betyder att om jag inte är beroende av en supersnabb leveranstid, så köper jag gärna lokalt.

Jag har deremot haft bara goda erfarenheter av Thomann tidigare, dock så har det de senaste veckorna blivit något strul med att köpa momsfritt till Åland (där jag bor), vilket är en förutsättning, för alla paket till Åland momsas i tullen (taxfree undantaget i EU, ni vet).

/Johan

Postat

Beställde också nyligen och märkte att något av det jag fick var B-stock. Fast nu vet jag inte längre. Det var en liten skada på kartongen, drivrutins-cdn hade en repa som gjorde att man MBP spottade ut skivan, men det kunde ju lätt lösas med att ladda ner drivrutinerna. Jag skrev dock ett litet småirriterad mejl angående att jag övervägt att köpa samma vara ifrån deras B-stock men att prisavdraget varit för litet så jag köpte nytt men nu när dom ändå hade skickat B-stock kunde jag väl få det avdraget. B-stock varan var nämligen borttagen. Men han svarade att den skickats till en annan kund men att det är möjligt det blivit något fel och jag hade fått B-stock ändå. Han undrade hur jag ville lösa det. Jag sa det egentligen var lugnt eftersom att allting fungerade precis som det skulle och jag var väldigt nöjda med dom i övrigt!

Men han bad mig fota skadorna ändå och sa sedan att jag i alla fall fick gratis frakt på nästa beställning och var glad jag var nöjd med dom.

Det tjänar både dom och jag på så visst, inget problem med garantin på varan så att allt är väl egentligen som sig bör.

  • 3 veckor senare...
Postat

Thomann har svenskt moms redovisningsnummer så man kan välja. Europeisk vat är inte något större problem om man köper som firma. Men det är riktigt besvärligt om man köper privat och sedan vill föra in kostnaden i en bokföring och få tillbaka momsen från ett annan EU land. Så den där inre marknaden som de brukar prata om den finns inte.

Så eftersom Thomann har ett svenskt momsregistreringsnummer kan jag bokföra jag deklarera mina Thomann-fakturor EXAKT som vore de svenska fakturor?

Är Thomanns svenska momsregistreringsnummer: SE302281316001?

Mvh Daniel

Postat

Jag har köpt flera varor genom Thomann i år. En VHT Lead 20 1x12 förstärkare, ett Focusrite Liquid Saffire 56 ljudkort, en Zoom H4N och sen gjort en retur på dåliga rör och Thomann har varit grymt bra! Allt har varit sjukt bra packeterat och när jag packade dåligt på returen och footswitchen gick sönder bytte dem den av ren goodwill!

Jag rekommenderar Thomann till alla faktiskt!

pme (oregistrerad)
Postat

Så eftersom Thomann har ett svenskt momsregistreringsnummer kan jag bokföra jag deklarera mina Thomann-fakturor EXAKT som vore de svenska fakturor?

Är Thomanns svenska momsregistreringsnummer: SE302281316001?

Mvh Daniel

Ja,ja.

Postat

Med tanke på hur låg euron och dollarn är nu borde det vara tvärtom. Dyrare hos lokala handlarn alltså.

Sist jag handlade nåt på Musikbörsen sa de att ALLA deras priser var sk Thomannanpassade. Jag fick samma pris på Tascam channel-stripen på Börsen som Thomann vill ha. Och då var det ingen kontantaffär heller, jag böt in gamla grejer.

Postat

Så eftersom Thomann har ett svenskt momsregistreringsnummer kan jag bokföra jag deklarera mina Thomann-fakturor EXAKT som vore de svenska fakturor?

Det beror på...

Om du begär att få levererat momsfritt (som du kan göra om din firma är momsregistrerad), så blir det annorlunda och du måste då räkna ut en fiktiv moms som du lägger till på ett ställe, för att sedan dra av samma summa på ett annat ställe i deklarationen. Om du däremot inte uppger ditt VAT-nummer, utan betalar moms i vanlig ordning, så blir det förstås ingen skillnad.

sadomachine (oregistrerad)
Postat

Köpte ny mick härom veckan, men musikbörsen var billigare än Thomann så det blev till att köpa den på börsen här i Växjö...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.