Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Första inlägget. Spännande att se vad det här forumet går för. 😄

Jag håller på med ett flashprojekt som ska spela massa loopar.

Jag vill helst använda mp3:or för att spara utrymme men när jag konverterar (Cubase, Wavelab) till mp3 stämmer filen inte överens i millisekunder. Det läggs till i början och ibland kapas det i slutet. Så illa att det haltar när filen loopas.

Vet någon något program eller codec som kan konvertera mp3n till en exakt kopia vad det gäller millisekunder och timing??

T.o.m. flash's egen konvertering klarar det. Fast det innebär att jag måste lagra alla loopar innuti flash-filen och det vill jag helst inte.

mycket tacksam för svar :: mattias

Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat

har gjort flera flashar med mp3 utan några problem, men jag förstår inte riktigt vad problemet är, man sätter left och right locator på lagom ställen krin låten i cubase och gör en mixdown ur cubase och sen trimmar den i wavelab t ex och renderar ut den i en mp3:a och så var det klart, men jag upptäckte också att om man skippar att göra den till mp3 i wavelab och istället låter flash rendera den till mp3 så blev ljudet bättre iaf.

Schkåll tamefan

Postat

har du kollat så den exporterade filen från Cubase är rätt synkad? Annars är det kanske där felet ligger.

Exportera först till wav och sen gör om till mp3 med LAME är mitt stalltips.

Postat

Men... Jag trodde sånt var allmänt kända problem.

Säg att du ska bränna en låt på en audio-cd?

Tiden för ett spår på en audio-CD räknas i minuter,

sekunder och frames (75 frames/sekund).

1 frame är alltså ca 13 ms.

Vad händer om du bränner en fil vars längd inte är

en multiplikator med 13 ms?

Japp! Brännarprogrammet lägger till tystnad i slutet

av spåret tills minimilängden av en frame har nåtts.

Likaså består MP3:or också av en viss paketstorlek.

Om inte antalet samples är en multiplikator av 1152,

så kommer mp3-encodern att lägga till så många

samples som behövs i slutet av filen.

Winamp har sedan några år haft flera lösningar på detta,

som utförs vid uppspelningen. En är att Winamp kapar

bort "digital tystnad" i början och slutet på mp3:or. Kolla

ifall du kan få Flash att göra detsamma. Annars är det

bara att timestretcha dina loopar till en längd med

en multiplikator av 1152.

Postat

Vissa versioner av Fraunhofers mp3-kodare (som jag vill minnas ingår i just Cubase och Wavelab, men citera mig inte på den punkten) har problem med att den kodade tidens längd inte överensstämmer med den okodades (originalets) längd. Generellt brukar vi rekommendera Lames mp3-kodare. Den är stabil på i princip allt.

Postat

Jag tror förvisso inte att det hjälper att koda i LAME. Det brukar oftast bli några få tysta samples i början i vilket fall. Hur och varför vet jag dock inte, vore helt klart intressant att reda ut.

/Majken

Postat
Det brukar oftast bli några få tysta samples i början i vilket fall. Hur och varför vet jag dock inte, vore helt klart intressant att reda ut.

Då reder vi ut då...

Min förklaring angående 1152-blocken fanns ju med som en av förklaringarna tom. 🙂

Postat

Tack för svar!

Jag chansade lite och laddade ner EAC (http://www.mp3-converter.com/exact_audio_copy.htm) och en LAME-kodare som den kunde använda sig av.

Där hittade jag en funktion som enligt utsago kunde kompensera för denna offset.

Har provat tusen gånger på olika vis men det blir fortfarande samma. Hela 200 ms extra faktiskt. 50 fram och 150 bak.

Hur svårt kan det vara eg??

Postat
Det brukar oftast bli några få tysta samples i början i vilket fall. Hur och varför vet jag dock inte, vore helt klart intressant att reda ut.

Då reder vi ut då...

Min förklaring angående 1152-blocken fanns ju med som en av förklaringarna tom. 🙂

Ahh.. mången tack linus. Att den lägger på saker i slutet för att fylla ut blocket har jag haft full förstålse för. Dock inte början, men det framgick ju på sidan 😄

/Majken

Postat

Tack för svar!

Jag chansade lite och laddade ner EAC (http://www.mp3-converter.com/exact_audio_copy.htm) och en LAME-kodare som den kunde använda sig av.

Där hittade jag en funktion som enligt utsago kunde kompensera för denna offset.

Har provat tusen gånger på olika vis men det blir fortfarande samma. Hela 200 ms extra faktiskt. 50 fram och 150 bak.

Hur svårt kan det vara eg??

Det är inte så illa att det är flash som automagiskt lägger på denna delay vid loopning vare sig du vill eller ej? Bara en teori...

// David

Postat
T.o.m. flash's egen konvertering klarar det. Fast det innebär att jag måste lagra alla loopar innuti flash-filen och det vill jag helst inte.

Jag tror tyvärr att det är ett måste för att kunna loopa ljud utan glapp. Det är bara att importera looparna som wav-filer och låta Flash stå för konverteringen. Det tar ju lite mer plats, men å andra sidan är det ur arkiveringshänseende rätt smidigt att ha alla resurser samlade i en fil.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.