Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej.

Jag har nedsatt hörsel och får allt svårare att hålla nivåer rätt på höga frekvenser vid mix. Tog ett audiogram nyligen och det är inte så rolig läsning. Kan fortfarande höra upp till 7000-8000hz med rejäl förstärkning. Nu funderar jag på jag skulle kunna kompensera en del med en graphic EQ som i princip speglar kurvan bakvänd från mitt audiogram.

Någon som testat?

Mvh Arne

Redigerat av arha
Annons
Postat

har du samma nedsättning på båda öronen?

Nej jag hör sämre på ena. Testar just en demo från Joachimes länktips. Lätt beroendeframkallande... 😛

Den är en enklare 3-bands variant.

• 3 veckor senare...
Postat

Vad jag har lärt mig så är hörseln helt borta i de övre frekvenserna, men testa ändå.

Fungerar väl som ett lowpassfilter ungefär, man tappar mer och mer ju längre upp man kommer.

Så lite av det borde du kunna kompensera för, dock ej rekomenderat vid mixning 😉

• 10 månader senare...
Postat

Jag har själv kraftig nedsättning från 6khz. Den delen av ditt hörande i de nedsatta frekvenserna är mer känslig än vad den vore utan nedsättning. Om du låt säga har en nedsättning på 40db i frekvenserna 6 -8 khz och ökar eq:n med 40db i de frekvenserna så kommer det troligtvis spraka o låta allmänt illa. Vet inte ens om det finns någon eq som går att öka så mycket... För mig räcker det med en ökning på ca 10 db för att det ska låta bättre. Säkert individuelt dock...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.