baraldi (oregistrerad) Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 Tja. Har precis fått hem Cubase och sitter och lattjar lite. Har lagt ett trumspår, bas och keyboards från vst i Cubase. Skulle sedan prova lägga lite gura. Har ett USB interface. Först ingen signal in. Lyckades trassla fram den men då har jag inget ljud ut. Sjukt frustrerande! Vet inte vad jag gör för fel. När jag kollar på Device setup så finns USB codec att välja för insignal, vilket jag gjort. Förut fanns Built in audio där men inte längre. I VST-connections outputs står det not connected. Det enda jag kan välja är USB, inte Built in audio. Vad gör man??
drloop (oregistrerad) Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 Flyttade tråden till Cubase avdelningen istället för säljes.
baraldi (oregistrerad) Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 Ok Tack. Var lite uppe i varv där.
Fismumriken Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 Kollat vst connections så du har några bussar?
baraldi (oregistrerad) Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 Hej. Det är så skumt! Om jag går in på Device setup så kan jag välja antingen USB eller Built in (uppe i ASIO). Den jag väljer blir på alla bussar i VST-connections. Ska det vara så? Och nu vad jag än väljer så har inget ljud ut.
baraldi (oregistrerad) Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 Om jag väljer knappen Control Panel i Device setup så står det att out port är inaktiv och jag fattar inte hur man startar den.
Fismumriken Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 Ja. För jag antar att du har högtalarna ikopplade genom nåt externt ljudkort? Eller var det ett USB för bara gitarr?. Testa sök efter enheter. Ska finnas nån knapp... Men man brukar ju använda ett ljudkort åt gången, så att ha högtalare ikopplade i ljudkortet kan vara bra. Går det inte, kanske är nån form av Stealth-plug? Så testa söka isf.
baraldi (oregistrerad) Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 (redigerat) Jag kör på en MacBook Pro så allt är internt. Sitter med hörlurar. Har kollat att det inte är fel på dem. Tråkigt! Redigerat 24 februari 2011 av baraldi
baraldi (oregistrerad) Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 Det verkar helskumt det här. Jag kan alltså inte ha USB ASIO och Built in ASIO samtidigt (vet inte vad det betyder) vilket får konsekvensen att jag inte kan lägga gitarrer med playback. Lite svårt att gissa vart man är;) Jag får maila Cubase och hoppas på hjälp därifrån. Det sjuka är att det, naturligtvis, funkar i Garageband. Det måste vara något enkelt knapptryck bort men som sagt det verkar helt sjukt. Det underlättar ju inte man inte expert heller. Skulle behöva en "klicka där, tryck på den knappen" instruktion.
Fismumriken Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 USB interfacet är ett ljudkort... Eller en enhet för sig. Vet inte om det funkar att använda 2 enheter i cubase. Men som sagt, man ska kunna söka efter enheter, om jag inte minns fel. Se även till att du har drivisar och allt.
Fismumriken Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 För du har väl valt output och input längst till vänster? Show inspector.
baraldi (oregistrerad) Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 Den hittar ju USB och jag får in signal till spåret, men jag hör inget eftersom när jag väljer USB väljs USB även för out.
baraldi (oregistrerad) Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 För du har väl valt output och input längst till vänster? Show inspector. Det var något kanske. Hittar inget in/out. Sjysst att du pallar bry dig.
baraldi (oregistrerad) Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 Du menar i VST audio channel settings och uppe till höger i den. Det spelar ingen roll vad jag väljer där. Förmodligen eftersom jag inte kan ha USB in och Built-in (för ut-ljud) på samtidigt.
Fismumriken Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 Hade själv problem i början och det tog bra länge innan jag fattade. Hjälper gärna till så gott det går. Om du trycker på nån av ikonerna uppe till vänster, tror det blir 3:e knappen från vänster, så finns det en knapp som heter "Show inspector" tryck på den. Om den då aktiveras, så ska den knappen bli blå, och det ska komma upp et fält bredvid spåren. Där ser du volym, panorering osv osv... Där står även Input och Output. Lägger du till ett audio track, ska det stå stereo in och stereo out. Alltså om du har valt bussarna rätt så ska du ha valt stereo. Om du verkligen inte vill köra mono då. I detta fältet kan du även lägga till effekter osv. Men med tanke på att du använder två enheter, kanske man måste söka efter enheter. Kommer inte ihåg hur man gör, men sök på google om hur man använder 2 enheter i cubase. Eller går det koppla in högtalarna i USB kortet må tro?
baraldi (oregistrerad) Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 Ska googla 2 enheter i cubase. lägger in här när det löser sig, för det måste funka. Man kan inte kränga ett studioprogram där man inte kan lägga gura med playback, eller höra vad man spelar. Det är jag som inte fattar hur man gör bara. Kan tycka att det är lite dåligt att det ska behöva vara så in i bängen komplicerat för att göra den enklaste sak bara. Återkommer.
Fismumriken Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 Cubase är ju inte så jätteavancerat när man vet hur man gör, men inställningarna är som sagt lite skumma. Kanske går att ringa nån support och bli guidad? Aja hoppas det löser sig för dig.
baraldi (oregistrerad) Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 Jag är som en iller när det blir strul. Jag kommer att hålla på med det här tills det löser sig. Ska bli kul att få reda vad det är. Håll utkik här så får du och alla andra också svar.
DionHarris Postat 25 februari 2011 Postat 25 februari 2011 Tja. Har precis fått hem Cubase och sitter och lattjar lite. Har lagt ett trumspår, bas och keyboards från vst i Cubase. Skulle sedan prova lägga lite gura. Har ett USB interface. Först ingen signal in. Lyckades trassla fram den men då har jag inget ljud ut. Sjukt frustrerande! Vet inte vad jag gör för fel. När jag kollar på Device setup så finns USB codec att välja för insignal, vilket jag gjort. Förut fanns Built in audio där men inte längre. I VST-connections outputs står det not connected. Det enda jag kan välja är USB, inte Built in audio. Vad gör man?? Tja! Välj USB där, under Audio Device, till att börja med. Vad har du i Device Port? Där bör du ha en analog kanal för left och en för right. Sen står det här ganska enkelt förklarat i manualen... /D.
baraldi (oregistrerad) Postat 25 februari 2011 Postat 25 februari 2011 Hallå. Vart finns dessa val (audio device och audio port)? Ska leta medan jag väntar på svar. Då börjar felsökandet dag 2. Ni som försöker hjälpa mig här; otroligt vänligt men tänk på att jag inte hittar i Cubase lika bra som ni. Ni får jättegärna beskriva era tips som om ni skulle göra det för en som aldrig sett Cubase förut, typ. Tack igen allihop.
baraldi (oregistrerad) Postat 25 februari 2011 Postat 25 februari 2011 Har nu följt manualen till punkt och pricka. Ingen signal in från guran. Börjar tro att det är något mellan Cubase och MacBookens interna ljudkort som inte lirar. Schema: Strata-USB-interface-Mac. Ska kolla på Mac-forum vad de har att säga.
D200 Postat 25 februari 2011 Postat 25 februari 2011 Hur ser det ut för dig här? Det enda du behöver greja med är Devices ->Device setup..., samt VST Connections. Se först till att du har det ljudkort med i listan som du installerat eller använder så du inte har Built in audio med där. Sen ser du till att du har en Stereo out i utgångarna i VST Connections och antingen Stereo In eller två Mono In på ingångarna? Sen ska det ju rulla. Ska du spela in är det ju högtalaren som måste vara iklickad, sk monitoring så att du hör vad du spelar. Devices.tiff
baraldi (oregistrerad) Postat 25 februari 2011 Postat 25 februari 2011 Behringer UCG-102. En skitgrej men den funkar för nu. I Garageband var det inget tjafs; plugga in och kör. När jag tar Device Setup ser det exakt ut som din bifogade bild. Med denna inställning har jag ljud ut. Om jag ändrar i VST Audio Systems rullgardin till USB Audio Codec får jag in signalen från guran men ingen medhörning eller ljud ut. SOOOO Weeird!
baraldi (oregistrerad) Postat 25 februari 2011 Postat 25 februari 2011 Vet inte vad menar. Laptopens egna hötalare eller hörlurar. Är det vad du menar?
D200 Postat 25 februari 2011 Postat 25 februari 2011 Som exempel har jag ett EMU 040 USB som jag använt både till PC:n och min Macbook och då använder jag det kortets in- OCH utgångar. Kan du göra likadant? Har du någon ljudutgång på ditt ljudkort? Jag är inte hundra om du kan ta IN ljudet i ditt USB-interface och sen köra ut det i hörlurar från macbookens ljudkort liksom...det BORDE gå men vet inte om det är så. Kan vara därför du inte hör nåt menar jag? Du har monitor påslagen på audiospåret? Det är ju nummer ett för att ens höra det du spelar...
D200 Postat 25 februari 2011 Postat 25 februari 2011 Du kan ju, om du har ett externt ljudkort inkopplat, 1) sätta i ett par lurar direkt i datorn eller 2) sätta i lurarna i ljudkortet. Beroende på hur du gör måste du ju välja i Cubase vilken drivrutin du använder annars hör du ju inte ljudet..
baraldi (oregistrerad) Postat 25 februari 2011 Postat 25 februari 2011 Det är just det som jag tycker är så skumt. Om jag ändrar till USB Audio i Device Setup (rullgardinen VST Audio System till höger) så ändras ALLT till den drivrutinen i VST Connections, både in och ut, och jag kan inte välja att ha USB´n som "in" och Built-in som "ut".
D200 Postat 25 februari 2011 Postat 25 februari 2011 Nej, och det är ju därför jag undrar om det finns någon utgång på ditt interface? Finns det? Annars kommer du ju inte höra?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.