Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla där ute!

Jag ska bygga en musikdator och då är frågan: Ska jag köpa ett PCI-ljudkort eller usb-ljudkort.

Det jag behöver är egentligen bara en mic ingång och en intrument ingång behöver egentligen inte

platser för flera instrument. Det viktigaste är att få så lite latency som möjligt och vad är bäst då, usb eller pci?

Kom gärna med lite förslag på bra ljudkort 🙂

Budget: Helst lite över 1000, max 2000

gör inget om det finns flera ingångar för instrument, det är bara bra

Annons
Postat

Det viktigaste är att få så lite latency som möjligt och vad är bäst då, usb eller pci?

PCI(e).

Näst bäst är FW (med få undantag) och sämst är USB.

Postat

Är det verkligen så stor skillnad om man ser till latency och processorbelastning?

PCI(e) kommer alltid att vara snabbast och därmed ge möjlighet till lägst latency, eftersom det inte går via ett externt interface, utan sitter direkt på bussen.

FW har DMA-överföring (kan skicka direkt till DMA-enheten som det ska till när det finns något nytt att skicka) och blir därför normalt snabbare och ger möjlighet till lägre latency än USB.

USB är ett "dumt" interface, där ljudkortet hela tiden måste vänta på en signal från datorn att det är dags att skicka ny info om det finns något att skicka. Data måste gå via CPU, eftersom USB inte har DMA-överföring. Därför blir det långsammare än FW och kommer normalt inte ner på lika låg latency. I fallet med USB måste det alltså ske mer kommunikation på bussen än med FW för överföring av samma data.

RME har lyckats skriva om USB-protokollet på något smart sätt, så att de får ruskigt bra latency med sina nya USB-ljudkort, men ännu så länge är de ensamma om det, såvitt jag vet.

Postat
RME har lyckats skriva om USB-protokollet på något smart sätt, så att de får ruskigt bra latency med sina nya USB-ljudkort, men ännu så länge är de ensamma om det, såvitt jag vet.
MOTU har också lyckats få bra resultat över USB 2.0.

Två modeller är nu sk. hybridkort, både FW och USB 2.0. UltraLite mk3 var hybrid redan från början, medan 828mk3 nyligen ersatts av 828mk3 Hybrid.

• 2 veckor senare...
Postat

Jag är lite sugen på ultralite mk3. Vad sägs om det? 3000 kr billigare än Fireface 400. För det kan man typ köpa RME Quad micpreamp 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.