producerzoombie (oregistrerad) Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 Känns som jag kommer köpa 17 tummarn, känner för o ha den upplösning .... Om den inte är så mycket större. Är det ån super skillnad mellan ssd hårdiskarna o vanliga 7200 rpm ex...såg lite videos på youtube o det va bara nån sekund mellan o boota upp dom bredvid varandra vilket kvittar...
KillwithSkill Postat 24 februari 2011 Trådstartare Postat 24 februari 2011 (redigerat) Beroende på VAD det är för SSD's så kan det variera. Sen är Bootsekvensen lite missvisande då det ligger inlagda pauser i uppstarten. Men apple själva säger "upp till dubbelt så snabb" Sen får man tolka det bäst man vill! Men det finns fler fördelar. Driftsäkerheten. Du kan tappa en SSD's i golvet utan att det bekommer den. Livslängden. Minst 100 år. Drar mindre ström. Totalt tyst och lite svalare. Och om du ska ha den när du DJ'ar så är det perfekt då det vibrerar rejält av all bas. Mao så finns det ingen läsnål som det sitter i en HDD som kan repa disken. Redigerat 24 februari 2011 av KillwithSkill
producerzoombie (oregistrerad) Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 Beroende på VAD det är för SSD's så kan det variera. Sen är Bootsekvensen lite missvisande då det ligger inlagda pauser i uppstarten. Men apple själva säger "upp till dubbelt så snabb" Sen får man tolka det bäst man vill! Men det finns fler fördelar. Driftsäkerheten. Du kan tappa en SSD's i golvet utan att det bekommer den. Livslängden. Minst 100 år. Drar mindre ström. Totalt tyst och lite svalare. Och om du ska ha den när du DJ'ar så är det perfekt då det vibrerar rejält av all bas. Mao så finns det ingen läsnål som det sitter i en HDD som kan repa disken. Tack för svaret...
KillwithSkill Postat 24 februari 2011 Trådstartare Postat 24 februari 2011 http://www.9to5mac.com/53800/first-thunderbolt-products-already-available-from-lacie-and-others?utm_source=feedburner&utm_medium=twitter&utm_campaign=Feed%3A+9To5Mac-MacAllDay+%289+to+5+Mac+-+Apple+Intelligence%29
BurninSven (oregistrerad) Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 (redigerat) Måste ju komma motsvarande uppgradering på Imac sidan (helst då 27 tummarn) inom kort oxå tycker man, en sån skulle sitta fint. Men även på en osx86 maskin med en äldre 930 i7 cpu, SSD hårddisk och 5750 kortet så rullar det på fint enligt uppgift. 30 sekunders boot till desktop ink tid att trycka F8 för att välja hårddisk för boot (64 bit). Redigerat 24 februari 2011 av BurninSven
KillwithSkill Postat 24 februari 2011 Trådstartare Postat 24 februari 2011 Måste ju komma motsvarande uppgradering på Imac sidan (helst då 27 tummarn) inom kort oxå tycker man, en sån skulle sitta fint. Men även på en osx86 maskin med en äldre 930 i7 cpu, SSD hårddisk och 5750 kortet så rullar det på fint enligt uppgift. 30 sekunders boot till desktop ink tid att trycka F8 för att välja hårddisk för boot (64 bit). När fan ska du slå till på en MAC BurninSven? 😉 Verkar som om du VILL ha en?
danielssondesign Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 (redigerat) Ser inte om någon postat än (med risk för upprepning), men här är en källa till på företag som utvecklar för "Thunderbolt" nu. Intel says a handful of companies are already developing products that will support Thunderbolt, including Aja, Apogee, Avid, Blackmagic, LaCie, Promise, and Western Digital. They see the new standard appealing to audiovisual professionals, who need to deal with a ton of data with low latency. But Thunderbolt-compatible hard drives will make backing up huge amounts of data hella fast, too. Källa: Gizmodo EDIT: Fan vad jag stör mig på namnet Thunderbolt... LightPeak var väl bra? Redigerat 24 februari 2011 av danielssondesign
D200 Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 Beroende på VAD det är för SSD's så kan det variera. Sen är Bootsekvensen lite missvisande då det ligger inlagda pauser i uppstarten. Men apple själva säger "upp till dubbelt så snabb" Sen får man tolka det bäst man vill! Men det finns fler fördelar. Driftsäkerheten. Du kan tappa en SSD's i golvet utan att det bekommer den. Livslängden. Minst 100 år. Drar mindre ström. Totalt tyst och lite svalare. Och om du ska ha den när du DJ'ar så är det perfekt då det vibrerar rejält av all bas. Mao så finns det ingen läsnål som det sitter i en HDD som kan repa disken. -Det satt såvitt jag minns en ömtåligt-lapp på paketet när jag fick hem min SSD...men det känns inte som den skulle vara ömtålig. I så fall skulle ju ett minneskort mer vara det? -Håller hur länge som helst gör den väl inte heller, är det inte så att den håller kortare än en vanlig??? Så har då jag läst men skulle vara hemskt tacksam om du har rätt! ☺️
KillwithSkill Postat 25 februari 2011 Trådstartare Postat 25 februari 2011 67% snabbare på 10 månader... inte illa!
KillwithSkill Postat 25 februari 2011 Trådstartare Postat 25 februari 2011 (redigerat) Och för er som tror att Thunderbolt skulle goofa... Försök detta med USB3 http://www.engadget.com/2011/02/24/intel-thunderbolt-a-closer-look/ Redigerat 25 februari 2011 av KillwithSkill
Björn Olsberg Postat 25 februari 2011 Postat 25 februari 2011 Förlåt thunderbolt. Typiskt apple att ändra namn bara sådär:P Det är inte Apple som har gått sin egen väg med namnet, hela tekniken heter numera Thunderbolt - även hos Intel. http://www.intel.com/technology/io/thunderbolt/
stratsvante Postat 25 februari 2011 Postat 25 februari 2011 Jo jag vet men.... lite lustigt att det ändrade namn samma dag som apple lanserar sina nya datorer medans det har hetat light peak hela tiden:P
Linus Postat 25 februari 2011 Postat 25 februari 2011 Jo jag vet men.... lite lustigt att det ändrade namn samma dag som apple lanserar sina nya datorer medans det har hetat light peak hela tiden:P Kodnamnet var Light Peak - och då fanns det en viss logik i namnet eftersom det var "ljus" genom optisk kabel. Det som lanseras nu är samma teknik, fast tillsvidare i vanlig koppartrådskabel och då känns väl namnet lite missvisande.
BurninSven (oregistrerad) Postat 26 februari 2011 Postat 26 februari 2011 När fan ska du slå till på en MAC BurninSven? 😉 Verkar som om du VILL ha en? Yep så in i ..... och helst nåt liknande det du har men man är en fattig lapp 😄 . Men det funkar jäkligt bra faktiskt när man väl rätt ut saker och ting så man får stå ut till det blir läge. Köper all programvara dock. Sanningen är ju om jag ska vara ärlig kanske mer åt hållet att jag suger på det här med att prodda musik på riktigt så det blir ju iofs oxå liiite svårt att motivera ett inköp in den storleksordningen för frugan 😄 . Men drömma får man ju hehe.
KillwithSkill Postat 2 mars 2011 Trådstartare Postat 2 mars 2011 Firechild Multicore Benchmarktest: 2.3ghz Quad-Core: 72 tracks Snabbare än Mac Pro 2008 8-core 3.2ghz
BurninSven (oregistrerad) Postat 2 mars 2011 Postat 2 mars 2011 När man kollar lite på specarna så blir det lite hmm ändå. 1333 minnen, 5400 hårddisk och man måste ända upp på 15 tums modellen för att få ett 1gb videokort samt att den i7an ändå bara innebär 2.2 Ghz varianten och då för en femma under 20 000 spänn! Missförstå mig rätt nu det här en jävligt bra dator (och speciellt med tanke på Thunderbolt) så blir det ändå lite lite nja jag väntar nog ett tag till. SSD + snabbare propp etc etc skulle nog vara ett +.
KillwithSkill Postat 21 augusti 2011 Trådstartare Postat 21 augusti 2011 http://www.magma.com/thunderbolt.asp
lonewind Postat 21 augusti 2011 Postat 21 augusti 2011 http://www.magma.com/thunderbolt.asp SSD-disk med Thunderbolt! Ja tack!
KillwithSkill Postat 21 augusti 2011 Trådstartare Postat 21 augusti 2011 SSD-disk med Thunderbolt! Ja tack! LaCie har en extern disk med dubbla SSD i raid. Lär ju kosta apa. Men det finns iaf!
lonewind Postat 21 augusti 2011 Postat 21 augusti 2011 LaCie har en extern disk med dubbla SSD i raid. Lär ju kosta apa. Men det finns iaf! LaCie Little Big Disk Om det är denna du tänker på så är den inte släppt än vad det verkar. Men jag VILL ha! Fast den kostar antagligen liiiiiiiiite väl mycket innan det dyker upp lite vettig konkurrens.
KillwithSkill Postat 9 september 2011 Trådstartare Postat 9 september 2011 (redigerat) http://www.magma.com/thunderbolt.asp http://www.sweclockers.com/nyhet/14461-magma-expressbox-ger-extra-pci-express-over-thunderbolt Bara tokbygga ut då... ☺️ Redigerat 9 september 2011 av KillwithSkill
Linus Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 http://www.magma.com/thunderbolt.asp http://www.sweclockers.com/nyhet/14461-magma-expressbox-ger-extra-pci-express-over-thunderbolt Bara tokbygga ut då... ☺️ Ja, jag börjar tvivla på näst-kommande generation Mac Pro. En iMac + en Thunderbolt-låda med hårddisk (antingen RAID-system eller SSD) och möjlighet till ljudkort eller DSP-kort på PCIe skulle ju sitta lika fint.
KillwithSkill Postat 9 september 2011 Trådstartare Postat 9 september 2011 Ja, jag börjar tvivla på näst-kommande generation Mac Pro. En iMac + en Thunderbolt-låda med hårddisk (antingen RAID-system eller SSD) och möjlighet till ljudkort eller DSP-kort på PCIe skulle ju sitta lika fint. Hehe, ja det här här öppnar ju upp massor av nya dörrar. Finns nu oxå chassin för grafikkort. Sitta med en MBP på jobbet för att sen åka hem och koppla in MBP på grafikkortet och börja lira spel på en 30 tummare i full upplösning. 😄 Helt otroligt vad man då kan bygga hej vilt 😳
Linus Postat 9 september 2011 Postat 9 september 2011 PS. Ska du inte ändra trådrubriken till 'MacBook Pro våren 2011'? Jag surfade in i tråden med ett "Öhh! Det har väl inte alls kommit nya modeller" i huvudet... 😉 DS. PS 2. Det väntas väl nya MBP innan jul också, ännu en anledning att byta trådnamn.
KillwithSkill Postat 9 september 2011 Trådstartare Postat 9 september 2011 PS. Ska du inte ändra trådrubriken till 'MacBook Pro våren 2011'? Jag surfade in i tråden med ett "Öhh! Det har väl inte alls kommit nya modeller" i huvudet... 😉 DS. PS 2. Det väntas väl nya MBP innan jul också, ännu en anledning att byta trådnamn. Japp det är ordnat! Det kanske skulle startas en tråd om Thunderbolt?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.