Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är intresserad av en Beyer 201 för att spela in sång med. Vad har ni för erfarenhet av denna? Googlar man så verkar de flesta använda den främst till virveltrumman, men jag läste en intervju med en producent som använde denna mick till att spela in sång med ett antal artister som jag ser som musikaliska förebilder. Den verkar inte så värst dyr heller, runt 1,500:-. Hade först tänkt köpa Röde NT2-A men är nu väldigt intresserad av denna.

Så uppenbarligen GÅR den ju att använda till sång, men funkar den även till akustisk gitarr t ex? Vad säger ni som har erfarenhet av denna?

Annons
Postat

Så uppenbarligen GÅR den ju att använda till sång, men funkar den även till akustisk gitarr t ex? Vad säger ni som har erfarenhet av denna?

Alla mikrofoner går att använda till sång (på ett eller annat vis), huruvida de är lämpliga och framförallt; hur väl de passar sångarens röst är en helt annan sak. Prova alltid mikrofoner innan köp om ämnande för sång m a o. Att denna modell passar vissa personer betyder inte att den passar dig i din akustiska miljö och din mikrofonförstärkare.

Postat

Hur menar du med att den kanske inte passar min mikronfonförstärkare?

Vissa dynamiska mickar behöver mycket gain, kanske inte för just sång men ändå. Vissa kombinationer av mickar och preamps låter mindre kul, TLM103 och UAs rörpreams (helrör, inte t ex 710 Twin-Finity etc.) är ett mer eller mindre känt exempel men detta beror givetvis även på källan.

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Har använt m201 ihop med en UA LA-610 för sång och akustisk gitarr.

Den fungerar utmärkt, men har en ganska påtaglig proximity och litet upptagningsområde eftersom det är hypernjure,

det är ju iof inget problem om man inte dansar allt för mycket framför micken.

All sång (även körer) och all virvel på den här skivan är inspelade med en beyer m201 genom en LA-610:

Redigerat av Elof
Elof (oregistrerad)
Postat

Genom en LA-610 låter väl typ allt bra?

En preamp är en preamp, en mick är en mick.

Vissa mickar passar bättre med vissa preamps, det är en fråga om en massa faktorer som tex impedansmatchning och transformatorer (eller inte) i mick och förstärkare.

Om du ska välja att köpa nåt, så skulle jag hellre råda till en mick för 15 tusen (är väl vad en LA-610 kostar?) än en kanalstrip som du kör med en mick för en tusenlapp.

m201 är en schysst mick som går att använda till många saker, långt mer neutral än sm57 för nästan samma pengar.

Kan man använda den till sång? Lyssna på länken, det är inte LA-610an som gör att det står eller faller.

Postat

Lyssna på länken, det är inte LA-610an som gör att det står eller faller.

Det lät lite söndermastrat, om nu det uttrycket finns. För mycket masterkomprimering så det distar lite lagom, beror som sagt inte på micken.

Fan jag vill också ha ett par såna där Beyer...

Postat

Tycker väl kanske mastringen inte var så konstig, men....jazz?

Förvisso finns det en väldans massa genres och jag är långt ifrån uppdaterad, men jazz för mig är mer åt Louis Armstrong. 😉

Postat

Tycker väl kanske mastringen inte var så konstig, men....jazz?

Förvisso finns det en väldans massa genres och jag är långt ifrån uppdaterad, men jazz för mig är mer åt Louis Armstrong. 😉

Försökte undvika smiley. 😉

Postat (redigerat)

Jag tycker det låter mycket bra Elof. En Beyer 201 framför SM57 blir det definitivt då. Har jag förstått det rätt att en dynamisk kan vara fördelaktigt att använda hemma? Jag har ju en kondensator i dag och den plockar upp minsta rörelse i rummet. Dessutom tycker jag som sagt att min kondensator är lite för basig och boomig. För tung i de låga registrerna och ger inte riktigt den där klarheten och skarpheten i de höga registrerna som jag skulle vilja ha och som jag tror passar min röst. Jag tvingas EQ:a som en dåre och det blir ju inte som jag vill ha det ändå.

Och visst är det denna? http://www.thomann.de/se/beyerdynamic_m201tg.htm så jag inte blandar ihop med någon snarlik systermodell.

Redigerat av Soxic
Postat

Det finns två anledningar till att placera två mickar bredvid varandra. Endera planerar man mixa båda eller så spelar man in två för att senare välja den som funkar bäst i mix. Jag vet att Lennart Östlund på gamla Polar brukar rigga upp en Neumann U47 och en Shure SM56 när det är dags att spela in sång. Sedan väljer han en av dem till mix. Priset på micken har ingen betydelse i det fallet.

Beyer M201 är en bra mick på många sätt. Jag använder den oftast till virvel, men har även använt den till hihat och gitarrförstärkare. Apoteket Apanskivan Elof länkade till tycker jag tyder på att den även kan funka utmärkt till sång. Funkar den inte till din röst/akustik är det bara att laborera vidare med den. En bra mick som sagt.

Elof (oregistrerad)
Postat

Det finns ju en hel del andra mickar i 1500-2000 klassen som låter bättre på just acke och sång än m201.

m201 är dock en jävligt mångsidig mick i inspelningssammanhang, men i en hemstudio skulle jag inte välja att bara ha en m201.

Blir det basigt och boomigt? Backa från micken (det kommer bli ännu värre med m201 pga hypernjure). Många sjunger för nära och det kan bli tråkigt att styra upp.

Får du för mycket rum när du backar, fixa rummet, köp inte ny mick. Försök utröna om det är micken, rummet eller din inspelnings / mixkunskap som gör att du inte får till det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.