Soxic Postat 21 februari 2011 Dela Postat 21 februari 2011 (redigerat) Har sökt runt lite och hittar ingen tydlig information om detta då det verkar råda lite delade meningar. En del verkar förespråka DeEssern tidigt i kedjan och andra sent. Jag körde förr EQ -> Kompressor -> DeEsser men kan inte säga varför. Goda råd mottages tacksamt. Redigerat 21 februari 2011 av Soxic Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Naymari Postat 21 februari 2011 Dela Postat 21 februari 2011 Jag brukar köra den efter kompressorn. för de är då de överdrivna essen kommer in Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 21 februari 2011 Dela Postat 21 februari 2011 Jag körde förr EQ -> Kompressor -> DeEsser men kan inte säga varför. Goda råd mottages tacksamt. Jag skulle nog kört kompressor, Eq, De-esser. Finns de som jobbar med det här dagligen, så du kommer säkerligen få fler svar. 😉 (jag är bara glad amatör) På sätt och vis finns det väl egentligen inga regler, förutom att de som finns kan man bryta mot om resultatet blir bättre. 😛 Kompressor, EQ (eller EQ sedan kompressor) är väl det vanligaste att man lägger först i kedjan, sedan kommer resten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mojje Cruncher Andersson Postat 21 februari 2011 Dela Postat 21 februari 2011 In med deessern efter EQ i kedjan men före kompressorn så slipper kompressorn jobba med en massa onödiga s-ljud. EQ-deesser-kompressor. /Cruncharn' Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 21 februari 2011 Dela Postat 21 februari 2011 In med deessern efter EQ i kedjan men före kompressorn så slipper kompressorn jobba med en massa onödiga s-ljud. EQ-deesser-kompressor. /Cruncharn' Kör också samma metod. Alternativt DeEsser > Kompressor > EQ. I specialfall kan det hända att en DeEsser ligger var som helst i kedjan, det hänger på vad man är ute efter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soxic Postat 21 februari 2011 Trådstartare Dela Postat 21 februari 2011 Tackar ödmjukast för svaren! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 21 februari 2011 Dela Postat 21 februari 2011 Å andra sidan kan du ju ställa in kompressorn så den fungerar som en de-esser. 😉 (Åtminstone den i Logic......) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MartinÖjes Postat 21 februari 2011 Dela Postat 21 februari 2011 Studios Mixologi förespråkar EQ, eller i alla fall HP-filter, före kompressor för att kunna skära bort material som man inte vill ha och som inte bör påverka hur kompressorn arbetar (läs bummel i basen som ändå ska bort, de låga frekvenserna är så energirika att de kommer styra kompressorn mer än det material man vill ha kvar). Sen kan man ju EQ:a (igen) efter kompressorn också för att finlira ljudet. Spontant känns det som deessern bör komma in sent i kedjan för att bara jobba bort de ljud som faktiskt behöver det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jon Rinneby Postat 21 februari 2011 Dela Postat 21 februari 2011 (redigerat) Om du har väldigt jobbiga "s" så kan du köra de-esser både före och efter kompressorn och låta båda ta lite åt gången. Effekten av detta blir inte helt sällan ett mer naturligt sångljud, då de-ssern inte behöver jobba så hårt. Men generellt så sätter de-essern av naturliga skäl så långt fram i kedjan som möjligt (för att den inte ska påverkas av massa andra pluggar, man vill ju att det ska låta så naturligt som möjligt) /Jon Redigerat 21 februari 2011 av Yllet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 21 februari 2011 Dela Postat 21 februari 2011 (redigerat) Dessutom kann man lägga deesser på fx sendarna så man får bort fula s-ljud i reverben eller delayen.... EDIT reverben eller delayen....? låter konstigt ... jaja Redigerat 21 februari 2011 av drloop Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Signia Postat 21 februari 2011 Dela Postat 21 februari 2011 (redigerat) EQ först, för att optimera ljudet inför kompression - hipass, rätta till lite hål och resonanser osv. DeEsser är också en kompressor, men mer en dynamisk EQ. Kompressorn ska ju regleras av kroppen i sången, inte ducka hela sången för ett T,S eller She- ljud, och inte heller för frekvenser under typ 100 hz eller pucklar i ljudprofilen och så. Sången ska låta 95% bra oprocessad, och EQn ska bara dämpa några småsaker som kan sticka ut lite här och var. Låter sången inte bra, då ska man inte EQa järnet utan istället fixa en bättre tagning. Alltså: EQ -> DeEsser -> Komp -> fx Redigerat 21 februari 2011 av Signia Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 21 februari 2011 Dela Postat 21 februari 2011 EQ - Kompressor - De-esser Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mojje Cruncher Andersson Postat 21 februari 2011 Dela Postat 21 februari 2011 Ahhh.... Glömde bort... Så gör jag till sångspår!!! Använder deessern till mycket mer grejjer. Då blir det skillnader i signalvägen. Piiiz! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Signia Postat 21 februari 2011 Dela Postat 21 februari 2011 (redigerat) Ahhh.... Glömde bort... Så gör jag till sångspår!!! Använder deessern till mycket mer grejjer. Då blir det skillnader i signalvägen. Just ja .. Vissa kör den bara på sång, så därför skrev man om sång Redigerat 21 februari 2011 av Signia Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nilsemil Postat 22 februari 2011 Dela Postat 22 februari 2011 samt: lyssna! testa! lyssna! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 22 februari 2011 Dela Postat 22 februari 2011 Sen hänger det verkligen på hur den där deessern jobbar. Man får prova sig fram. Det är inte alltid pluggarna dansar walz i symbios... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jetblack Postat 24 februari 2011 Dela Postat 24 februari 2011 Värt att nämna är att Cutting Room använder de-esser först i signalkedjan, redan innan ljudet har lämnat den digitala domänen, för att så tidigt som möjligt få bort eventuella missljud som man inte vill ha kvar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nilsemil Postat 24 februari 2011 Dela Postat 24 februari 2011 Fast väldans stor skillnad på totalmix och solosångspår. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 25 februari 2011 Dela Postat 25 februari 2011 En de-esser som gör sitt jobb väl fungerar (IMHO) ungefär lika bra före som efter kompressor och eq. Däremot får man olika effekt om man hissar diskanten med eq som ligger före eller efter de-esser. Tycker det blir mer transparent resultat med de-esser före eq i de fallen. På sångspår brukar jag köra efter den här principen: Gain HPF Kompressor De-esser EQ 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
TimB Postat 25 februari 2011 Dela Postat 25 februari 2011 Nästa alla channelstrips som jag använt har varit Preamp->Kompressor->EQ->De-esser och möjligen ett HP filter innan kompressorn så man kan resna bort låga frekvenser 🙂 Funkar bra för mig i alla fall och värkar logiskt men alla jobbar ju olika, sålänge de-essern jobbar bra så speler det väll ingen roll vart i kedjan den ligger 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 25 februari 2011 Dela Postat 25 februari 2011 Dessutom kann man lägga deesser på fx sendarna så man får bort fula s-ljud i reverben eller delayen.... EDIT reverben eller delayen....? låter konstigt ... jaja Jepp. Mycket trevligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.