Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har ett ECHO indigo ljudkort som tidigare funkat helt perfekt till Cubase SX 1.01. Efter en hårddiskkrash har jag installerat om drivrutinen för ljudkortet och passat på att uppgradera till Cubase SX 2.2. Nu går det inte att spela in audio mer än ett par sekunder innan följande felmeddelande kommer upp: "audio engine recorder error: audio engine error: ASIO went out of sync". Har försökt lite med ändringar i ASIO drivrutinen och i Cubase men inte lyckats avhjälpa felet. Nån som har liknande erfarenheter eller tips?

Annons
Postat

Det där problemet hade jag med mitt SB-kort en gång i tiden. Har för mig jag löste det genom att uppgradera/byta drivrutiner till det. Du kan ju se om det hjälper dig. Kolla också att du har ställt in Cubase på att använda "Indigo ASIO" (eller vad det nu kan heta) och inte Steinbergs egna MME eller DirectX-drivrutiner.

// David

Postat

Tack, uppgraderade och kör ECHOs ASIO (hade jag även tidigare) i Cubase men det hjälper inte. Det är flera fel, Windows mediaplayer funkar inte att spela wavefiler på heller. Och det hackar och stakar sig när man spelar en wavefil i Cubase. Jag vet inte vad jag skall göra nu. Kanske installera om hela Windows XP igen? Det är inte ljudkortet som är trasigt eftersom det hackar och stakar sig i Cubase även med Window egna ljuddrivrutiner, dvs utan ECHO ljudkortet. Däremot funkar Mediaplayer om man kör med windows egna ljuddrivrutiner utan ECHO ljudkortet. VSTinstrument funkar bra med låg latency, iallafall ett i taget. Men processorn orkar väldigt lite jämfört med innan kraschen (se första inlägget).

Jag är rätt så förvirrad.....

Postat

jag har fått samma problem med ASIO syncen på senare dagar.. men jag kör förtillfället med ett SB live kort så det kan juh förklara saken också (ska se om ekonomin klarar av ett kortköp närjag få studielånet nästang ång).. har aldrig haft det förut dock.. men jag vet inte riktigt häller vad jag ska göra åt saken.. för mig så funkar uppspelningen utanför cubase utan problem och det är inte så att processorn verkar jobba nå överdrivet hårt..bara det att helt plötsligt hoppar allt till i cubase till och om det är medas jag spelar in så är det bara börja om.. mycket irriterande faktist.. jag funderar istället på att göra en allmän ominstallation av allt på datorn och se om det löser problemet.. har nämligen haft lite andra småproblem också..

Perew (oregistrerad)
Postat

Kolla så att du har samma samplingsfrekvens inställd på kortet som du har i Cubase, jag menar så att inte kortet är inställt på ex 48 kHz och Cubase på 44,1 då blir det inte så bra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.