Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla glada studiobyggare.

Det är så att jag har bestämt mig för att för att göra om ett källar rum till en mysig liten hemmastudio.

De första frågorna som poppade upp i huvudet handlade om hårdvara och alla tekniska prylar man behöver. Men snabbt så kommer man in på frågor angående ljudisolering och akustik.

Så till mitt förfogande har jag ett rum på ca 3,5 x 4,5 meter med betongväggar, 2 fönster och 2 dörrar.

Första frågan är du hur man bäst och simplast ljudisolerar dörrar och fönster eftersom jag antar de är de enda ställena där det läcker in ljud?

Andra frågan är angående akustik. Jag hade tänkt spela in sång, gitarr, piano, bas och trummor så det ska in en hel del saker i rummet. Hade även tänkt ha datorn jag spelar in på i samma rum. Har funderat att ha datorn i rummet brevid, och ha det som "kontrollrum". Men i det rummet är det 2 sängar och en garderob som jag inte kan flytta på för tillfället.

Så ja, eh, knep och tips hur man får bra akustik i ett betongrum där man vill spela in trummor,gitarr,piano och sång?

Alla svar är välkommna och uppskattade, tackar på förhand.

Ludwig

Annons
Postat

Hej lduwig

Dessa frågor har ställts många gånger och det finns därför hundratals trådar om detta så sök lite i forumet så hittar du troligtvis svaret på alla dina frågor, och om inte så kan du fortsätta i en befintlig tråd i rätt anda så kommer någon garanterat att svara.

MVH Gilbert

• 2 veckor senare...
Postat

Det låter lite som när jag byggde min källarstudio. Jag fick förvisso ihop två rum. Jag reglade upp väggar och satte dit rockwoll o så hönsnät för att det skulle sitta på plats. Sedan hängde jag tyg framför. Det funkade bra.

Kolin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.