Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag är färsk på reason och sitter och klurar lite, bland annat på redrums funktioner. Jag är van vid gamla roland-trummaskiner så tekniken är inget nytt för mig. Men på min gamla TR-707a så fanns det en funktion som hette "Pattern song" eller dyl. man kunde bygga upp en hel "trumsång" där man kunde lägga olika patterns i den ordning man själv behagar. Funktionen finns även i ett annat program vid namn FL-studio. Jag har letat men hittar inget liknande i redrum. Nu kan det ju vara så att det inte behövs, men skulle det finnas där så är det något jag def. kommer att använda mig av..

Hoppas på hjälp/a

Annons
Postat

Skulle vara om den där Matrix-grejen kan styra Redrum då...?

Postat

Lägg redrumen i en combinator, Klicka på show programmer, välj redrumen, väljd rotary 1, välj pattern -> selected pattern. Sätt min till 0 istället för -1. Nu styr rotary 1 vilket pattern som ska spelas.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Gå till Redrum spåret i sequensern. Använd höger musknapp och välj Create Pattern / Loop lane.

Tada! Nu kan du använda pennverktyget och dra hur många bars ett patttern skall rulla och bestämma vilket pattern direkt i sequensern.

Redigerat av drloop
Postat
Gå till Redrum spåret i sequensern. Använd höger musknapp och välj Create Pattern / Loop lane.
+1

Svårare är det inte.

Postat

Hej och tack för era svar. Jag antar nog dr. Loops tips som gjorde livet lite enklare 🙂 Den där gamla "pattern-song-Roland" behövs ju faktiskt inte, ju mer jag tänker på det så är det bara gamla hjulspår som spökar.

Jag vill verkligen komma underfund med reason, lära mig tekniken ordentligt. Reason har ju så mkt mer än en trummaskin. Jag vill kunna byta ut mitt gamla FL som jag i stort sett bara använt som en smidig enkel trummaskin, idealisk att ladda med egna samples..men i övrigt inte mkt mer..

drloop (oregistrerad)
Postat

Japp, Reason är mer än en trummaskin. 🙂

Postat

Tada! Nu kan du använda pennverktyget och dra hur många bars ett patttern skall rulla och bestämma vilket pattern direkt i sequensern.

Jahaja, det var så enkelt. 😏😊

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.