nattsvart Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 Hej. Jag är färsk på reason och sitter och klurar lite, bland annat på redrums funktioner. Jag är van vid gamla roland-trummaskiner så tekniken är inget nytt för mig. Men på min gamla TR-707a så fanns det en funktion som hette "Pattern song" eller dyl. man kunde bygga upp en hel "trumsång" där man kunde lägga olika patterns i den ordning man själv behagar. Funktionen finns även i ett annat program vid namn FL-studio. Jag har letat men hittar inget liknande i redrum. Nu kan det ju vara så att det inte behövs, men skulle det finnas där så är det något jag def. kommer att använda mig av.. Hoppas på hjälp/a
D200 Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 Skulle vara om den där Matrix-grejen kan styra Redrum då...?
Overkill Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 Lägg redrumen i en combinator, Klicka på show programmer, välj redrumen, väljd rotary 1, välj pattern -> selected pattern. Sätt min till 0 istället för -1. Nu styr rotary 1 vilket pattern som ska spelas.
drloop (oregistrerad) Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 (redigerat) Gå till Redrum spåret i sequensern. Använd höger musknapp och välj Create Pattern / Loop lane. Tada! Nu kan du använda pennverktyget och dra hur många bars ett patttern skall rulla och bestämma vilket pattern direkt i sequensern. Redigerat 21 februari 2011 av drloop
Linus Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 Gå till Redrum spåret i sequensern. Använd höger musknapp och välj Create Pattern / Loop lane.+1Svårare är det inte.
nattsvart Postat 21 februari 2011 Trådstartare Postat 21 februari 2011 Hej och tack för era svar. Jag antar nog dr. Loops tips som gjorde livet lite enklare 🙂 Den där gamla "pattern-song-Roland" behövs ju faktiskt inte, ju mer jag tänker på det så är det bara gamla hjulspår som spökar. Jag vill verkligen komma underfund med reason, lära mig tekniken ordentligt. Reason har ju så mkt mer än en trummaskin. Jag vill kunna byta ut mitt gamla FL som jag i stort sett bara använt som en smidig enkel trummaskin, idealisk att ladda med egna samples..men i övrigt inte mkt mer..
drloop (oregistrerad) Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 Japp, Reason är mer än en trummaskin. 🙂
Overkill Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 Gå till Redrum spåret i sequensern. Använd höger musknapp och välj Create Pattern / Loop lane. Tada! Nu kan du använda pennverktyget och dra hur många bars ett patttern skall rulla och bestämma vilket pattern direkt i sequensern. Jahaja, det var så enkelt. 😏😊
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.