Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu är det så att mitt musik intresse har väckts till liv igen och jag har bestämt mig för att källaren ska bli en studio.

Dock så kan jag inte alls mycket när det kommer till inspelning så har en del frågor som jag hoppas kunna få lite svar på.

Tanken var väll att jag skulle spendera ca 10 000kr på detta projekt men kan absolut tänka mig att betala mer om det skulle vara nödvändigt för att få bättre ljud och möjligtheter.

Som jag förstått det så behöver man huvudsakligen ett bra ljudkort och så bra mikrofoner. Till och börja med hade jag tänkt spela in akustisk gitarr och sång vilket jag egentligen inte behöver något speciellt till förutom en bra mikrofon om jag förstått det hela rätt.

Sen el- gitarr/bas kan man tydligen både mica upp framför förstärkaren eller koppla direkt in i datorn via en preamp. Vad är skillnaden? vad är bättre sämre eller sämre, eller är det bara en smaksak?

Har även funderingar på att köpa ett trumset och undrar hur billigt man skulle kunna köpa ett "okej" trumset som jag skulle kunna spela in med. Även här förstår jag att jag kommer behöva flera mikrofoner.

Så kort fattat:

Undrar om allt jag behöver för att spela in på datorn. Startbudget 10 000kr, men kan tänka mig betala rätt så mycket mer för bra utrustning.

Billigt trumset - Kan man få tag på ett billigt trumset som duger för en hemmastudio. Eller är det mycket bättre med att använda sig av ett midiklaviatur eller kanske tillochmed ett elektroniskt trumset?

Hoppas det inte blev för långt och att det ligger i rätt forumdel etc.

Tackar för alla svar och tips jag får.

lduwig

Annons
Postat
Så kort fattat:

Undrar om allt jag behöver för att spela in på datorn. Startbudget 10 000kr, men kan tänka mig betala rätt så mycket mer för bra utrustning.

Dator har du antar jag. Ljudkort, ett par tre tusen om du vill ha ett dugligt antal kanaler, mindre om det räcker med två. Monitorer, ett par tre tusen för ett par fullt acceptabla. En stormembransmick, finns för runt tusenlappen. Vill du kunna micka trummorna mer avancerat kan ett par småmembranare vara bra till överhäng, en SM57:a till virvel och en baskaggemick. Där drar det iväg lite, men det finns nybörjarkit att köpa rätt billigt. Men det finns inget som säger att man inte kan ställa upp en stormembranare på lagom avstånd framför trumsetet och röja loss.

Sladdar och särskilt stativ är tyvärr dyrare än man tror.

Vad gäller "hur ska jag micka?/micka eller lajna?" och såna frågor: sluta fundera så mycket och bara prova alla sätt du kan komma på så har du löst problemet på mindre än en arbetsdag.

Billigt trumset - Kan man få tag på ett billigt trumset som duger för en hemmastudio. Eller är det mycket bättre med att använda sig av ett midiklaviatur eller kanske tillochmed ett elektroniskt trumset?

KÖP ETT TRUMSET. Levande trummor låter, oavsett ljudkvalitet, alltid roligare än programmerade miditrummor. Och framför allt är det tusen gånger roligare att spela trummor än att peta med rattar i en trumplugg.

Postat

Kom ihåg att om du ska spela in akustiskt ljud (uppmikade gitarrer eller bas, levande trummor, sång) så bör du försöka få till akustiken så bra som möjligt i inspelningsrummet. Det är nästan det viktigaste. Annars är risken stor att du inte kommer att bli nöjd med resultatet. Ett dåligt rum ger dåliga inspelningar.

Ett sångbås är relativt enkelt att bygga, men det blir klurigare med levande trummor.

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Dator har du antar jag. Ljudkort, ett par tre tusen om du vill ha ett dugligt antal kanaler, mindre om det räcker med två. Monitorer, ett par tre tusen för ett par fullt acceptabla. En stormembransmick, finns för runt tusenlappen. Vill du kunna micka trummorna mer avancerat kan ett par småmembranare vara bra till överhäng, en SM57:a till virvel och en baskaggemick. Där drar det iväg lite, men det finns nybörjarkit att köpa rätt billigt. Men det finns inget som säger att man inte kan ställa upp en stormembranare på lagom avstånd framför trumsetet och röja loss.

Har en dator redan så det behövs inte räknas med i budgeten.

Sladdar och särskilt stativ är tyvärr dyrare än man tror.

...

...

KÖP ETT TRUMSET. Levande trummor låter, oavsett ljudkvalitet, alltid roligare än programmerade miditrummor. Och framför allt är det tusen gånger roligare att spela trummor än att peta med rattar i en trumplugg.

Vill absolut köpa ett trumset. Hur mycket kan man behöva lägga ut för ett dugligt trumset? kommer man någonstans på 7000-8000 eller drömmer jag bara? 😛

Sladdar, stativ och andra tillbehör blir absolut en extra kostnad, men om jag nu ska köpa trumset också så skenar budgeten iväg hursomhelst. Är villig att åtminstone dubbla budgeten för att få en bra studio där man trivs och kan ha kul.

Kom ihåg att om du ska spela in akustiskt ljud (uppmikade gitarrer eller bas, levande trummor, sång) så bör du försöka få till akustiken så bra som möjligt i inspelningsrummet. Det är nästan det viktigaste. Annars är risken stor att du inte kommer att bli nöjd med resultatet. Ett dåligt rum ger dåliga inspelningar.

Ett sångbås är relativt enkelt att bygga, men det blir klurigare med levande trummor.

Detta är absolut en sak jag funderat mycket på. Rummet jag kommer använda är ca 3x4m och väggar av betong och har verkligen ingen aning om hur det blir om man spelar in. Rummet är redan näst intill ljudisolerat, ska bara täta/byta ut dörren så kommer ljudisoleringen vara bra. Men det kanske är akustik och sådant man också måste tänka på?

Kan säkert leta reda på det själv, men hur stort och hur mycket skulle det kosta att slå upp ett sångbås?

Redigerat av lduwig

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.