Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hallå!

jag ska från Cubase 5.5 exportera filer från en låt till en person som ska mixa. jag har aldrig använt "channel batch export" tidigare men det känns vettigt då det rör sig om c:a 60 spår.

1. i defaultläge tycks effkter på respektive kanal följa med vilket jag inte vill. finns det ngn inställning för att bypassa alla pluggar och eq när man exporterar?

2. några spår vill jag exportera i 2 varianter...jag har nämligen gjort små automatiseringar i sången och lyft upp enskilda bokstäver som varit svaga eller starka vilket är väldigt pilljobb som det vore skönt om den som ska mixa slipper göra. jag gissar på att jag får exportera dom kanalerna det gäller en i taget...korrekt?

3. i min egen mix har jag blandat volymautomatisering för resp. kanal med att jag ibland har justerat volymen direkt på ett enskilt event i projektfönstret (särskilt när det gäller körer). är detta ett problem. det kommer ju isåfall att innebära att den som mixar får t.ex. ett körspår med olika volymer på olika ställen vilket iofs. kan vara bra då det kanske låter mer "rätt" från början om inte en aaaah-stämma tar över leadsången men samtidigt är det ju ett mixbeslut som kanske ska tas av den som mixar.

4. är det ngt övrigt jag bör tänka på om jag ska exportera filer till ngn annan (förutom självklarheter som att vara väldigt tydlig med namngivning)

tack

Annons
Postat (redigerat)

hallå!

jag ska från Cubase 5.5 exportera filer från en låt till en person som ska mixa. jag har aldrig använt "channel batch export" tidigare men det känns vettigt då det rör sig om c:a 60 spår.

1. i defaultläge tycks effkter på respektive kanal följa med vilket jag inte vill. finns det ngn inställning för att bypassa alla pluggar och eq när man exporterar?

2. några spår vill jag exportera i 2 varianter...jag har nämligen gjort små automatiseringar i sången och lyft upp enskilda bokstäver som varit svaga eller starka vilket är väldigt pilljobb som det vore skönt om den som ska mixa slipper göra. jag gissar på att jag får exportera dom kanalerna det gäller en i taget...korrekt?

3. i min egen mix har jag blandat volymautomatisering för resp. kanal med att jag ibland har justerat volymen direkt på ett enskilt event i projektfönstret (särskilt när det gäller körer). är detta ett problem. det kommer ju isåfall att innebära att den som mixar får t.ex. ett körspår med olika volymer på olika ställen vilket iofs. kan vara bra då det kanske låter mer "rätt" från början om inte en aaaah-stämma tar över leadsången men samtidigt är det ju ett mixbeslut som kanske ska tas av den som mixar.

4. är det ngt övrigt jag bör tänka på om jag ska exportera filer till ngn annan (förutom självklarheter som att vara väldigt tydlig med namngivning)

tack

1. Nej det finns det inte. Allt armerat följer med. Sätt upp keycommands (under Mixer) för bypass inserts/eq/sends så kan du snabbt stänga av rubbet.

2. Bara att exportera som vanligt om du gjort ett spår av varje variant förstås.

3. Se det som input till den som mixar. Inga problem om det inte är så svagt emellanåt så..ja du förstår.

4. En självklarhet till: Att samtliga filer har samma startpunkt. Missa inte heller möjligheten att sätta "regler" för namngivningen i Exportfönstret. Du kan ju också filtrera kanalerna om du lättare vill gruppera stems och placera/exportera dom direkt till olika mappar.

Redigerat av Gain

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.