Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, undrar om det finns några låtskrivare här som lyckas sälja sin musik vidare till andra artister?

Efter kort kontakt med en erfaren musikproducent har jag fått veta att den musik jag gör klassas som singer/songwriter. Att min musik är bra och välskriven, men kräver mig själv som artist. (Berättar mer om detta på min blogg här på forumet.) Älskar och brinner för att göra min egen musik, men drömmer också om att kunna "extraknäcka som låtskrivare"...

Det jag skulle vilja höra lite mer om är era åsikter och erfarenheter angående skillnaden mellan komersiell "generic pop" och singer/songwriter låtar.

Ni som faktiskt lyckas sälja låtar:

- Hur tänker ni angående texter för att det ska vara mer "generic pop"?

- Har ni någon specifik artist som mål för låten?

- Hur mycket kraft har ni lagt på produktionen av demon?

- Erfarenheter av vägar att gå när det gäller egna marknadsföringen mot förlag, skivbolag, kontakter, webtjänster etc?

- Ligger ni på skivbolag etc för att få veta att "den och den artisten söker låtar"?

Tacksam för inspel

//Robban

Annons
Postat

Ska försöka ge dig ett så kortfattat svar som möjligt.

tar ett tag att ta sig in, få in en fot men när du har foten inne så gäller det att skapa kontakter, jobba med allt och alla, och sen tror jag du går ut med fel inställning från första början, din artistkarriär bör vara extraknäcket och låtskrivandet huvudmålet.

Tänk på att musik du gör är en produkt, precis som en shampooflaska måste produkten vara perfekt och polerad. Sen om du vill lyckas och slå igenom handlar allt om TTT - Tur Timing och Talang, om du lyckas få till rätt sak på rätt plats och rätt tidpunkt så slår låten, har du en fet låt, nöj dig inte med att lägga ut den på nån random myspace, pusha ut den, se till att den är överallt i bloggar, sök "musikförlag" på eniro, ring, maila, pusha pusha, sitt inte å gör som alla andra, sitta och vänta på att nån magisk talangscout från EMI ska höra din låt och tycka att du är nya backstreet boys.

när jag frågade såna frågor som du svarade folk alltid "kör bara" och det är tufft, mycke motvind men det går om man vill nå målet. Men "learn by doing" våga testa nya grejer för att utvecklas...

Postat

Tack Kalifatidess för bra inspel!

Kanske uttryckt mig lite otydligt angående det där med extraknäck. Har eg aldrig tänkt satsa fullt på en egen artistkarriär, utan tänkte mer låtskrivande som extraknäck vid sidan av mitt vanliga jobb som marknadsförare... Det är skälet till att jag ställer de frågor jag gör. Eftersom mina nuvarande låtar uppfattas som singer/songwriter, hur bör jag tänka annorlunda i låtskrivandet om jag vill försöka mig på att skriva en säljbar poplåt?

//Robban

• 3 veckor senare...
Postat

Hey Robban,

Jag tycker dina frågor var väldigt bra!

Det är väldigt många i "musikdjungeln" som undrar precis samma sak, men precis som Kalifatidess skrev ovan så handlar det om TTT, samt att pusha på, för det är en hård branch. Jag har livnärt mig på musikproduktion innan.

Kan man lyssna på någonting du har gjort? PMa.

Kanske vi skulle kunna göra en Co-lab!

Mvh,

Jonas

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.