Jump to content
Annons

Hur får ni era idéer?


Fismumriken

Recommended Posts

Tjena:P Sysslar mycket med instrumental musik. Från ballader till tyngre. Men känner mig ganska fast... Kommer inte på några mer melodier och hur jag ska lägga upp dom... Jag kan ganska mycket teknistk, rythmiskt och teoretiskt. Använder en del tapping, sweeping, sus ackord osv... Men jag sitter fast. Hur får ni eran inspiration? Skapar ni melodin först eller hittar ni ackorden först?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

lyssna på annan musik, än den du huvudsakligen håller på med, är mitt starka tips. Det är så lätt att man kör fast. Testa att gör en cover på nåt du inte öht lirar, så kanske man blir "tvingad" att ta till nya grepp... Testa att göra "soundtrack" till nåt. Det kan vara bilder, filmsekvenser, känslor osv. Mao, försök inte att köra fast så mycket i teori, teknik och annat... Lek!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar på ganska många olika musikgenrer. Jag brukar få någon mer inspiration när jag hittar coola ackord jag kan köra till. Kör hela pentan över hela halsen i princip, även lite på durskalan när jag improviserar. Inte riktigt spelat in några covers, men har lärt mig en del för att få inspiration. Lärt mig en del grepp och positioner i instrumentala låtar som cliffs of dover, technical difficulties osv... Men sitter ändå fast lite:O

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina idéer kommer oftast från att jag sitter och jammar med midikeyboarden och tar fram några ackord som jag sen bygger en låt på. Ibland sjunger jag fram melodin, och ibland spelar jag fram den.

Egentligen har jag inga speciella principer, eller något speciellt schema för hur jag skriver min musik. Musiken bara kommer ändå 🙂. Ofta kan det vara att jag 'hör' en slinga i huvudet som jag sen bygger vidare på...

Har du provat att ta en paus från musiken ett tag? Det kanske kan hjälpa att få upp suget och på så sätt också få fart på kreativa delen i hjärnan att bygga nytt..?

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

För mig dyker ofta ideerna upp när jag är ute och går. Till och från jobbet tex... vet inte om det är min taktfasta steg som gör det... Spelar in snabbt på mobilen, för det är mer än en gång jag inte lyckats komma ihåg den där klockrena idén som fanns där...

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

För mig dyker ofta ideerna upp när jag är ute och går. Till och från jobbet tex... vet inte om det är min taktfasta steg som gör det... Spelar in snabbt på mobilen, för det är mer än en gång jag inte lyckats komma ihåg den där klockrena idén som fanns där...

Det är också en klassiker. Jag försöker spela in de slingor som kommer upp i huvudet. Men jag tror inte jag använt några av de idéerna riktigt än. Kommer nog till det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig dyker ofta ideerna upp när jag är ute och går. Till och från jobbet tex... vet inte om det är min taktfasta steg som gör det... Spelar in snabbt på mobilen, för det är mer än en gång jag inte lyckats komma ihåg den där klockrena idén som fanns där...

Det stämmer på mig också. Många bra idéer kommer när jag är ute med hunden. Också i duschen.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig så kommer 99.9% av idéerna upp av ljuden som jag blir inspirerad av. Hittar jag bara tråkiga ljud då får jag troligtvis ingen låt heller. Eller att jag blir inspirerad av något.

På gitarr brukar jag spela tills något coolt kommer, lite av därför jag blev trött på gitarr efter ha spelet alldeles för mycket.

Jag tycker du ska prova på något något nytt instrument för inspiration. eller ta en break från musiken 1-2 månader för att få nya krafter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta fram en tärning. Lova dig själv att genomföra projektet:

Slå tärningen, multiplicera resultatet med 36. Där har du BPM-en till din nästa låt

Slå tärningen igen (om du får en etta så slå om), där har du hur många fjärdedelar du har i varje takt. Refrängen får dock gå i 4/4.

Skriv ner 5 ackord som "hör ihop bra" (enklast ex: C, Am, G osv, men välj själv) på ett papper. Skriv ner ett sjätte ackord som i någon mening "bryter av" eller "är fel" (i exemplet t.ex. Fdim?). Numrera ackorden 1-6.

*) Slå tärningen igen, där är ditt första ackord. Slå igen, där har du hur många taktslag ackordet gäller. Repetera från *) tills du kommit tillbaka till ditt första ackord två gånger. Där har du versen (eller "tema A").

Refräng: Bered 6 hela 4/4-takter. Slå tärningen 6 gånger. Refräng klar.

Nästa spam-mejl i din epostkorg innehåller texten till låten.

Programmera lämpliga enkla trummor. Spela sen in med tre instrument och en sångtagning. Presentera på demosidorna här senast på onsdag.

Du får bara spela in förstatagningar och blunda när du lägger gitarrsolot.

****************

Grejen - värt att notera - är att det förmodligen blir rätt "dåligt". Men den där passagen vid 1:33 har du aldrig gjort förut.

***

tjing

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Cool idé du la fram! Angående instrument så spelar jag gitarr, keyboard, lite trummor, lite bas... Både akustiskt och el... Men jag tycker el är roligast. Och nu snackar vi bara instrumentalt med melodi hela tiden så som typ in memoriam med hammerfall:) Vad tycker ni är viktigt att ha med i en instrumental låt? En grundmelodi? Eller en massa improvisation över hela låten som ett solo?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är av den övertygelsen att vem som helst mer eller mindre kan få till en någorlunda OK låt, under förutsättning att de "förstår musik" i övrigt (Snälla, vi tar inte den diskussionen här; jag tror att om man "förstår musik" så förstår man också vad jag menar och behöver därmed inte kräva någon vidare utläggning).

Jag tror också att det där med "jag får mina idéer när jag [verb här]" är lite av ett missvisande tips. De är alldeles för personliga och därmed rent värdelösa för andra. Det talar egentligen bara om var/när just vederbörande ägnar tid åt att tänka kreativt, snarare än att platsen/sysslan i sig skulle skapa kreativiteten. Det är alltså "dedicerad tankeverksamhet" som gäller; vad man i övrigt gör eller var du befinner dig vid tidpunkten är alltså helt irrelevant.

Jag har lyckats skriva låtar/texter i nästan vilket tillstånd som helst, nästan var som helst och när som helst, så länge jag har bestämt mig för att skriva. Och så är det nog för de flesta av oss.

Mina tips:

- Bestäm dig (lite som Vallhagen med sitt riktigt finurliga tips var inne på)

- Älta (tills det "kommer av sig själv")

- Var kritisk (nöj dig inte)

- Lyssna på andras låtar

- Stjäl (men kopiera inte)

Sist men inte minst: lär dig att såväl ta som ge kritik. Om du inte klarar endera — get the fuck out.

Link to comment
Dela på andra sajter

Flera av mina bästa låtar har kommit till när jag bestämt mig för att skildra en viss känsla (ex. sorg, glädje, vemod, ovisshet, saknad). Eller skildra en årstid! Två flera av mina mest spelade låtar, "Wintersleep", "Early summer", "Open skies" och "The grove" är resultatet av detta (de skildrar varsin årstid, vinter, vår, sommar och höst).

Prova med det, det fungerade för mig. Man tänker ofta på ett helt annat sätt när man vet att man ska skildra något särskilt och inte bara "jaga" efter en bra melodi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det absolut vanligaste sättet för mig att göra låtar på är att sno från låtar som mer eller mindre låter som det jag vill åstadkomma. Kan vara trumljud, trumrytmer, synthljud, ljudval i övrigt (t.ex tromboner), basljud, basrytmer eller vad som helst. Är elektronisk musik enbart jag syftar på nu (typ tropical house) och då brukar jag helt enkelt härma slarvigt. Är det en snygg melodislinga så typ försöker jag ta ut den fast med flit gör jag det dåligt för att få ett resultat som skiljer sig från originallåten men ändå är åt det jag vill åstadkomma. Samma med rytmer och ljudval och sånt, tänker att såhär låter den låten och så har jag det som utgångspunkt men ändrar den – ibland mycket, ibland lite. Gör man detta från många olika låtar och kombinerar det så brukar det bli bra. Oftast blir slutresultatet inte alls likt den ursprungliga tanken och någon "stöld" (eller kopiering) är det inte tal om, utan det blir väl snarare inspiration. Funkar bra för mig, och kan vara värt att testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...