Jump to content
Annons

Trummor i litet rum!


Cameo

Recommended Posts

Tjena!

Har ett rum på 14 kvadratmeter (cirka ) som numer är dedikerat till mina trummor. Dock är akustiken ganska dålig, så vill gärna förbättra den. I rummet står det, förutom trummorna, ett piano och en soffa. Nu är jag en total sopa på allt med vad detta heter, så behöver all hjälp jag kan få. Placering av trummor (har hört att de helst ska stå i mitten), diffusor, absorberingsmaterial och dylikt. Fick tips om att hänga upp scenmolten, vilket skulle vara ganska billigt och effektivt. Lägger en budget på 1000 kronor. Behöver inget överflådigt. Något enkelt och fint (stilrent, vill inte ha kladd) som dödar övertoner. Är inte ute efter att ljudisolera rummet.

Om ni har frågor; ställ dem!

Med vänliga hälsningar,

Victor

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om jag vore du skulle jag nog berättat om väggarna är av trä, gips betong eller annat. Men det kanske du tycker är helt oviktigt i en fråga om akustik? Vi är väl alla olika i våra tankar här på jorden.

Ah, smart. Råkade klicka iväg tråden innan jag var klar.

Trä är det. Sitter inte lister uppe. Har matta till trummorna. Lägger upp bilder senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

I så litet rum så finns dt bara två vettiga alternativ: Antingen så dödar man rummet helt (och då viktigt att inte bara dämpa det övre registret som tyvärr är väldigt vanligt, utan hela registret, aven basen m a o) och då är placeringen inte så viktig, eller så placerar du trummorna i ett hörn som är dämpat (bredband) och resterande ytor är behandlade med diffusorer och basabsorbenter (och på så vid behålla en klang som förhoppningsvis är mer eller mindre jämn i hela registret samt att du undviker tidiga, starka reflektioner). Den sämsta placeringen i ett så litet rum (om inte helt död-dämpat) är i mitten då du kommer att få väldigt många reflexer för tigigt tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

hYuwr.jpg

Tog en bild med iPhonen. Cirka 2.80 upp till tak.

På kortsidan (som jag fotat) tänkte jag hänga upp de där scenmolten som jag blev tipsad om.

Hur ska jag sätta diffusorer och absorbenter?

Tack för tipsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du redan testat att spela in trummorna där? Om inte så ge mig f-n att det blir bra ljud! Bra mickar o rätt placering kanske du får ett ruskigt bra ljud. Med träväggar är det mesta redan vunnit o gratis. rolleyes.gif

Jag har ett liknande lite större rum, har jagat studiolokal i två år nu och när jag gav upp gjorde vi ett test hemma i min kåk där jag redan har mina studiogrejer. Jag har alltid tänkt att jag måste ha en större sal i trä för att spela in trummorna, men som det verkar nu har det blivit riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju rätt svårt att komma med tips när vi inte vet vad problemet är 😉

Att det är "dålig akustik" kan ju betyda tusen olika saker.

Ja, alltså... låter "skränigt", högt, övertoner. Förstår du vad jag menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du redan testat att spela in trummorna där? Om inte så ge mig f-n att det blir bra ljud! Bra mickar o rätt placering kanske du får ett ruskigt bra ljud. Med träväggar är det mesta redan vunnit o gratis. rolleyes.gif

Jag har ett liknande lite större rum, har jagat studiolokal i två år nu och när jag gav upp gjorde vi ett test hemma i min kåk där jag redan har mina studiogrejer. Jag har alltid tänkt att jag måste ha en större sal i trä för att spela in trummorna, men som det verkar nu har det blivit riktigt bra.

Ska inte spela in nu. Men nu när jag fått reda på lite mer grundläggande; vad ska jag köpa/göra? Bra länkar på absorbenter och diffusorer mm. som inte överstiger ett lakan. Göra gärna egna, är ledig i en vecka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog snickra mig några enkla absorbenter (ramar med absorberande isolerull - Gilbert kan tipsa om vilken typ som är bäst, täckta med tyg som släpper igenom luft, så tjocka som möjligt) och experimentera lite med placering av dessa. Tanken är att få bort tidiga reflektioner i högsta möjliga mån. Häng dem gärna med en distans från väggen.

Skippa moltontyget. Det är inte effektivt annat än i övre mellanregister och främst diskant. Det är inte där största problemet är (även om det kanske låter så nu) eftersom du får den dämpningen "på köpet" med vanliga absorbenter. De lägre registrena är svårare att få bukt med, så sikta in dig på dem i första hand. Annars är det lätt att du får ett rum som är dött i diskanten och väldigt bummligt pga längre reverbtider i lägre register.

Senare kan du, om du känner att du vill ta det ett steg till, mäta responsen och (vid behov) snickra dig en basfälla (finns en massa trådar om detta på forumet). Ultimat är att börja i denna ände, men du verkar mer vara ute efter en billig quick fix (?), så då skulle jag rekommendera några absorbenter. Som Gilbert säger, dämpa mer i den delen av rummet som trummorna står i för att ta hand om de tidigaste reflektionerna.

I steg tre (om du får mersmak) kanske några diffusorer...

Redigerat av MrBluesman
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Faktiskt inte finns knappast något så billigt som ger bättre diffusionseffekt i ett litet rum sen kan man ju faktiskt göra dom rätt fräscha (typ måla eller klä dom) och de är flyttbara...

mmm ...

https://www.studio.se/index.php?showtopic=83202

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Gibbe, vad föreslår du själv som ger bättre effekt för en tusing?

Om man inte orkar bygga själv:

http://www.thomann.de/se/the_takustik_wds7_diffusor_8erset.htm

Inte den bästa prestandan givetvis men garanterat mycket bättre än lastpallar. 😉

Om man orkar bygga själv:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=79657

https://www.studio.se/index.php?showtopic=83302

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan du garantera det? Har du jämfört?

De du länkade till är bara 7 cm djupa och gjorda av frigolit vilket begränsar deras effektivitet. Visst ger de säkert viss effekt och är lätta att sätt upp, men de är knappast overall bättre än trälastpallar som diffusorer i ett trumrum.

Vilket bittert litet troll.. Vadan denna beef med Gilbert?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert varför använder du inte ditt Gilbert nick?

Sen är det lustigt att äggkartonger av vissa här påstås inte ha någon effekt alls på akustiken i ett rum medan diffusorer i samma material och liknande form har det. Lastpallar har en för priset ofta oslagbar effekt på akustiken i ett trumrum utan att döda rummet. Att avfärda sådant är bara korkat.

"Railind", det är ju tydligt för alla här att du går igång på detta. Har du verkligen INGET bättre sätt att få uppmärksamhet än att försöka starta gräl på ett nördigt internetforum? Är det verkligen den identiteten du vill skapa dig? Vi som hänger här gör det för att ha ett trevligt kunskaps- och åsiktsutbyte. Du seglar under samma flagg, men allt du skriver har ett tydligt uppsåt att provocera. Det, samt att du uppenbarligen har en "stalka och smutskasta Gilbert"-agenda gör din uppenbarelse ganska tragisk. Frågan är, kan du kamma till dig och bete dig som folk istället för som ett troll? Eller är det försent för dig?

Du behöver inte svara. In fact, allra bäst är om ingen alls svarar på detta. Det är mer en maning till reflektion. Om Railind bestämmer sig för att kamma till sig, så kan vi andra ju helt enkelt välja att inte låtsas om hans struliga studioforum-"barndom".

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert varför använder du inte ditt Gilbert nick?

Sen är det lustigt att äggkartonger av vissa här påstås inte ha någon effekt alls på akustiken i ett rum medan diffusorer i samma material och liknande form har det. Lastpallar har en för priset ofta oslagbar effekt på akustiken i ett trumrum utan att döda rummet. Att avfärda sådant är bara korkat.

"Nick" ?? --- Jag behöver inte sjunka så lågt som du !

"Diffusorer i samma material och liknande form har det" . ---Antar du menar papper som äggkartonger är gjorda av. Jag har inte sätt diffusorer som är gjorda av retur papper än.

Men om du säger det ,så är det väl så det ska va .För du är den vi ska rätta oss efter här på detta forum .

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Cameo: jag tror att du har fått vettiga förslag redan av bland annat Gilbert.

Lite mer konkret; köp mineralull (isoleringsskivor) på en bygghandel, välj den tjockaste dom har (men inte den med högst densitet), till exempel 195 eller 220mm Isover Uni 36 på Beijer Bygg för 119kr/m2. Köp gärna en bräda i samma bredd, billigaste du får tag i, kanske nåt sånt här. Bygg enkla ramar av brädorna och fyll med isoleringsskivor och klä med ett tyg som lätt släpper igenom luft (som det går lätt att andas igenom) för att hålla mineralfibrerna på plats och göra absorbenterna snyggare.

Montera upp såna här i hörnet av rummet där du placerar trumsetet, även i taket, gärna med en liten distans från väggen/taket så det blir en luftspalt bakom absorbenterna för bästa effekt.

Testa att spela, hur låter det nu?

Om ditt rum är bumligt i basen så får du kanske bygga en basfälla också = en konstruktion som absorberar låga frekvenser, dessa kommer du inte åt med mineralullen.

Lycka till!

/ Martin

EDIT: innan köp av breda brädor, läs om mitt misstag gällande brädorna

Redigerat av MartinÖjes
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen, Martin.

Ska jag anta att detta fixar ekot (detta har väl med övertonerna att göra)?

Rätt behandling fixar "flutter" -ekot och detta har inget med övertoner att göra utan beror på att ljudet studsar fram och tillbaka mellan två eller flera (ofta förbisett) ytor.

Link to comment
Dela på andra sajter

gör som jag både billigt o enkelt, få tag i några plywood skivor och några gamla madrasser och spika/limma/tejpa fast madrasserna på plywood skivorna och gör en "mur" runt trummorna. det kan du lätt fixa för 1000 lappen.

Mineralull kostar inte mycket pengar och har en dokumenterat god ljudabsorptionsförmåga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...