Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kopplade för första gången min Toshiba laptop till min Philips fläsk-tv. Hörlur ut till röd och vit i sidan av tv-n för ljudets skull. Sedan s-vhs-uttaget i laptopen till en relativt tjock kabel med texten "ktv finsd" med gula kontakter i änden och den ena av dem i sidan av fläsk-tv-n.

Så nu är röd, vit o gul inkopplat.

Problemet är att ljudet från laptopen (från You Tube) är bra, men bilden visar inte YouTube-låten, utan skrivbordet på datorn. Dessutom i svartvitt. Och om man drar på pekplattan så är markören ibland på laptopen men plötsligt på tv-n och då bara där... Mycket på en gång! 😆

Tänkte se en fotbollsmatch imorgon via beställning On Demand, men ville se den på tv-n via datorn. Behöver jag en tv med s-vhs in kanske?

Det har inte min, men scart. Ska jag gå från s-vhs till scart? Kan få tillgång till en annan tv imon iofs kanske. Bör jag använda VGA ut rentav?

Vad är bäst?

Och varför är bilden bara svartit på tv. Hur jag än vänder och vrider på det så är bildeskärm 1 (laptopen), den primära. Hur ändrar jag det.

Tur jag har Win XP Pro, för i Home saknas stöd för två bildskärmar står det.

Annons
Postat

XP Home har också stöd för 2 bildskärmar (annars har det varit fel på mitt XP Home i alla år... 😉).

Nåja - förmodligen behöver du till att börja med ändra på laptopen, så att utgången blir en klon av den vanliga - eller hur du nu vill ha det. Det brukar finnas med en fn-knapp (ofta blå) och någon av siffrorna 5, 6 eller 7 någonstans, har jag för mig - och man växlar mellan de olika valmöjligheterna, så det är bara att trycka ett par gånger om det inte blir rätt direkt.

Varför det blir svartvitt är svårare att svara på. Det kan vara att det är fel sorts kabel eller att du inte får ut kompositvideo från datorn. S-vhs in är förstås enklast eftersom du inte behöver någon adapter då, men det finns annars adaptrar från svhs till scart om man vill testa det. Bara att knalla in på närmaste elgiganten eller liknande...

Postat

Självklart borde det väl vara s-vhs ut till s-vhs in på tv-n om jag nu hade haft s-vhs på tv-n. Dessutom, i min s-vhs-kabels ände sitter en rca hona. (Jag har också en s-vhs till s-vhs-kabel, om jag får tag på en tv med s-vhs in imon.)

Postat

XP Home har också stöd för 2 bildskärmar (annars har det varit fel på mitt XP Home i alla år... 😉).

Nåja - förmodligen behöver du till att börja med ändra på laptopen, så att utgången blir en klon av den vanliga - eller hur du nu vill ha det. Det brukar finnas med en fn-knapp (ofta blå) och någon av siffrorna 5, 6 eller 7 någonstans, har jag för mig - och man växlar mellan de olika valmöjligheterna, så det är bara att trycka ett par gånger om det inte blir rätt direkt.

Varför det blir svartvitt är svårare att svara på. Det kan vara att det är fel sorts kabel eller att du inte får ut kompositvideo från datorn. S-vhs in är förstås enklast eftersom du inte behöver någon adapter då, men det finns annars adaptrar från svhs till scart om man vill testa det. Bara att knalla in på närmaste elgiganten eller liknande...

Hej!

Jag gick igenom Toshibas felsökningsguide på skärmen och där står att man måste kolla att OS inte är Win XP Home, för då har man inte stöd för två bildskärmar. Så dumt. Jag tryckte Fn + F5 som det stod (och som visas av symbolen på mitt tangentbord), men det ända som kommer upp då är en symbol på skärmen med en massa tecknade bildskärmar och så står det LCD. Släpper jag kombinationstrycket, så försvinner bilden. Och jag kan ju liksom inte göra nåt med den, ingen nytta...

Att bilden blir svartvit beror väl på att jag försöker köra från s-vhs på datorn till "vanlig" gul in i tv-n, kallas väl komposit? s-vhs till Scart kan också krångla har jag läst, iaf om man väljer fel scartuttag på tv-n... Imon kommer jag ha tillgång till en modernare tv, med hdmi och sånt, men det har ju inte min två år urgamla dator såklart då da! 😉 Hoppas på ett s-vhs till s-vhs-möte.

Postat

Läste den elektroniska manualen för den modernare Philips lcd-tv jag tänkte koppla min laptop till imon.

Då ska man gå via hdmi eller dvi till tv-ns hdmi. Men jag har varken dvi eller hdmi på datorn.

Datorn har "bara" s-vhs och vga för anslutning till annan skärm/tv.

Postat

Hej!

Jag gick igenom Toshibas felsökningsguide på skärmen och där står att man måste kolla att OS inte är Win XP Home, för då har man inte stöd för två bildskärmar. Så dumt.

Det är verkligen helkorkat i så fall - för då är det Toshiba som har hittat på att det ska vara så. Normala retail ooh OEM-versioner av XP Home kan nämligen hantera flera skärmar och det hänger då på grafikkortet och inte operativet.

Postat (redigerat)

Jepp, det är en av de grejer de radar upp som kan vara orsak till felet. Nu är det nästan lite off topic iofs, eftersom jag ju har XP Pro-versionen...

Sammanfattning:

VÅR TV har scart 1, scart 2, composit vit,gul,röd

DERAS TV har scart 1, scart 2, scart 3, composit vit,gul,röd, hdmi 1,2,3,4

MIN laptop har vga ut, s-vhs ut, hörlur ut

INGET ANNAT DVIbe.

Men undrar om jag inte har tillgång till en Scartadapter som har scarthona i ena änden och s-vhs + gul,vit.röd in i andra änden. S-vhs- till s-vhs-kabel och stereo minitele till rca vit,röd bör ju vara min melodi då...

Annars får jag väl glo på min 17"-skärm på laptopen på en match och ha en annan tv-sänd match på 32"-tvn samtidigt...

😑

Redigerat av debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.