Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tänkte kolla om det finns några åsikter om att hitta "rätt" tempo när man skall spela in. Alltså, tror ni att varje låt har en specifik bpm då den blir som bäst?

För några år sen ägnade jag alltid lite tid åt den frågan, men nu orkar jag inte bry mig så mycket. Två principer har jag dock: om jag vill att låten skall ha framåtdriv så hittar jag ett tempo som känns behagligt, sen ökar jag tempot med 2-3 bpm. Vill jag att den skall vara bakåtlutad så sänker jag med lämplig summa. Tanken är att hitta ett tempo då det känns en aningen obekvämt men inte fel.

Brukar ni fundera över sånt här?

Annons
Postat

Brukar ni fundera över sånt här?

Naturligtvis. Ofta spelar jag in en slaskinspelning i ett visst tempo, lyssnar inte på den på ett halvår, och när jag ska göra den riktiga inspelningen märker jag att så som jag nu tänker mig låten är 20 bpm saktare eller snabbare.

Postat

Det där är väldigt intressant. Det är lätt att säga att tempot inte spelar någon roll, men med tanke på att jag har gjort låtar som går i 131 bpm och 135 bpm, och som inte fungerar i något annat tempo, skulle jag nog säga att tempot är väldigt viktigt. Och jo, jag tror definitivt att det finns ett tempo som är "rätt" för varje låt. Om jag hör en låt som jag är van att höra i ett visst tempo spelas lite för fort eller lite för långsamt reagerar jag ungefär som om någon hör en ostämd fiol.

Ofta känner jag på mig vilket tempo en låt ska gå i redan när jag komponerar den. Ibland får jag prova mig fram medan jag programmerar. Några enstaka gånger har jag ändrat tempo på en låt i samband med att jag mixat om den.

• Gilla 1
Postat

Jag brukar testa noga som fan med olika bpn, till slut fastnar jag för en exakt, tex 119 bpn. 129 blir då för hetsigt, och 118 för segt. Det som avgör är när det känns mest rätt att sjunga. Ska jag spela låten live o inte vill råka dra igång introna för snabbt (lätt hänt) sjunger jag några strofer för mig själv. På gitarren kan tempot bli fel live, men rösten brukar aldrig missa knepigt nog. Och när jag sjunger o det tempot känns bra så vet jag ju sen hur jag ska spela på olika instrument oxå.

Men nog är det ruskigt viktigt att ha rätt grundhastighet i olika låtar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.