Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har testat massa gratis VST-kompressorer å vetefan vilken jag vill använda.

Har läst ganska mycket rekommendationer om Blockfish, men frågan är varför?

Blockfish:

Endorphine:

Vilken tycker ni är bäst eller sämst då?

Mixningen är ju inte helt 100% än heller iförsig men ändå.

Blockfish och T-sledge uppför sig på nästan exakt samma sätt... Och jag gillar det inte för fem öre. Båda liksom "hoppar å studsar" med ljudet, det känns lite bergodalbana i volymen. Skit helt enkelt.

Endorphine är den enda kompressorn jag kommit över som jag gillar eftersom den är stenhård, inget hopp å studs... Fast den distar ju tyvärr också... Och det är ett jävla problem då den sabbar diskaten så fort ett gitarrsolo eller när sång kommer in. Knappt märkbart på sång, men gitarrsolon sabbar ljudet direkt tycker jag...

Jävligt synd!!! Jag vill ha Endorphone ljudet men slippa att diskanten pajjar.

Jaja men vilken tycker ni är bäst eller sämst?????

Redigerat av tvåtakt
Annons
Postat

Man fick visst bara posta två filer per inlägg så här är en till plus utan kompressor:

T-sledge:

Här är utan kompressor:

Postat

Men Endorphine är väl tvåbands? Så du kan ställa in diskanten annorlunda? Om jag inte minns fel. Så det borde ju funka, släpp upp diskanten mer bara.

Postat (redigerat)

Men Endorphine är väl tvåbands? Så du kan ställa in diskanten annorlunda? Om jag inte minns fel. Så det borde ju funka, släpp upp diskanten mer bara.

Tänkte inte på det... Brukar oftast bara ställa in "Loud And Punchy" och vara nöjd tills ett sångspår eller solo slår in 😆

Vetefan om det blev bättre, distar ju skitmycket när solot kommer in

Redigerat av tvåtakt
Postat

Distar nog för att volymen blir för stark på hela spåret, men solot kom nog fram bättre. Presets fungerar inte alla gånger som du märker. Läs på lite om hur kompressorer fungerar och försök anpassa kompressorn efter detta.

http://wiki.kontrollrummet.com/Kompressor

Sänk volymen, dra ner gain i kompressorn möjligtvis. Om man jämför med originalspåret så verkar den boosta volymen rätt rejält.

Postat

Brukar oftast bara ställa in "Loud And Punchy" och vara nöjd tills ett sångspår eller solo slår in 😆

Hmm, du ska nog inte döma ut en kompressor om du bara slafsat på en preset och inte är fullt nöjd med resultatet 😉

... men skruva på. Endorphin är en alldeles utmärkt plugg.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.