Jump to content
Annons

TFT skärm


Florian le Sage

Recommended Posts

Hej därute,jag har en fråga gällande plattskärmar och anslutningar:

Till pc´n har jag tänkt att byta ut crt´n mot en TFT 19" eventuellt 2,en del säger att man absolut skall skaffa en med dig.in/utgång???

Andra att det duger gott med vanlig vga/dsub???

Hur är det med den här saken egentligen,jag kör Cubase sx2,behöver således inget extremt på den datorn som enbart används för musik...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det fungerar utmärkt med vanlig VGA också. Jag vet inte om det blir någon större skillnad med den digitala utgången. Någon annan vet kanske mer om vad det ska bli för skillnad och om det är något man märker tydligt...? F.n. kör jag två 17" TFT och båda är med VGA ännu så länge.

Tänk på att de flesta 19" TFT bara har större yta än 17" - men inte ger högre upplösning, utan fortfarande kör med 1280*1024, precis som sina mindre kusiner...

Vill du ha större text etc, så är det ju ok, men räknar du med att få plats med mer på varje skärm, så är det ingen mening med 19"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahhaa men då räcker det med 17TFT, jag mätte nyss min 19CRT

och den är knapt 18 tum 😆 , har blivit lurad på 1tum jag vill

ha pengar tillbaka 😉 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på vilken panel du använder. På den panel Samsung använder ska tex skillnaden vara ganska liten mellan DVI och VGA, medans skärmar från LG har betydligt bättre bild med DVI. Om du skulle märka det vet jag inte.

Jag kan rekommendera ViewSonic VX912 som säljs billigt just nu. Sänktes med en tusenlapp för någon vecka sedan. Kostar 'bara' 4000:- nu. Det är en av dom bästa 19"'skärmarna på marknaden. Den fixar dessutom spel och film hur bra som helst.

Bland 17" finns ju samsungs 710T, eller kanske ViewSonics VX715.

Är det någon speciell skärm du funderar på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahhaa men då räcker det med 17TFT, jag mätte nyss min 19CRT

och den är knapt 18 tum 🙁 , har blivit lurad på 1tum jag vill

ha pengar tillbaka 🙂 .

Helt normalt, eftersom man nu för tiden mäter hela bildrörets storlek diagonalt - alltså även den biten som ligger bakom plastskalet och som det inte blir någon bild på. Min första 17"-skärm hade verkligen 17" bildyta, men det var på den gamla "goda" tiden, när en 17" CRT kostade runt 10000:- i inköp för butiken jag jobbade som tekniker hos - och när TFT inte var påtänkt ens... 😉

På TFT mäter man bildytan, så det är ett ärligare sätt att ange storleken än vad man gör med CRT... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på vilken panel du använder. På den panel Samsung använder ska tex skillnaden vara ganska liten mellan DVI och VGA, medans skärmar från LG har betydligt bättre bild med DVI. Om du skulle märka det vet jag inte.

Jag kan rekommendera ViewSonic VX912 som säljs billigt just nu. Sänktes med en tusenlapp för någon vecka sedan. Kostar 'bara' 4000:- nu. Det är en av dom bästa 19"'skärmarna på marknaden. Den fixar dessutom spel och film hur bra som helst.

Bland 17" finns ju samsungs 710T, eller kanske ViewSonics VX715.

Är det någon speciell skärm du funderar på?

Jag har två Samsungskärmar - en 171N och en 172X. De är helt underbara att ha bredvid varandra, eftersom de har en härligt smal kant... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

på min hpskärm är det skillnad på vga och dvi...

kör digitalt och det är helt underbart. skarpare än såhär blir det inte. dessutom fritt från störningar. men som sagt det skiljer säkert mellan olika skärmar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar tråden 😎

Jag tänkte beställa en sån här skärm imorgon:

http://www.samsung.com/se/products/monitors/tft19/910t.asp

Skall beställa en till likadan senare när jag har mer pengar. Tror ni bildkvaliteten kommer bli okej om man kopplar skärm nr två till grafikkortets ADC-port (Mac, ni vet) med en ADC->DVI-konverterare?

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...