Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har surfat runt o sökt och inte kommit fram till nått dirketa svar, så jag postar istället. 😆

Tänkte köpa mig ett par monitorer eftersom ja e trött på att man skickar låtar till folk så säger den ena "basen e för låg fan" den andra "basen e fett hög" medans de låter bra hos mig.

Jag sysslar mestadels med hiphop, och spelar in på data med en audiophile kort samt en Compact 4 mixxer.

Jag är lite vilsen på ämnet så om de skulle va snällt om nån kunde förklara skillnaden mellan passiva och aktiva monitorer.

tacksam för svar. hej! 😉

Annons
Postat (redigerat)

Finns rätt mycket trådar här om monitorer

Här är en som är den "ultimata monitor referensen". Här

Skillnaden mellan passiva och aktiva är att aktiva har inbyggd förstärkare och passiva drivs med extern förstärkare, finns säkert mer noggrannare och bättre förklaringar, Claes (...eller någon annan för den delen) kommer säkert med en utförlig sådan snart 😆, men annars kan du söka här på forumet så hittar du säkert nåt.

Redigerat av Baltazar
Postat

Ok - då får jag väl göra en insats...

Passiva har ett passivt delningsfilter och drivs av ett externt slutsteg.

Aktiva delas upp i två varianter (utom på svenska... 😆 ):

"Powered" är passivt delade och drivs av ett inbyggt slutsteg. Alltså i princip samma som de passiva, men med medföljande, oftast inbyggt, slutsteg som är anpassat för högtalaren.

"Active" är aktivt delade med elektroniskt delningsfilter - och sedan drivs varje högtalarelement av ett eget slutsteg som är anpassat till sitt element. Även här är slutsteg och filter oftast inbyggt i högtalaren.

Vilket som är bäst tvista di lärde om - men man kan nämna i sammanhanget att de inbyggda slutstegen och elektroniska filtren i de billigare monitorerna inte brukar hålla någon fantastisk kvalitet - och därför kan det vara smartare att satsa på passiva i de lägre prisklasserna. I höga prisklasser jämnar skillnaderna ut sig och man kan prata mer om hårklyverier när man jämför dem - även om teoretikerna ibland påstår något helt annat i nästan religiöst fanatiska ordalag... 😉 Olika tekniker kan konstrueras lika bra oavsett vald teknik om konstruktörerna anstränger sig lite, helt enkelt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.