Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Om jag ska Audiomixdown i Cubase och väljer mp3 format 320kb/ 24bit så blir det en klar sänkning av kvalletuttan gentemot det jag hör på orginalfilerna i cubase

Vad gör jag för fel????

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Cubaseprojekt blir inte bra när dom exporteras som mp3-filer.

Gör exporten till wav, & gör om filen till mp3 i t.ex. CDEX istället.

Alltså, Cubase har ingen bra MP3-motor utan jobbar med att få en bra mixdown i wav- eller annat fullformat.

Använd hellre ett därför avsett program för att göra om din mixdown till mp3.

Postat
Cubaseprojekt blir inte bra när dom exporteras som mp3-filer.

Helt sant, Cubase använder Fraunhofer vilket inte alls låter särskilt roligt. Även om jag inte tror att det är vad som ställer till med problem den här gången. Som sagt 24-bitar låter lite skakigt. Mitt förslag är att bounce'a som 16-bitar och MP3'a med LAME.

/Majken

Postat

Använder också LAME, det funkar. Men är det inte dags att ta nästa steg snart? Det finns ju flera komprimeringsformat som låter betydligt bättre.

Postat
Använder också LAME, det funkar. Men är det inte dags att ta nästa steg snart? Det finns ju flera komprimeringsformat som låter betydligt bättre.

Mjae, problemet ligger väl alltid i att folk skall kunna lyssna på det också. LAME är bra därför att det kodar i relativt hög kvalitet i det allra vanligaste formatet. Om sedan format som OGG är bättre må väl vara hänt, men gemene man brukar inte ha OGG codecar installerade.

/Majken

Postat
Om sedan format som OGG är bättre må väl vara hänt, men gemene man brukar inte ha OGG codecar installerade.

Just det. Det var så jag menade... 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.