Jump to content
Annons

Från Stim idag...


pxm

Recommended Posts

Annons

Copyswede är en teknikfientlig äckelförening jag inte har mycket till övers för.

Helt enkelt underbart att vi kollektivt kan införa straffavgifter på varor.

Lyckligtvis kan man importera varor från andra länder, men det tjänar ju inte det här landet på...

Link to comment
Dela på andra sajter

är dom galna? man kan väl kopiera en bok med penna och papper om man vill, ska de skattas för papper också?

Ibland florerar rykten att det är privatpersonerna som måste betala avgiften för privatkopieringen. I själva verket är det de företag som tillverkar, importerar och säljer olika typer av lagringsmedier som man kan spela in och kopiera musik, film och TV på som ska betala. Lagstiftaren menar att de som tjänar pengar på allmänhetens rätt till privatkopiering också står för kompensationen för det inkomstbortfall det medför för upphovsmännen. I förlängningen kan detta naturligtvis leda till att produkterna blir något dyrare även för konsument, men så är det ju med alla tillkommande avgifter såsom tillverkningskostnader, transport etc.

Lagstiftningen är utformad som ett schablonsystem och ersättning tas ut för produkter som kan användas till privatkopiering oavsett i vilken grad detta faktiskt sker.

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Det vet vi ju alla att det inte blir så. Priset kommer att höjas, precis som det tidigare gjorts för t.ex. MP3-spelare.

?

du läste inte?

I förlängningen kan detta naturligtvis leda till att produkterna blir något dyrare även för konsument

om priset blir oöverkomligt pga avgiften tycker jag du ska klaga hos tillverkaren/återförsäljaren

exakt hur mycket dyrare blir en mp3-spelare eller ett usb-minne?

jag kan ha fel men min känsla är att priserna rasat på såna dylika prylar senaste åren så jag vet inte om detta känns som ett ens halvastort problem att bry sig om?

Link to comment
Dela på andra sajter

därav meningen

Och du tycker att

Ibland florerar rykten att det är privatpersonerna som måste betala avgiften för privatkopieringen

fortfarande stämmer?

Alltså. Man säger att "Nej, privatpersoner ska inte betala den här avgiften. Det ska företagen göra, som då höjer priset på berörda varor med motsvarande summa". I praktiken får privatpersoner betala 100 % av avgiften som Copyswede vill ta ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså. Man säger att "Nej, privatpersoner ska inte betala den här avgiften. Det ska företagen göra, som då höjer priset på berörda varor med motsvarande summa". I praktiken får privatpersoner betala 100 % av avgiften som Copyswede vill ta ut.

jaha det är den meningen du hakar upp dig på?

då fattar jag vad du far efter

men i vilket fall, om du läser ordentligt så är det inte så det är skrivet

vad som menas är at skatten inte läggs på vid försäljningen till slutkund utan redan innan hos producenten/tillverkaren

som också nämns i jämförelse med alla andra kostnader som du som kund i förlängningen givetvis betalar för

men det intressanta är förstås hur många hundringar en hårddisk eller ett usb kommer öka med?

vad blir ökningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

men det intressanta är förstås hur många hundringar en hårddisk eller ett usb kommer öka med?

vad blir ökningen?

160 kr för en hårddisk större än 250 GB. För en hårddisk på 1 TB hos Komplett innebär det prisökning på 34 %.

Det här är inga nyheter, att avgiften ska införas. Det har ganska flitigt debatterats ett tag.

Och för en hårddisk på 500 GB blir avgiften hela 46 %.

Redigerat av pikzel
Link to comment
Dela på andra sajter

160 kr för en hårddisk större än 250 GB. För en hårddisk på 1 TB hos Komplett innebär det prisökning på 34 %.

Det här är inga nyheter, att avgiften ska införas. Det har ganska flitigt debatterats ett tag.

Och för en hårddisk på 500 GB blir avgiften hela 46 %.

Är dom galna? Ingen kommer ju handla från svenska återförsäljare om de ska höja priserna så jävligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är dom galna? Ingen kommer ju handla från svenska återförsäljare om de ska höja priserna så jävligt.

Nej, det är väl det som är trist. Men det är tydligen okej att straffa alla kollektivt, för ett brott några begår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är väl det som är trist. Men det är tydligen okej att straffa alla kollektivt, för ett brott några begår.

Det är ju inget brott. Det är en lagstadgad rättighet (URL §12, om jag inte minns fel) att kopiera för enskilt bruk. Men som det står så förlorar väldigt många väldigt mycket inkomster som de skulle ha fått, och då tycker jag bara det är logiskt att om lagen ger rätt att privatkopiera så får lagen också ge en lösning på den ekonomiska aspekten. Tänk er alternativet; att alla var tvungna att anmäla varje gång de kopierade något upphovsskyddat material, så att rätt person skulle få rätt summa pengar...

Däremot tycker jag siffrorna är alldeles för höga. Ta ut avgift på mobiltelefoner också, och eftersom man då kommer få in pengar på så pass många nya transaktioner - passa då på att sänka avgiften överlag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inget brott. Det är en lagstadgad rättighet (URL §12, om jag inte minns fel) att kopiera för enskilt bruk. Men som det står så förlorar väldigt många väldigt mycket inkomster som de skulle ha fått, och då tycker jag bara det är logiskt att om lagen ger rätt att privatkopiera så får lagen också ge en lösning på den ekonomiska aspekten. Tänk er alternativet; att alla var tvungna att anmäla varje gång de kopierade något upphovsskyddat material, så att rätt person skulle få rätt summa pengar...

Däremot tycker jag siffrorna är alldeles för höga. Ta ut avgift på mobiltelefoner också, och eftersom man då kommer få in pengar på så pass många nya transaktioner - passa då på att sänka avgiften överlag.

Tror du inte att privatkopieringen är ett svepskäl för att komma åt piratkopieringen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du inte att privatkopieringen är ett svepskäl för att komma åt piratkopieringen?

privatkopieringsavgiften fanns långt innan piratkopiering blev ett hett begrepp

http://www.copyswede.se/privatkopiering/ersaettningsnivaaer/

en 8GB mp3-spelare blir 28kr dyrare

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inget brott. Det är en lagstadgad rättighet (URL §12, om jag inte minns fel) att kopiera för enskilt bruk. Men som det står så förlorar väldigt många väldigt mycket inkomster som de skulle ha fått, och då tycker jag bara det är logiskt att om lagen ger rätt att privatkopiera så får lagen också ge en lösning på den ekonomiska aspekten. Tänk er alternativet; att alla var tvungna att anmäla varje gång de kopierade något upphovsskyddat material, så att rätt person skulle få rätt summa pengar...

Däremot tycker jag siffrorna är alldeles för höga. Ta ut avgift på mobiltelefoner också, och eftersom man då kommer få in pengar på så pass många nya transaktioner - passa då på att sänka avgiften överlag.

Om man har rätt till att privatkopiera, och "artisterna" (= alla som får pengar från copyswede) anser att dom ändå ska ha betalt för privatkopieringen så finns det bara ett alternativ; Ta betalt när du säljer produkten första gången. Att dom ska få betalt för alla andra tusentals användningsområden för hårddiskar och annat är så orimligt att det inte ens borde behöva diskuteras.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kan ha fel men min känsla är att priserna rasat på såna dylika prylar senaste åren så jag vet inte om detta känns som ett ens halvastort problem att bry sig om?

Kan du inte skicka mig 160 kr nästa gång du köper en ny hårddisk? Det är ju ändå inga pengar att bry sig om.

Om det finns fler här som tycker som Demonproducenten får ni gärna pm:a mig. Bara ni ger mig era pengar. Kan t o m lova här och nu att jag kommer att, om intresse finns, att redovisa hur jag spenderar varenda krona jag får in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har rätt till att privatkopiera, och "artisterna" (= alla som får pengar från copyswede) anser att dom ändå ska ha betalt för privatkopieringen

Njae, det är ju lagen som anger ett undantag från den ekonomiska delen av upphovsrätten och då ska det ju kompenseras på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, det är ju lagen som anger ett undantag från den ekonomiska delen av upphovsrätten och då ska det ju kompenseras på något sätt.

Nu tycker jag visserligen inte att det resonemanget är helt logiskt, men oavsett vilket; Det borde ju vara mellan den som privatkopierar och upphovsmannen, inte mellan upphovsmannen och vilket som helst material som KAN användas för privatkopiering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...