drevjakt Postat 17 februari 2011 Postat 17 februari 2011 Har som många andra gjort lite egna låtar och tänkte skicka låtar till några skivbolag. Jag är med i Stim och tänker skicka låtarna rek. till mig själv innan (som enda säkerhet). Tanken är att låten/låtarna skall framföras av någon annan artist. Jag gör bara låtarna men generellt vad gäller? Räcker det med att de vill spela in låten med deras artist och så sköter stim om att jag får min del vid skivförsäljning och andra framförande i media? Är det samma tillväga gångs sätt om man skickar till ett utländskt skivbolag att Stim ser till att jag får betalt eller skall det skrivas kontrakt o dyl. Någon snäll insatt person som kan ge mig lite förklaring i ämnet? Jag känner till att chansen är minimal att lyckas men man måste ju testa. Stefan ☺️
Valle Postat 17 februari 2011 Postat 17 februari 2011 (redigerat) tänker skicka låtarna rek. till mig själv innan (som enda säkerhet). Det där är tyvärr lite av en skröna... Räcker det med att de vill spela in låten med deras artist och så sköter stim om att jag får min del vid skivförsäljning och andra framförande i media? Skivförsäljning får du nog inte ett skit från. STIM/NCB bevakar däremot dina intressen som kompositör/textförfattare och ser till att du får ersättning vid offentligt framförande/mångfaldigande. Är det samma tillväga gångs sätt om man skickar till ett utländskt skivbolag att Stim ser till att jag får betalt eller skall det skrivas kontrakt o dyl. STIM/NCB har systerorganisationer runt om i världen som bevakar dina rättigheter och som ser till att du får ersättning vid offentligt framförande/mångfaldigande. Men vid skivförsäljning, nada som sagt. Redigerat 17 februari 2011 av Valle
Peter Roos Postat 17 februari 2011 Postat 17 februari 2011 Man kan ju kontakta förlag också och låta dessa sköta "försäljningen" gentemot skivbolag och artister. Problemet är ju att de vill ha 33 procent av intäkterna. Man slipper ju mycket jobb själv dock. Mvh/
Valle Postat 17 februari 2011 Postat 17 februari 2011 Problemet är ju att de vill ha 33 procent av intäkterna. Förhandlingsbart.
Demonproducenten Postat 17 februari 2011 Postat 17 februari 2011 Men vid skivförsäljning, nada som sagt. förhandlingsbart fast inte genom stim då förstås
drevjakt Postat 17 februari 2011 Trådstartare Postat 17 februari 2011 Tack för snabba svar! Då är det ju bara o skicka iväg o hålla tummarna! 😄
Valle Postat 17 februari 2011 Postat 17 februari 2011 förhandlingsbart fast inte genom stim då förstås Hmmm... kompositörer/textförfattare (som inte också är den framförande artisten) som får ersättning från ett skivbolag (skivproducenten) måste väl ändå höra till ovanligheterna?
Demonproducenten Postat 17 februari 2011 Postat 17 februari 2011 Hmmm... kompositörer/textförfattare (som inte också är den framförande artisten) som får ersättning från ett skivbolag (skivproducenten) måste väl ändå höra till ovanligheterna? men förhandlingsbart
Valle Postat 17 februari 2011 Postat 17 februari 2011 men förhandlingsbart Yes, yes, yes, allt är väl förhandlingsbart... Det jag ställer mig frågande till är om sådana affärsförhållanden verkligen existerar. Känner du till några?
Demonproducenten Postat 17 februari 2011 Postat 17 februari 2011 Yes, yes, yes, allt är väl förhandlingsbart... Det jag ställer mig frågande till är om sådana affärsförhållanden verkligen existerar. Känner du till några? ja när nån specialskrivit material åt nån artist så har en viss procent på skivförsäljning ingått som ersättning musikstil som inte får nån airplay då
Valle Postat 17 februari 2011 Postat 17 februari 2011 ja när nån specialskrivit material åt nån artist så har en viss procent på skivförsäljning ingått som ersättning musikstil som inte får nån airplay då Typ "katalogmusik" på skiva? (😉)
Demonproducenten Postat 17 februari 2011 Postat 17 februari 2011 Typ "katalogmusik" på skiva? (😉) hah 😄
drevjakt Postat 18 februari 2011 Trådstartare Postat 18 februari 2011 Medan vi ventilerar ämnet så undrar jag vad som händer om man mot all förmodan förstås, men ändå, skulle få två skivbolag intresserade av låten? Säg ett bolag i England o ett i Sverige. Skall man bara hålla god min o låta dom spela in låten bäst dom vill med deras respektive artister/band eftersom det är "din" låt eller skall man upplysa om att det finns ett annat bolags intresse också? Hur skulle man gå tillväga med detta delikata läge som man aldrig behöver oroa sig för men som kan vara kul o höra vad ni tror/vet. Stefan
HoboRec Postat 18 februari 2011 Postat 18 februari 2011 Medan vi ventilerar ämnet så undrar jag vad som händer om man mot all förmodan förstås, men ändå, skulle få två skivbolag intresserade av låten? Säg ett bolag i England o ett i Sverige. Skall man bara hålla god min o låta dom spela in låten bäst dom vill med deras respektive artister/band eftersom det är "din" låt eller skall man upplysa om att det finns ett annat bolags intresse också? Hur skulle man gå tillväga med detta delikata läge som man aldrig behöver oroa sig för men som kan vara kul o höra vad ni tror/vet. Stefan Det beror ju på vilka territorier man ger bolagen. Det blir ju knepigt om de jobbar mot samma distributörer osv. Vi har fem bolag på vår kommande platta, och har så klart gjort klart för alla parter att det är så. Och som sagt så vill de ju inte att skivan ges ut av någon mer i deras område. Sen hur ett bolags område ser ut är ju en annan femma. Har haft ett kontrakt innan där bolaget hade "World" och om något annat bolag skulle ge ut det så skulle det gå genom dom. Men å andra sidan, har du ett bolag i England som ger ut det och de specificerar UK som deras område och det inte står något i ert avtal om inblandning av andra bolag så är det egentligen bara att köra på. En kontrakt är ju mest till för bolaget för att de ska ha ryggen fri och vara säkra på att de har rätt att ge ut.
UNiT Postat 18 februari 2011 Postat 18 februari 2011 ... och tänker skicka låtarna rek. till mig själv innan (som enda säkerhet). Det där är tyvärr lite av en skröna... Jaså? Jag trodde faktiskt oxå att man kunde göra så. Vill du utveckla det lite?
Demonproducenten Postat 18 februari 2011 Postat 18 februari 2011 Jaså? Jag trodde faktiskt oxå att man kunde göra så. Vill du utveckla det lite? man kan givetvis göra så det som är en skröna är att det skulle garantera din rätt till upphovet
drevjakt Postat 20 februari 2011 Trådstartare Postat 20 februari 2011 Tack för svar igen! Hur tror ni killar som Andreas Carlsson o Anders Bagge fått ihop sina förmögenheter? Är det bara genom stim pengar eller har de avtal med skivbolag eller har de helt enkelt producerat själva? Vad tror/vet ni? Bara nyfiken o höra. Stefan
UNiT Postat 20 februari 2011 Postat 20 februari 2011 (redigerat) man kan givetvis göra så det som är en skröna är att det skulle garantera din rätt till upphovet ...för att bara för att jag måste ha haft materialet i min ägo så betyder inte det att jag pelle automatik skrev/producerade det? Eller? Hur gör man då för att förhindra stöld innan man har gett ut nåt? Eller är det bara en naiv förhoppning att det ska gå? Redigerat 20 februari 2011 av UNiT
Piccazzo Postat 20 februari 2011 Postat 20 februari 2011 (redigerat) Hur tror ni killar som Andreas Carlsson o Anders Bagge fått ihop sina förmögenheter? Är det bara genom stim pengar eller har de avtal med skivbolag eller har de helt enkelt producerat själva? Vad tror/vet ni? Bara nyfiken o höra. Stim , Royalty , Produktionsarvoden , Egna Artister/Låtskrivare som dom antagligen har 360 deal med , Eget Förlag som dom licenserar ut låtar med , Sponsorer , Reklam osv osv Varav dom tre första står för majoriteten av intäkterna. Redigerat 20 februari 2011 av Piccazzo
Piccazzo Postat 20 februari 2011 Postat 20 februari 2011 Vad är 360 deal? Ett avtal som omfattar alla aspekter och affärsområden som en artist kan tjäna pengar på och därmed ge en procentuell del till sitt skivbolag/förlag. Tex skivförsäljning , turneintäkter , reklamintäkter , sponsoravtal , föreläsningar , företagsspelningar , parfymförsäljning , varumärken etc etc
Umemagnus Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 Ett avtal som omfattar alla aspekter och affärsområden som en artist kan tjäna pengar på och därmed ge en procentuell del till sitt skivbolag/förlag. Tex skivförsäljning , turneintäkter , reklamintäkter , sponsoravtal , föreläsningar , företagsspelningar , parfymförsäljning , varumärken etc etc tackar för klargörande!
Sonefors Postat 21 februari 2011 Postat 21 februari 2011 Tack för svar igen! Hur tror ni killar som Andreas Carlsson o Anders Bagge fått ihop sina förmögenheter? Är det bara genom stim pengar eller har de avtal med skivbolag eller har de helt enkelt producerat själva? Vad tror/vet ni? Bara nyfiken o höra. Stefan Dom stora pengarna sitter inte i produktionerna om du inte gjort dig känd för just det. Pengarna finns i låtarna. Så satsa på att skriva grymma poplåtar. Men visst. Det finns dom som tar sjuka pengar för en produktion, men då måste du också vara väldigt het. Vad jag vet så skriver Andreas och Anders för det mesta och låter andra producera. Men dom producerar givetvis också till och från. Men inte själva. Oftast finns en co-producent med, eller så co-producerar dom. Detta är inga 100% uppgifter, men jag tror det är så. //F
Amis Postat 23 februari 2011 Postat 23 februari 2011 ...för att bara för att jag måste ha haft materialet i min ägo så betyder inte det att jag pelle automatik skrev/producerade det? Eller? Hur gör man då för att förhindra stöld innan man har gett ut nåt? Eller är det bara en naiv förhoppning att det ska gå? Förvisso inte, men det förutsätter att motparten kan bevisa ett tidigare ägande. Kan h'n inte det så är du den tidigaste ägare och har då privilegiet att kunna påstå vad du vill. ABBA fick ju betala skadestånd på Ring-ring eftersom det tydligen fanns en tidigare, liknande låt någonstans i Latinamerika. Naturligtvis hade inte Björn & Benny plagierat låten, de kände helt enkelt inte till den. Ändå fick de ge skadestånd till upphovsmännen. Tror det bästa, billigaste sättet är ett rekommenderat, väldaterat brev med intakt mottagningsbevis. Dock får man komma ihåg att "din" låt kanske redan är komponerad någon annan stans på planeten.
UNiT Postat 25 februari 2011 Postat 25 februari 2011 (redigerat) Förvisso inte, men det förutsätter att motparten kan bevisa ett tidigare ägande. Kan h'n inte det så är du den tidigaste ägare och har då privilegiet att kunna påstå vad du vill. ABBA fick ju betala skadestånd på Ring-ring eftersom det tydligen fanns en tidigare, liknande låt någonstans i Latinamerika. Naturligtvis hade inte Björn & Benny plagierat låten, de kände helt enkelt inte till den. Ändå fick de ge skadestånd till upphovsmännen. Tror det bästa, billigaste sättet är ett rekommenderat, väldaterat brev med intakt mottagningsbevis. Dock får man komma ihåg att "din" låt kanske redan är komponerad någon annan stans på planeten. Precis så jag alltid har trott. Men det är ju just detta som tydligen bara är en skröna... Så vad är då sanningen i så fall? (EDiT: Type-o /EDiT) Redigerat 25 februari 2011 av UNiT
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.