Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena mitt band har lite rundgångsproblem i sången, och vi undrar vad som e de lättaste sättet att slippa detta just nu har vi ett par sennheiser e 822 och funderar på om ni tycker vi ska uppdatera dessa eller skaffa separat monitor till sångarna? samt vilken mick ni tror e bäst för högljudda replokals miljöer

Annons
Postat

Bäst är först och främst att hålla ner ljudnivån så att ni inte får hörselskador!!!

Dämpa också väggen bakom ryggen på sångarna med absorbenter, typ glasullskivor eller liknande, så att reflektionerna från den väggen dämpas vid högre frekvenser. Mickarna tar ju upp mest från den sidan, så reflektionerna därifrån gör mest skada med tanke på rundgången...

I övrigt är det oftast bra med dynamiska hypercardioid-mickar, som exempelvis Shure Beta58, eftersom hypercardioider har ett smalare upptagningsområde.

Postat

vad tror du om AKG D5 det står på Thomann att det ska vara en super cardoid och då undrar jag om du tror den isolerar ljudet lika bra, eftersom vi e på en tajt budget DVS

Postat

Tjena mitt band har lite rundgångsproblem i sången, och vi undrar vad som e de lättaste sättet att slippa detta just nu har vi ett par sennheiser e 822 och funderar på om ni tycker vi ska uppdatera dessa eller skaffa separat monitor till sångarna? samt vilken mick ni tror e bäst för högljudda replokals miljöer

när uppstår rundgången?

vem orsakar den?

Postat

sångarna orsakar ju den och den uppstår så fort vi drar på pa't på en sådan volym så att de ska kunna höra sig själva (de är 2 stycken lead vocals) rundgången är i diskantregistret och vi hade tidigare rundgång i bas registret fast då ändrade vi eqn och de löste ju sig då

Postat

sångarna orsakar ju den och den uppstår så fort vi drar på pa't på en sådan volym så att de ska kunna höra sig själva (de är 2 stycken lead vocals) rundgången är i diskantregistret och vi hade tidigare rundgång i bas registret fast då ändrade vi eqn och de löste ju sig då

dessa jävla sångare.....

hur håller dom i micken (om dom nu gör det)?

Postat

dom håller ju dom rakt ifrån ljudkällan om du förstår vad jag menar, och även då uppstår rundgång. tänkte försöka sätta upp lakan bakom dom för att dämpa ljudet och se vad för resultat det ger. om det inte gör mycket så måste det väll göra lite

Postat (redigerat)

dom håller ju dom rakt ifrån ljudkällan om du förstår vad jag menar,

hur greppar dom runt micken?

lakan kommer inte dämpa nåt - se till att leta upp akustikplattor från nåt rivmningsbygge eller liknande, eller häng upp tjocka mattor en 10 cm ut från väggen

det kommer ta bort det jävligaste slamret å oväsendet i själva lokalen men troligen inte hindra rundgång

Redigerat av Demonproducenten
Postat

oj de måste jag nog vänta tills nästa rep för att kolla. men jag återkommer strax om det

det är rätt vanligt att coola sångare vill hålla runt undersidan av kulan längst upp på micken istället för det som är avsett för att hålla i: handtaget

det här slår ut mickens cardioidkaraktär å den blir mer rundtagande - å direkt känslig för rundgång

om dom håller som man ska - i pinnen - så är det nog ert grundljud å volym som är problemet

Postat (redigerat)

Vad Demonen far efter är att om man försöker förhindra rundgång genom att "skydda" micken genom att hålla runt kapseln så kan man förvärra rundgångskänsligheten då micken blir mer rundupptagande. Att akustikbehandla en lokal brukar göra underverk mot rundgång då ljudet inte studsar runt och tillslut hittar micken lika lätt. En bonus är ju att det generellt kommer låta mycket trevligare också.

EDIT: Demonen han före.

Redigerat av Gilbert

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.