Jump to content
Annons

Maximizer - 0.3 eller 0 ?

Recommended Posts

cubastT (oregistrerad)
Postat

Hej alla! Sitter med Ozone 4 och är klar med min låt. Vad gäller för Maximizer ? Tex om jag skall exportera ut en wav fil och bränna . kan man inte ha margin Db på 0 iställer för 0.3 ? Jag vet att många säger man skall ha den på 0.3 ? men varför ? mest för jag tycker man får lite mer tryck i låten om man har den på 0 . och jag tycker det låter bra . hur är reglerna för detta ? och vad kör proffsen ? Tack så mycket.

Annons
Postat

Testa! Spara ner som en 44,1 Khz 16 WAV fil (samma format som på CD) på skrivbordet.. Lyssna! Låter det ok då lär det låta ok om du bränner på CD också 😉

Postat

Testa! Spara ner som en 44,1 Khz 16 WAV fil (samma format som på CD) på skrivbordet.. Lyssna! Låter det ok då lär det låta ok om du bränner på CD också 😉

Jo, men kommer det att låta ok i alla CD-spelare? Hur kommer det att låta efter att konsumenten skickat låten genom en mp3-algotithm? Det gäller att tänka hela vägen. De som inte tycker att man ska bry sig om hur det låter efter mp3- kodning bör ställa sig frågan om konsumenten är kapabel att avgöra om det är mastringsteknikerns fel eller någon annans fel? Troligtvis så vet inte vederbörande vad mastering är men mastringsteknikerns uppgift är att se till att materialet låter så bra som möjligt i alla olika situationer.

Postat
Jag vet att många säger man skall ha den på 0.3 ? men varför ?
Intersample peaks.

Jag brukar hamna på -0.4 till -0.2 och kontrollerar med X-ISM efter dithern. Läs mer på länken om du vill ha en bra förklaring av fenomenet.

mest för jag tycker man får lite mer tryck i låten om man har den på 0
Nej, det skulle jag kalla för placeboeffekt. Ohörbar skillnad.
hur är reglerna för detta ? och vad kör proffsen ?
Det finns inga regler, men proffsen ser till att det låter så bra som möjligt - och då brukar de också ta hänsyn till D/A-konvertering i olika maskiner.
  • Gilla 1
cubastT (oregistrerad)
Postat

tack för svaren.

Postat

Jag brukar sätta den på -0,3. Men intressant att nämna är att Cutting Room berättade att de brukar sätta den på -0,1, med förklaringen att en del äldre cd-spelare kan dista om materialet slår över nollan.

Om du sätter margin på 0 kommer det att "klippa", och jag tror att en hel del upplever det som lite oprofessionellt om det klipper.

Och som Linus säger hörs det ingen skillnad mellan -0,3 och 0.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.