Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Samband mellan hörselnedsättning och demens

Enligt en ny amerikansk studie kan hörselnedsättning bidra till demens, skriver SVT Vetenskapsnyheter (TT).

Under 18 år har de amerikanska forskarna följt 600 personer mellan 36 – 90 år. När studien avslutades 2008 hade flera drabbats av någon form av demens, till exempel Alzheimers sjukdom, men när projektet startade hade ingen av de 600 några problem med minnet.

Däremot hade nära 30 procent av dem nedsatt hörsel då studien startades och bland dem var det fler som blev dementa under studiens gång jämfört med jämförelsegruppen.

Ju större hörselnedsättning, desto större risk för demens, menar forskarna och de utgår från flera hypoteser om de bakomliggande orsakerna. En hypotes är att demens kanske är överdiagnostiserat bland personer med hörselnedsättning eller tvärtom, människor med demenssymtom tros ha hörselnedsättningar.

[Källa: SVT Vetenskapsnyheter (TT) 2011-02-16 © Netdoktor.se Besima Simsek]

Jag fetla det mest intressanta. Tänk så lätt det kan bli misstag.

• 1 månad senare...
Annons
Decoman (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jeg tror alle mennesker i bunn og grunn lever sine liv, hvor hjernen må fungere sammen med synestetiske opplevelser av omverden som er avhengig av sansene hele tida (hørsel, syn osv).

Hvis man begynner å se og høre dårlig, så tenker jeg at man kan legge til seg uvaner som forringer tidligere tilærte reaksjonsmønstre. Jeg jobber jo ikke i helsevesenet, men mener å kunne skjønne at det de driver med ikke har noe med velferd å gjøre i det hele tatt, men at det heller handler om en sortering av mennesker på bakgrunn av en misforstått tillit til ICD-10, hvor mennesker kan sies å bli sortert inn i en slags egen kaste av mennesker og som forstås som å være udugelige og mindreverdige.

Det er utvilsomt slik at enkelte har vanskeligheter eller opplever ting som ubehagelig, men jeg tror at man kan snakke om en uheldig diagnostisering av mennesker og at dette skyldes to faktorer. Det ene har å gjøre med at folk flest antagelig er godtroende og ikke engang kan orientere seg omkring problematiseringer som har å gjøre med deres egen kapasitet for intellektuell tenkning (om akkurat hvordan man skal kunne forstå seg på ting, som ellers er ganske absurd, som "sannhet", "årsak" osv.), det andre har å gjøre at mennesker antagelig forespeiles en diagnose av helsevesenet og bes tro denne.

Ellers tenker jeg at det er spesielt uheldig at eldre mennesker er i mindre aktivitet og enda verre, at de er mer alene hvis ikke bare helt alene.

Når det gjelder Alzheimers så har jeg jo inntrykk av at dette er en ekte sykdom som skyldes at hjernen blir deformert, kanskje kunne legene forsøke å finne metoder for å lære disse menneskene nye ting, og gjøre dem mindre plaget av demens.

Filmen Iris (http://www.imdb.com/title/tt0280778/) handler om en skotsk forfatter og filosof, men som likevel endte med å bli rammet av Alzheimers.

Redigerat av Decoman
Postat (redigerat)

Samband mellan hörselnedsättning och demens

Enligt en ny amerikansk studie kan hörselnedsättning bidra till demens, skriver SVT Vetenskapsnyheter (TT).

...

...Stämmer nog. Ibland känner jag mig lite puckad. (Ca 60 dB borta i vänster öra.)

Sen en tid tbaks har jag hörapparat.

Redigerat av Erik dP
Postat

...Stämmer nog. Ibland känner jag mig lite puckad. (Ca 60 dB borta i vänster öra.)

Sen en tid tbaks har jag hörapparat.

Trivs du med din apparat?

Postat

Ja, jag tänker inte på den, märker inte av den. Jag upplever det enklare att vänja sig vid hörapparat än glasögon (som jag oxå har).

Postat

Dementa blir vi alla för eller senare varse vi vill eller ej somliga får det ej bara för dom dör innan dom hinner att få det, dvs för somliga bryter det ut senare än andra.

Postat

Ja, jag tänker inte på den, märker inte av den. Jag upplever det enklare att vänja sig vid hörapparat än glasögon (som jag oxå har).

Skönt att det funkar. Det pratas aldrig om hörapparater, medan glasögon har blivit en modegrej.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.