Jump to content
Annons

Recommended Posts

Railind (oregistrerad)
Postat

När blir liten skala stor? Det är brytpunkten som är svår att hitta. Piratkopiering/industri i liten skala spelar kanske inte heller någon roll.

Det är ju en viss skillnad på piratkopiering och parallellimport. Det ena ger ju inkomster till upphovsmännen den andra gör det inte.

Annons
Postat

Det är ju en viss skillnad på piratkopiering och parallellimport. Det ena ger ju inkomster till upphovsmännen den andra gör det inte.

Aah, upphovsmännen. Jag trodde vi diskuterade bolagen. (Nåväl. Vad jag ville komma till vad att: Vi har en regering som ändå gett ett visst utrymme för piratkopiering. "Vi ska inte jaga en hel generation..." eller nåt sånt. Rätta mig om jag har fel, men S hade ju också acceptans för viss "piratism" - nåt med bortskänkande av musik på hembränd skiva på kalas. Friad - har jag för mig.)

Men du har helt rätt: I ett Astrid Lindgren land där alla gör rätt för sig och ingen gör stora parallellimporter så skadas nog ingen. Men gränser är svåra att sätta.

Railind (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Aah, upphovsmännen. Jag trodde vi diskuterade bolagen.

Många upphovsmän har egna bolag idag.

Astrid Lindgren land är det du som pratar om. Men Sverige ska ju föreställa ett rättssamhälle men detta gäller tydligen inte för musiker och låtskrivare som antagligen inte ses som ett riktigt yrke av många politiker och myndighetspersoner.

Redigerat av Railind
Postat

Många upphovsmän har egna bolag idag.

Astrid Lindgren land är det du som pratar om. Men Sverige ska ju föreställa ett rättssamhälle men detta gäller tydligen inte för musiker och låtskrivare som antagligen inte ses som ett riktigt yrke av många politiker och myndighetspersoner.

Jag gjorde jämförelsen där olika bolag i olika länder har hand om samma alster. Men jag kanske var otydlig. För att förtydliga: "Bolag Sverige" tjänar väl lika lite på om du parallellimporterar samma alster från "Bolag USA" som om du piratkopierar detta alster. Dvs ingenting.

När upphovsmän har bolag så lär förmodligen parallellimporten ha mindre betydelse (jmfrt med p-kopiering) då detta bolag förmodligen har hand om båda sidor pölen.

("Astrid Lindgren Land" sjöng JustD om för 20-år sedan. En av deras bättre.)

Musiker och låtskrivare kommer nog alltid ses lite som "ickeyrken". Jag kan gissa att sådana saker som många vill göra, men få kan leva på alltid kommer att betraktas på detta sätt. Om någon spelar fotboll utanför eliten så anses väl han också som drömmare om han påstår att han vill tjäna pengar på detta.

Railind (oregistrerad)
Postat

Musiker och låtskrivare kommer nog alltid ses lite som "ickeyrken". Jag kan gissa att sådana saker som många vill göra, men få kan leva på alltid kommer att betraktas på detta sätt. Om någon spelar fotboll utanför eliten så anses väl han också som drömmare om han påstår att han vill tjäna pengar på detta.

Fast de som drabbat mest av piratkopieringen är ju faktiskt musiker som förr kunde leva hyfsat gott på sitt yrke tack vare mer inspelningsjobb och betydligt mer pengar i omlopp till band och låtskrivare.

Railind (oregistrerad)
Postat

Jag gjorde jämförelsen där olika bolag i olika länder har hand om samma alster. Men jag kanske var otydlig. För att förtydliga: "Bolag Sverige" tjänar väl lika lite på om du parallellimporterar samma alster från "Bolag USA" som om du piratkopierar detta alster. Dvs ingenting.

Ingenting ger det ju inte men hur mycket beror på korslicensieringsavtal och internfakturering etcetera.

Postat

Fast de som drabbat mest av piratkopieringen är ju faktiskt musiker som förr kunde leva hyfsat gott på sitt yrke tack vare mer inspelningsjobb och betydligt mer pengar i omlopp till band och låtskrivare.

Precis, och det är ju en annan fråga än det jag pratade om i förra inlägget.

Jag tror också i detta fall (för att nyansera lite) att fler kan hålla på idag än förr då man kan spela in hemma idag på vilken dator som helst. Förr var det bara de med utrustning som kunde göra sig hörda. Idag har kanske låtskrivaren utan kontakter bättre förutsättningar att göra sig hörd. Musiker kanske även drabbas av att man kan programmera musik, så instrumenthanteringen kanske har blivit mindre viktig.

Man får ju hoppas att band som spelar ute skickar in sina spellisor till Stim så rätt upphovsman får pengarna. Det är väl så det ska funka?

I det stora hela så är kanske musikerns villkor liknande industriarbetarens där industrin lagts ner. Gamla tider har bytts till nya. Och piratindustrin kan i vissa fall dragit undan mattan rejält. Det kanske inte ska vara en naturlag att alla som vill kan leva på musik.

Postat

Ingenting ger det ju inte men hur mycket beror på korslicensieringsavtal och internfakturering etcetera.

...Så är det säkert.

Railind (oregistrerad)
Postat
piratindustrin kan i vissa fall dragit undan mattan rejält. Det kanske inte ska vara en naturlag att alla som vill kan leva på musik.

Fast så har det ju aldrig varit heller.

Jag tycker inte att det ska vara en naturlag att musik som överallt annars kostar pengar ska kunna "snattas" utan risk på nätet. De som vill ladda ned musik eller film har ju massvis av laglig fri musik och film att ladda ned gratis, men det duger tydligen inte när de kan få allt annat gratis.

Postat

Jag tycker inte att det ska vara en naturlag att musik som överallt annars kostar pengar ska kunna "snattas" utan risk på nätet.

...Och så är det väl inte heller (fast dock i praktiken).

sadomachine (oregistrerad)
Postat

I ärlighetens namn så har artisten aldrig tjänat några större pengar på skivförsäljningen, det vet alla som har haft skivkontrakt.

Att dom stora bolagen går dåligt är ingenting som jag bryr mej ett skit om med tanke på hur dom har behandlat artister i alla år.

Cd priserna tyckbörjar bli rätt så rimliga nu, men det är konstigt att en tio år gammal platta kan säljas till nästan fullpris när en tio år gammal filb säljs skitbilligt på DVD.

Railind (oregistrerad)
Postat

I ärlighetens namn så har artisten aldrig tjänat några större pengar på skivförsäljningen, det vet alla som har haft skivkontrakt.

Finns en hel del undantag.

Postat

Finns en hel del undantag.

Ja, om man har eget bolag ja, annars brukar artisten få mellan 5 - 10 kr per såld platta.

dom pengarna ska sen delas upp mellan bandmedlemmarna och så ska man ju dessutom betala skatt.

Stimpengar kan man ju däremot tjäna en hel del på om man spelar "rätt" musik.

Postat

Jag har inte sett skivbutiker på hur många år som helst. (I Kista centrum fanns det en för flera år sedan.)

ICA Maxi i Sollentuna har en skivavdelning dock.

Man undrar nästan vad folk menar när de säger att de vill/ska "släppa en platta". Var då? ICA?

Med Spotify ser jag ingen anledning till CD-inköp.

Sankt Eriksgatan dräller ju av dem.

Railind (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ja, om man har eget bolag ja, annars brukar artisten få mellan 5 - 10 kr per såld platta.

dom pengarna ska sen delas upp mellan bandmedlemmarna och så ska man ju dessutom betala skatt.

Så är det ju inte riktigt eftersom du tänker på NCB avgiften men artisterna får ju ofta mer från skivbolagen beroende på hur mycket skivan säljer och hur mycket den kostat att spela in.

Redigerat av Railind
Postat

Så är det ju inte riktigt eftersom du tänker på NCB avgiften men artisterna får ju ofta mer från skivbolagen beroende på hur mycket skivan säljer och hur mycket den kostat att spela in.

Nu vet jag ju inte vad du har haft för skivkontrakt men mina siffror är väldigt vanliga.

Sen brukar ju bolagen blåsa banden ännu mer med att dom ska ha var tionde eller elfte platta gratis.

Railind (oregistrerad)
Postat

Nu vet jag ju inte vad du har haft för skivkontrakt men mina siffror är väldigt vanliga.

Beror nog mest på att dina siffror är baserad på rätt låg försäljning. Det där med var 10:e skiva gratis är väl baserat på bonusar till butiker och för svinn, det gjorde nog att butikerna hellre köpte tio än 5 ex. och att artisterna fick fler ex att ge bort till sina vänner.

Postat

Plus att vem ska stå för kostnaden för svensk textning etc. om de flesta köper USA utgåvor?

Kostnaden för att texta en film måste ändå vara ganska marginell. Det beror iofs på om texten översätts rad för rad utan att kolla på filmen eller om texten skrivs in samtidigt som man tittar på filmen.

Har iofs ingen aning om vad kostnaden består av om textaren får betalt i royaltyform eller för den tiden han eller hon har suttit och skrivit texten.

Postat

Nej det är självklart inte bara Sverige som drabbats av pirat-problematiken, men utan TPB skulle musik och filmmarknaden globalt antagligen gå och må bättre för många pirater har ju helt slutat köpa eftersom de ändå hittar det mesta gratis på TPB och liknande siter som väldigt ofta styrs från Sverige.

Menar du att film-branschen går dåligt? På vilket sätt då?

Undrar även vad det är som går dåligt med musikbranschen? Är det färre musiker som kan försörja sig på musik nu än för 20 år sen?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.