Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

I den här videon

vid 08.45.

Morgan Page pratar om att ifall en låt går i dur så krävs det ofta lite finess för att få det bra.

Vad menar han?

Jag har själv lite svårt att få till bra house ackord i dur utan att det låter jättelöjligt.

Finns det några knep/riktlinjer/regler som hjälper när man ska göra nästa dansgolvshit?

Annons
Postat (redigerat)

jag kollade & hörde inget om dur ackord.. och låten går i moll dessutom

jag vet inget om house.. men kanske han menar att få in en twist i ackordet

som att du typ tar basen i C på ett E-moll ackord & voilá så har du ett c-dur med twist

(på mitt icke not kunniga språk dårå) :rolleyes:

lycka till 🙂

/edit) redigerade mig själv

Redigerat av Larsson
Postat (redigerat)

Inverserat ackord heter det^^..

rolleyes.gif

Redigerat av pxm
Postat (redigerat)

jag kollade & hörde inget om dur ackord.. och låten går i moll dessutom

jag vet inget om house.. men kanske han menar att få in en twist i ackordet

som att du typ tar basen i C på ett E-moll ackord & voilá så har du ett c-dur med twist

(på mitt icke not kunniga språk dårå) :rolleyes:

lycka till 🙂

/edit) redigerade mig själv

När han pratar om dur ackord så menar han inte låten han visar upp, utan generellt när han gör house.

Hur räknar du ut att du just ska ta C för ett E-moll? (Så att jag vet hur jag ska tänka när jag sitter och har ett F#-dur ackord tex)

Redigerat av oscarb15
Postat

E-moll med C bas är i ett lösryckt sammanhang ett C-maj. Maj-ackord är alltid nice ;-)

tror jag får läsa in mig lite i maj ackord då... finns det någon riktlinje i popmusik som man kan gå efter för att veta vart maj-ackord ska in? eller är det smaken som får bestämma?

Postat

Finns vissa låtar som bara är uppbyggda på maj ackord. Finns säkert många som opponerar sig mot detta men jag anser att man inte är så hjälpt av riktlinjer här. Att kunna harmonilära skadar aldrig men det är inte helt nödvändigt heller. Låter det bra så är det bra.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.