Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

... ville bara passa på och fylla i att det är ju rätt intressant när ett skivbolag inte känner till vad en isrc-kod är för något...

Redigerat av debatt
  • Gilla 1
Annons
Postat

I USA är det inte så att man får betalt för spelningar i radio per automatik (utföranderättigheten), ens om stationen är anmäld till deras motsvarighet till STIM (det finns 3 olika motsvarigheter där). Det görs ett statistiskt urval varje månad och är man inte upptagen i listan blir det inget alls, även om man har spelats.

Så går det i många fall till även i Sverige.

Postat (redigerat)

Om ett skivbolag säger att de inte har några licenser whatsoever för skivutgivning och att det åligger artisterna/grupperna på en skiva att få fram dessa licenser så inte någon tredje part kan göra några anspråk på ekonomisk ersättning för att en låt är med på skivan som Skivbolaget X ger ut - vad fan innebär det i klartext??

😳

Redigerat av debatt
Postat

Om ett skivbolag säger att de inte har några licenser whatsoever för skivutgivning och att det åligger artisterna/grupperna på en skiva att få fram dessa licenser så inte någon tredje part kan göra några anspråk på ekonomisk ersättning för att en låt är med på skivan som Skivbolaget X ger ut - vad fan innebär det i klartext??

😳

Du har redan fått svar i tråden. Vad är problemet?

Postat (redigerat)

Många fall? Mig veterligen handlar det om en handfull närradiostationer och PKE.

Shit! Jag reviderar... Så går det i en handfull fall till även i Sverige.

Vad tänkte jag på... ?

Redigerat av Valle
Postat (redigerat)

Du har redan fått svar i tråden. Vad är problemet?

Igår såg jag dock i en artikel/blogg att de "löser" problemet genom att låta artisterna/grupperna ha en 'knapp'

där betalningen går direkt till artistens/bandets bankkonto - där det står "beställning av samlingsskivan".

Redigerat av debatt
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag förstår att du vill göra rätt saker debatt, men jag tror du fokuserar för mycket runt eventuella problem.

Kör på istället och se till att få nåt klart och utgivet, antingen på egen etikett eller på ett bolag.

Du har förvisso intressanta frågor som många säkert uppskattar att få svar på. Men kör på, det kommer att ge bättre resultat än att leta problem.

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

Men ändå lite input, vad tycker ni om deras ovanstående sätt att sköta betalningen?

Redigerat av debatt
Postat

Tack dr loop, du känner mig rätt! ☺️

ALLTSÅ: Gå med på deras premisser och se det som pr eftersom det är en promoskiva de ger ut.

Även ge ut låten själv och få licens från n©b för det. Isrc-koder sätter jag nya, för skivbolaget

med samlingsskivan vet inte vad isrc-koder är tydligen. Annars ska ju sådana vara desamma på ny skivutgåva.

Men inte skaffa någon licens för deras skivbolag och samlingsskivan, för hur skulle det gå till?

Men ändå lite input, vad tycker ni om deras ovanstående sätt att sköta betalningen?

Tycker personligen att det är lite konstigt att dom inte har koll på isrc-koder, om det är ett skivbolag... Men, om du ser det som PR, kör i vind. Kolla bara att du inte har "låst" den låten till den plattan... Mao, att du är fri att lägga ut samma produktion på annan platta, oavsett tidsrymd...

Postat (redigerat)

Tycker personligen att det är lite konstigt att dom inte har koll på isrc-koder, om det är ett skivbolag... Men, om du ser det som PR, kör i vind. Kolla bara att du inte har "låst" den låten till den plattan... Mao, att du är fri att lägga ut samma produktion på annan platta, oavsett tidsrymd...

"Låten är min och jag gör vad jag vill med den", skriver de.

Redigerat av debatt
Postat

Kan lägga till att nästan samtliga andra grupper jorden runt på samlingsskivan har turnerat med sina låtar, gett ut dem och varit med i tv m.m (jag/vi är ett av mycket få undantag). En snabbsök hos STIM gav vid handen att ett flertal upphovsmän och medmusiker var medlemmar där också.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.