Jump to content
Annons

Tredje part?

debatt

Recommended Posts

Annons

ett hett tips Ă€r att du anlitar tex en musikjurist. Är du med i musikerförbundet? IsĂ„fall har du gratis rĂ„dgivning, som Ă€r experter pĂ„ kontrakt och annat...

Ok. Nej. Borde vÀl gÄ med dÀr dÄ kanske...

Tredje part?

Redigerat av debatt
Dela pÄ andra sajter

"Tredje part" innefattar allting som inte Àr du eller skivbolaget.

Punkt 1 i sista stycket skulle t.ex. vara aktuellt om du tagit in andra musiker som spelar pÄ skivan, eller anvÀnt lÄtmaterial nÄgon annan skrivit. I sÄdana fall mÄste du och berörda personer ha ett avtal sÄ att du har tillstÄnd att anvÀnda deras insatser i projektet, sÄ att inte de personerna i efterhand kan ge sig pÄ dig eller skivbolaget.

Är ej jurist, sĂ„ kan ju ha fel... 😉

En frÄga, Àr du ansluten till STIM? I sÄ fall sÄ kommer ju STIM stÀlla ekonomiska krav Ät dig, angÄende punkt 2 i sista stycket.

Dela pÄ andra sajter

Punkt 1 i sista stycket skulle t.ex. vara aktuellt om du tagit in andra musiker som spelar pÄ skivan, eller anvÀnt lÄtmaterial nÄgon annan skrivit. I sÄdana fall mÄste du och berörda personer ha ett avtal sÄ att du har tillstÄnd att anvÀnda deras insatser i projektet, sÄ att inte de personerna i efterhand kan ge sig pÄ dig eller skivbolaget.

En frÄga, Àr du ansluten till STIM? I sÄ fall sÄ kommer ju STIM stÀlla ekonomiska krav Ät dig, angÄende punkt 2 i sista stycket.

stim kommer vÀl inte stÀlla nÄgra krav Ät han. om han Àr ansluten sÄ betalar de ut royalty om lÄten spelas i t ex radio eller andra offentliga sammanhang, men det Àr bara om han Àr upphovsman. eftersom han skriver skivkontrakt sÄ antar jag att han Àr artist, möjligtvis Àven upphovsman.

Dela pÄ andra sajter

Àr du artist eller upphovsman? eller kanske bÄda?

Hur ligger det till med den mekaniska ersÀttningen? Se till sÄ du inte blir lurad.

BÄde och. Mekanisk ersÀttning för sÄlda skivor fÄr jag

enligt gÀllande lag.

[edit:stavfel]

Redigerat av debatt
Dela pÄ andra sajter

stim kommer vÀl inte stÀlla nÄgra krav Ät han. om han Àr ansluten sÄ betalar de ut royalty om lÄten spelas i t ex radio eller andra offentliga sammanhang, men det Àr bara om han Àr upphovsman. eftersom han skriver skivkontrakt sÄ antar jag att han Àr artist, möjligtvis Àven upphovsman.

Nej men NCB kommer med ekonomiska krav Ät honom, om han Àr ansluten, om bolaget ger ut fysiska skivor och anmÀler pressen till NCB.

Dela pÄ andra sajter

Nej men NCB kommer med ekonomiska krav Ät honom, om han Àr ansluten, om bolaget ger ut fysiska skivor och anmÀler pressen till NCB.

Jag Àr alltsÄ bÄde upphovsman (tillsammans med en till) och artist.

Man kan fÄ dispens om det gÀller promos, tror jag?!

Å andra sidan fĂ„r vĂ€l inte promoskivor sĂ€ljas.

Redigerat av debatt
Dela pÄ andra sajter

Man kan fÄ dispens om det gÀller promos, tror jag?!

Å andra sidan fĂ„r vĂ€l inte promoskivor sĂ€ljas.

Dispens kan man fÄ om man ger ut sitt eget material. Ingen dispens om ett bolag ger ut promo/samlingar. Men ger man ut det sjÀlv och det blir över 1000ex sÄ mÄste man betala ÀndÄ. Jag har diskuterat detta pÄ telefon med STIM och undrat hur det gynnar ett band som ger ut sitt eget. Av pengarna man betalar sÄ tar ju de sin andel och det man fÄr tillbaka fÄr man skatta pÄ. PÄ frÄgan vad detta skulle vara bra för fick jag svaret att det var för att förlagen skulle fÄ in sina pengar, helt plötsligt blev STIM SFIM, Svenska förlÀggares internationella musikbyrÄ.

Att gÄ med i STIM har jag förlorat mer pÄ Àn tjÀnat. Har begÀrt uttrÀde men det skulle visst ta över 1,5 Är för dom att administrera det. Bullshit. Men det kanske Àr en annan trÄd...

Dela pÄ andra sajter

Àr du artist eller upphovsman? eller kanske bÄda?

Hur ligger det till med den mekaniska ersÀttningen? Se till sÄ du inte blir lurad.

BÄde och. Kollade korrespondensen hÀr och har fÄtt skriftlig info

frÄn skivbolaget ang detta med att mek ers utgÄr!

[sÄg att jag redan svarat pÄ denna frÄga]

Redigerat av debatt
Dela pÄ andra sajter

PÄ frÄgan vad detta skulle vara bra för fick jag svaret att det var för att förlagen skulle fÄ in sina pengar, helt plötsligt blev STIM SFIM, Svenska förlÀggares internationella musikbyrÄ.

Ok, du hade lÄtarna förlagda alltsÄ.

Dela pÄ andra sajter

Ok, du hade lÄtarna förlagda alltsÄ.

Nej, det har jag inte, var det jag tyckte var lite lustigt. Det var nog mer förklaringen till varför band/artister som ger ut eget material mÄste betala licensavgift för sina egna lÄtar. För att förlagen ska fÄ sitt. Sen vet jag inte hur vanligt det Àr att artister som ger ut sitt eget har ett förlag (om inte eget ocksÄ). KÀnns som förlaget jobbat ganska dÄligt dÄ.

Dela pÄ andra sajter

Det stÀmmer!

I klartext Àr det upp till dig (debatt) att se till att du har tillstÄnd frÄn eventuella medverkande pÄ inspelningen, oavsett om det handlar om en gÀstsaxofonist eller samplad James Brown.

Skivbolaget har i o m detta tillÀgg friskrivit sig frÄn ansvar om det visar sig att du samplat nÄn gammal skiva osv.

Behövs varken musikerförbund eller jurist. 😉

Dela pÄ andra sajter

Nja!

Ncb vill ha betalt av den som framstÀller exemplar, dvs skivbolaget i det hÀr fallet. Upphovsmannen dÀremot, han fÄr betalt av Ncb via Stim för att skivbolaget framstÀllt dessa exemplar.

Dela pÄ andra sajter

Det stÀmmer!

I klartext Àr det upp till dig (debatt) att se till att du har tillstÄnd frÄn eventuella medverkande pÄ inspelningen, oavsett om det handlar om en gÀstsaxofonist eller samplad James Brown.

Skivbolaget har i o m detta tillÀgg friskrivit sig frÄn ansvar om det visar sig att du samplat nÄn gammal skiva osv.

Behövs varken musikerförbund eller jurist. 😉

"LÄten fÄr inte innehÄlla delar av nÄgon annans inspelning eller sampling" stÄr det i andra tillÀgget

och sÄ som det Àr placerat sÄ verkar det ju inte hjÀlpa om man har det tillstÄndet ens. DÀrvid Àr det grönt, dÄ jag inte samplat nÄgot och har inga gÀstmusiker pÄ den lÄten. Men det Àr ju bra att veta i förvÀg, det kan ju bli aktuellt att skriva fler lÄtar (helt album) och dÀr kan det ju förekomma gÀstmusiker.

Redigerat av debatt
Dela pÄ andra sajter

En frÄga jag kom pÄ efterÄt Àr: radiostationer, tv-stationer, webbradio m.m. som bara sÀnder musik som inte Àr stimmad/motsvarande,

kan de dĂ€rigenom unslippa helt att ersĂ€tta upphovsmĂ€nnen för spelande av lĂ„tarna? Jag menar, ÄVEN om grupperna inte Ă€r med i STIM

sÄ kan och bör vÀl radio- o tv-stationerna betala upphovsmÀnnen? De bryter vÀl mot UpphovsrÀttslagen annars, alldeles OAVSETT om

upphovsmÀnnen Àr med i STIM? Normalt finns det nÄgon slags kontaktuppgift pÄ skivorna sÄ de kan ju inte gÀrna slÄ ifrÄn sig och

skylla pÄ administrativt krÄngel.

Redigerat av debatt
Dela pÄ andra sajter

Har inte riktigt greppat allt i huvudet Ànnu, men en sak som jag pÄ nÄt sÀtt kÀnner att jag bör sÀga, Àr att du ju inte kan ge nÄgot tillstÄnd för mÄngfaldigande eftersom du upplÄtit de rÀttigheterna pÄ STIM/ncb. Och STIM/ncb sÀger "Alla som betalar, fÄr.".

Dela pÄ andra sajter

Punkt A (1): OM det Àr tillstÄnd och licenser JAG ska ge dem för mekaniska reproduktioner av skivan, sÄ Àr det mÀrkligt.

Det fÄr de i sÄ fall söka sjÀlva i samband med skivutgivning hos n©b/motsvarande. Det enda skivbolaget uttryckligen

medger skriftligen Àr att jag (precis som alla de övriga medverkande pÄ samlingsskivan) har rÀtt till mekanisk royalty

enligt Lagen för sÄlda skivor, OM skivan sÀljer framöver. Det anges inget om framstÀllda skivor. MÀrkligt kanske.

En frÄga jag kom pÄ efterÄt Àr:radiostationer, tv-stationer, webbradio m.m. som bara sÀnder musik som inte Àr stimmad/motsvarande,

kan de dĂ€rigenom unslippa helt att ersĂ€tta upphovsmĂ€nnen för spelande av lĂ„tarna? Jag menar, ÄVEN om grupperna inte Ă€r med i STIM

sÄ kan och bör vÀl radio- o tv-stationerna betala upphovsmÀnnen? De bryter vÀl mot UpphovsrÀttslagen annars, alldeles OAVSETT om

upphovsmÀnnen Àr med i STIM? Normalt finns det nÄgon slags kontaktuppgift pÄ skivorna sÄ de kan ju inte gÀrna slÄ ifrÄn sig och

skylla pÄ administrativt krÄngel.

Om du Àr STIM-ansluten sÄ Àr det ju NCB som ger den slutgiltiga rÀtten för mekanisk reproduktion vad gÀller verket. Men Àven om du Àr med i stim sÄ Àr det ju fortfarande du som Àger sjÀlva inspelningen. Vet inte om det görs nÄgon skillnad pÄ det i Sverige, men jag gissar att bolaget vill ha ditt medgivande sÄ du inte kommer senare och börjar brÄka om att du inte gett dem tillÄtelse att reproducera din inspelning/lÄt, Àven om de har betalt avgiften till NCB.

Radiostationer som bara spelar musik som inte Àr stimmad kan ju bara spela musik dÀr varken artisten eller upphovsmannen Àr ansluten. Artisten och upphovsmannen Àr vÀl oftast den samme i de situationerna anar jag. Egentligen Àr det vÀl bara P3 som betalar en hyfsad ersÀttning för övrigt.

Dela pÄ andra sajter

Har inte riktigt greppat allt i huvudet Ànnu, men en sak som jag pÄ nÄt sÀtt kÀnner att jag bör sÀga, Àr att du ju inte kan ge nÄgot tillstÄnd för mÄngfaldigande eftersom du upplÄtit de rÀttigheterna pÄ STIM/ncb. Och STIM/ncb sÀger "Alla som betalar, fÄr.".

STIM menar att den dÀr biten om mekanisk ersÀttning vid framstÀllning av skivor sköts av n©b/motsvarande och skivbolaget medger ju ocksÄ att jag kommer att fÄ mekanisk royalty (ersÀttning) av skivan, vilket verkar tyda pÄ att de betalar, enligt STIM som betonade vidare att de företrÀder upphovsmÀnnen.

Redigerat av debatt
Dela pÄ andra sajter

Radiostationer som bara spelar musik som inte Àr stimmad kan ju bara spela musik dÀr varken artisten eller upphovsmannen Àr ansluten. Artisten och upphovsmannen Àr vÀl oftast den samme i de situationerna anar jag. Egentligen Àr det vÀl bara P3 som betalar en hyfsad ersÀttning för övrigt.

Radiostationer, oavsett vad för slags musik de spelar, stimmad eller inte, kan inte spela nÄgon musik alls egentligen UTAN ATT BETALA upphovsmÀnnen till den. Att det kan vara knepigt för upphovsmÀnnen sjÀlva att hÄlla den kontrollen gör att man anvÀnder sig av STIM som med avdrag för sina omkostnader i egenskap av en icke vinstdrivande ekonomisk förening utbetalar ersÀttningarna till upphovmÀnnen pÄ uppdrag. UpphovsrÀttslagen gÀller alltid, man Àr inte undantaget bara för att det inte skett en kontroll. SÄ har jag fÄtt det förklarat.

Redigerat av debatt
Dela pÄ andra sajter

Radiostationer, oavsett vad för slags musik de spelar, stimmad eller inte, kan inte spela nÄgon musik alls egentligen UTAN ATT BETALA upphovsmÀnnen till den.

Nja, man kan ju som icke-STIM-ansluten upphovsman licensiera sina verk under nÄgon gratislicens som t.ex. Creative Commons, och dÀrmed avsÀga sig sina ekonomiska rÀttigheter för vissa verk. Eller helt enkelt sÀlja sina ekonomiska rÀttigheter helt, som ofta Àr fallet vid reklamjobb.

Dela pÄ andra sajter

Nja, man kan ju som icke-STIM-ansluten upphovsman licensiera sina verk under nÄgon gratislicens som t.ex. Creative Commons, och dÀrmed avsÀga sig sina ekonomiska rÀttigheter för vissa verk. Eller helt enkelt sÀlja sina ekonomiska rÀttigheter helt, som ofta Àr fallet vid reklamjobb.

Ja 🙂, jag skulle vĂ€l i tillĂ€gg lagt till dessa undantag. Men annars gĂ€ller det jag skrev.

Dela pÄ andra sajter

Radiostationer, oavsett vad för slags musik de spelar, stimmad eller inte, kan inte spela nÄgon musik alls egentligen UTAN ATT BETALA upphovsmÀnnen till den.

Verk vars upphovsmÀn dog för sjuttio Är sedan omfattas inte.

Dela pÄ andra sajter

N©b har ju motsvarigheter i andra lÀnder och det Àr inte alla som har samma regler som i Sverige. Stim menar att det Àr tillrÄdligt att se till att skivbolaget medgivit skriftligt att och hur mycket de kommer att ersÀtta upphovsmannen med per sÄld cd i mekanisk royalty, om man Àr det minsta tveksam. Sedan Àr det viktigt att komma ihÄg att STIMs uppgift Àr att tillgodose upphovsmannens egna rÀttigheter, inte att ta de rÀttigheterna frÄn upphovsmannen. Det Àr en avgörande skillnad. Enligt upphovsrÀttslagen Àr det Upphovsmannen och ingen annan som fÄr avgöra vilka som fÄr framstÀlla skivor med upphovsmannens alster pÄ.

I USA Àr det inte sÄ att man fÄr betalt för spelningar i radio per automatik (utföranderÀttigheten), ens om stationen Àr anmÀld till deras motsvarighet till STIM (det finns 3 olika motsvarigheter dÀr). Det görs ett statistiskt urval varje mÄnad och Àr man inte upptagen i listan blir det inget alls, Àven om man har spelats. NÄgot liknande lÀr finnas i Zimbabwe ocksÄ. STIM tar sedan som organisation inte administrativt betalt för sÄdana internationella överföringar till upphovsmannen, men det gör man i Frankrike t.ex.

Sedan Àr det inte "framstÀllda cd" som avses utan faktiskt "sÄlda". I Sverige och i Danmark t.ex. sÄ brukar man dock fakturera direkt vid framstÀllningen, dvs egentligen i förvÀg. Sedan om det inte sÀljer ett piss, sÄ kan man fÄ tillbaka mellanskillnaden. "CDs sold" Àr det som gÀller, egentligen. Det stÄr Àven pÄ STIMs webbsida, Àven om det i praktiken fungerar annorlunda med n©b.

Det finns ju vissa regler för vad som ska finnas med pÄ en skivetikett. Detta fallerar ibland. Det kan ibland t.o.m. uppstÄ situationer nÀr det inte finns ett dugg angett pÄ skivetiketten. DÀr ska ju stÄ Producer rights(P) och Copyright© och Ärtal, skivbolagsnamn, artist, titel, ncb/motsv logga etc. SÄg en Ungern-tillverkad cd pÄ Dirty en dag och etiketten var bara i regnbÄgens alla fÀrger utan en enda uppgift, likadant med en svensk platta jag köpte pÄ Bengans fysiska butik runt jul. De kan ju knappast ha betalat in till n©b?

AvtalsrÀtt Àr ett ganska intressant omrÄde i sig och det verkar ibland som om man nÀstan kan avtala bort vilken lag som helst. En kille i Belgien som hade en tavelutstÀllning pÄ ett café rÄkade ut för en stöld av en av sina tavlor, under tiden de hÀngde dÀr dagtid och dÀr var massor av folk, inkl cafépersonal. Det slutade med att han som blivit bestulen fick böter eller fÀngelse (hur det nu slutade). Orsaken var att caféet rÄkade ut för dÄlig publicitet dÄ det hade begÄtts ett brott dÀr. Han skulle vÀl ha sett till att förankra tavlorna bÀttre? Han som stal tavlan Äkte ocksÄ fast, men fick ungefÀr halva konstnÀrens straff.

Redigerat av debatt
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.