debatt Postat 15 februari 2011 Dela Postat 15 februari 2011 (redigerat) Jag undrar vad som menas med Tredje part i skivbolagsavtal?? đ tranbĂ€rsdricka//:debatt Redigerat 17 februari 2011 av debatt Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Umemagnus Postat 15 februari 2011 Dela Postat 15 februari 2011 ett hett tips Ă€r att du anlitar tex en musikjurist. Ăr du med i musikerförbundet? IsĂ„fall har du gratis rĂ„dgivning, som Ă€r experter pĂ„ kontrakt och annat... Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
debatt Postat 15 februari 2011 TrĂ„dstartare Dela Postat 15 februari 2011 (redigerat) ett hett tips Ă€r att du anlitar tex en musikjurist. Ăr du med i musikerförbundet? IsĂ„fall har du gratis rĂ„dgivning, som Ă€r experter pĂ„ kontrakt och annat... Ok. Nej. Borde vĂ€l gĂ„ med dĂ€r dĂ„ kanske... Tredje part? Redigerat 16 februari 2011 av debatt Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
MrBluesman Postat 15 februari 2011 Dela Postat 15 februari 2011 Jag Àr ingen jurist, men jag Àr ganska övertygad om att tredje part avser alla som inte Àr du eller skivbolaget. Dvs ingen annan ska kunna krÀva nÄgon ersÀttning för (delar eller hela) dina/era verk. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
rawbin Postat 15 februari 2011 Dela Postat 15 februari 2011 (redigerat) Àr du artist eller upphovsman? eller kanske bÄda? Hur ligger det till med den mekaniska ersÀttningen? Se till sÄ du inte blir lurad. Redigerat 15 februari 2011 av rawbin Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Johnny Boi Postat 15 februari 2011 Dela Postat 15 februari 2011 "Tredje part" innefattar allting som inte Ă€r du eller skivbolaget. Punkt 1 i sista stycket skulle t.ex. vara aktuellt om du tagit in andra musiker som spelar pĂ„ skivan, eller anvĂ€nt lĂ„tmaterial nĂ„gon annan skrivit. I sĂ„dana fall mĂ„ste du och berörda personer ha ett avtal sĂ„ att du har tillstĂ„nd att anvĂ€nda deras insatser i projektet, sĂ„ att inte de personerna i efterhand kan ge sig pĂ„ dig eller skivbolaget. Ăr ej jurist, sĂ„ kan ju ha fel... đ En frĂ„ga, Ă€r du ansluten till STIM? I sĂ„ fall sĂ„ kommer ju STIM stĂ€lla ekonomiska krav Ă„t dig, angĂ„ende punkt 2 i sista stycket. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
rawbin Postat 15 februari 2011 Dela Postat 15 februari 2011 "Tredje part" innefattar allting som inte Ă€r du eller skivbolaget. Punkt 1 i sista stycket skulle t.ex. vara aktuellt om du tagit in andra musiker som spelar pĂ„ skivan, eller anvĂ€nt lĂ„tmaterial nĂ„gon annan skrivit. I sĂ„dana fall mĂ„ste du och berörda personer ha ett avtal sĂ„ att du har tillstĂ„nd att anvĂ€nda deras insatser i projektet, sĂ„ att inte de personerna i efterhand kan ge sig pĂ„ dig eller skivbolaget. Ăr ej jurist, sĂ„ kan ju ha fel... đ En frĂ„ga, Ă€r du ansluten till STIM? I sĂ„ fall sĂ„ kommer ju STIM stĂ€lla ekonomiska krav Ă„t dig, angĂ„ende punkt 2 i sista stycket. stim kommer vĂ€l inte stĂ€lla nĂ„gra krav Ă„t han. om han Ă€r ansluten sĂ„ betalar de ut royalty om lĂ„ten spelas i t ex radio eller andra offentliga sammanhang, men det Ă€r bara om han Ă€r upphovsman. eftersom han skriver skivkontrakt sĂ„ antar jag att han Ă€r artist, möjligtvis Ă€ven upphovsman. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
debatt Postat 15 februari 2011 TrÄdstartare Dela Postat 15 februari 2011 (redigerat) Àr du artist eller upphovsman? eller kanske bÄda? Hur ligger det till med den mekaniska ersÀttningen? Se till sÄ du inte blir lurad. BÄde och. Mekanisk ersÀttning för sÄlda skivor fÄr jag enligt gÀllande lag. [edit:stavfel] Redigerat 17 februari 2011 av debatt Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
HoboRec Postat 15 februari 2011 Dela Postat 15 februari 2011 stim kommer vÀl inte stÀlla nÄgra krav Ät han. om han Àr ansluten sÄ betalar de ut royalty om lÄten spelas i t ex radio eller andra offentliga sammanhang, men det Àr bara om han Àr upphovsman. eftersom han skriver skivkontrakt sÄ antar jag att han Àr artist, möjligtvis Àven upphovsman. Nej men NCB kommer med ekonomiska krav Ät honom, om han Àr ansluten, om bolaget ger ut fysiska skivor och anmÀler pressen till NCB. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
debatt Postat 15 februari 2011 TrÄdstartare Dela Postat 15 februari 2011 (redigerat) Nej men NCB kommer med ekonomiska krav Ät honom, om han Àr ansluten, om bolaget ger ut fysiska skivor och anmÀler pressen till NCB. Jag Àr alltsÄ bÄde upphovsman (tillsammans med en till) och artist. Man kan fÄ dispens om det gÀller promos, tror jag?! à andra sidan fÄr vÀl inte promoskivor sÀljas. Redigerat 15 februari 2011 av debatt Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
HoboRec Postat 15 februari 2011 Dela Postat 15 februari 2011 Man kan fÄ dispens om det gÀller promos, tror jag?! à andra sidan fÄr vÀl inte promoskivor sÀljas. Dispens kan man fÄ om man ger ut sitt eget material. Ingen dispens om ett bolag ger ut promo/samlingar. Men ger man ut det sjÀlv och det blir över 1000ex sÄ mÄste man betala ÀndÄ. Jag har diskuterat detta pÄ telefon med STIM och undrat hur det gynnar ett band som ger ut sitt eget. Av pengarna man betalar sÄ tar ju de sin andel och det man fÄr tillbaka fÄr man skatta pÄ. PÄ frÄgan vad detta skulle vara bra för fick jag svaret att det var för att förlagen skulle fÄ in sina pengar, helt plötsligt blev STIM SFIM, Svenska förlÀggares internationella musikbyrÄ. Att gÄ med i STIM har jag förlorat mer pÄ Àn tjÀnat. Har begÀrt uttrÀde men det skulle visst ta över 1,5 Är för dom att administrera det. Bullshit. Men det kanske Àr en annan trÄd... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
debatt Postat 16 februari 2011 TrÄdstartare Dela Postat 16 februari 2011 (redigerat) Àr du artist eller upphovsman? eller kanske bÄda? Hur ligger det till med den mekaniska ersÀttningen? Se till sÄ du inte blir lurad. BÄde och. Kollade korrespondensen hÀr och har fÄtt skriftlig info frÄn skivbolaget ang detta med att mek ers utgÄr! [sÄg att jag redan svarat pÄ denna frÄga] Redigerat 17 februari 2011 av debatt Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
debatt Postat 16 februari 2011 TrÄdstartare Dela Postat 16 februari 2011 PÄ frÄgan vad detta skulle vara bra för fick jag svaret att det var för att förlagen skulle fÄ in sina pengar, helt plötsligt blev STIM SFIM, Svenska förlÀggares internationella musikbyrÄ. Ok, du hade lÄtarna förlagda alltsÄ. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
HoboRec Postat 16 februari 2011 Dela Postat 16 februari 2011 Ok, du hade lÄtarna förlagda alltsÄ. Nej, det har jag inte, var det jag tyckte var lite lustigt. Det var nog mer förklaringen till varför band/artister som ger ut eget material mÄste betala licensavgift för sina egna lÄtar. För att förlagen ska fÄ sitt. Sen vet jag inte hur vanligt det Àr att artister som ger ut sitt eget har ett förlag (om inte eget ocksÄ). KÀnns som förlaget jobbat ganska dÄligt dÄ. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Anne Ahl Postat 16 februari 2011 Dela Postat 16 februari 2011 "Tredje part" innefattar allting som inte Ă€r du eller skivbolaget. Punkt 1 i sista stycket skulle t.ex. vara aktuellt om du tagit in andra musiker som spelar pĂ„ skivan, eller anvĂ€nt lĂ„tmaterial nĂ„gon annan skrivit. I sĂ„dana fall mĂ„ste du och berörda personer ha ett avtal sĂ„ att du har tillstĂ„nd att anvĂ€nda deras insatser i projektet, sĂ„ att inte de personerna i efterhand kan ge sig pĂ„ dig eller skivbolaget. Ăr ej jurist, sĂ„ kan ju ha fel... đ En frĂ„ga, Ă€r du ansluten till STIM? I sĂ„ fall sĂ„ kommer ju STIM stĂ€lla ekonomiska krav Ă„t dig, angĂ„ende punkt 2 i sista stycket. Det stĂ€mmer! I klartext Ă€r det upp till dig (debatt) att se till att du har tillstĂ„nd frĂ„n eventuella medverkande pĂ„ inspelningen, oavsett om det handlar om en gĂ€stsaxofonist eller samplad James Brown. Skivbolaget har i o m detta tillĂ€gg friskrivit sig frĂ„n ansvar om det visar sig att du samplat nĂ„n gammal skiva osv. Behövs varken musikerförbund eller jurist. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Anne Ahl Postat 16 februari 2011 Dela Postat 16 februari 2011 Nej men NCB kommer med ekonomiska krav Ät honom, om han Àr ansluten, om bolaget ger ut fysiska skivor och anmÀler pressen till NCB. Nja! Ncb vill ha betalt av den som framstÀller exemplar, dvs skivbolaget i det hÀr fallet. Upphovsmannen dÀremot, han fÄr betalt av Ncb via Stim för att skivbolaget framstÀllt dessa exemplar. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
debatt Postat 16 februari 2011 TrĂ„dstartare Dela Postat 16 februari 2011 (redigerat) Det stĂ€mmer! I klartext Ă€r det upp till dig (debatt) att se till att du har tillstĂ„nd frĂ„n eventuella medverkande pĂ„ inspelningen, oavsett om det handlar om en gĂ€stsaxofonist eller samplad James Brown. Skivbolaget har i o m detta tillĂ€gg friskrivit sig frĂ„n ansvar om det visar sig att du samplat nĂ„n gammal skiva osv. Behövs varken musikerförbund eller jurist. đ "LĂ„ten fĂ„r inte innehĂ„lla delar av nĂ„gon annans inspelning eller sampling" stĂ„r det i andra tillĂ€gget och sĂ„ som det Ă€r placerat sĂ„ verkar det ju inte hjĂ€lpa om man har det tillstĂ„ndet ens. DĂ€rvid Ă€r det grönt, dĂ„ jag inte samplat nĂ„got och har inga gĂ€stmusiker pĂ„ den lĂ„ten. Men det Ă€r ju bra att veta i förvĂ€g, det kan ju bli aktuellt att skriva fler lĂ„tar (helt album) och dĂ€r kan det ju förekomma gĂ€stmusiker. Redigerat 17 februari 2011 av debatt Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
debatt Postat 16 februari 2011 TrĂ„dstartare Dela Postat 16 februari 2011 (redigerat) En frĂ„ga jag kom pĂ„ efterĂ„t Ă€r: radiostationer, tv-stationer, webbradio m.m. som bara sĂ€nder musik som inte Ă€r stimmad/motsvarande, kan de dĂ€rigenom unslippa helt att ersĂ€tta upphovsmĂ€nnen för spelande av lĂ„tarna? Jag menar, ĂVEN om grupperna inte Ă€r med i STIM sĂ„ kan och bör vĂ€l radio- o tv-stationerna betala upphovsmĂ€nnen? De bryter vĂ€l mot UpphovsrĂ€ttslagen annars, alldeles OAVSETT om upphovsmĂ€nnen Ă€r med i STIM? Normalt finns det nĂ„gon slags kontaktuppgift pĂ„ skivorna sĂ„ de kan ju inte gĂ€rna slĂ„ ifrĂ„n sig och skylla pĂ„ administrativt krĂ„ngel. Redigerat 17 februari 2011 av debatt Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Johnny Boi Postat 16 februari 2011 Dela Postat 16 februari 2011 Har inte riktigt greppat allt i huvudet Ànnu, men en sak som jag pÄ nÄt sÀtt kÀnner att jag bör sÀga, Àr att du ju inte kan ge nÄgot tillstÄnd för mÄngfaldigande eftersom du upplÄtit de rÀttigheterna pÄ STIM/ncb. Och STIM/ncb sÀger "Alla som betalar, fÄr.". Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
HoboRec Postat 16 februari 2011 Dela Postat 16 februari 2011 Nja! Ncb vill ha betalt av den som framstÀller exemplar, dvs skivbolaget i det hÀr fallet. Upphovsmannen dÀremot, han fÄr betalt av Ncb via Stim för att skivbolaget framstÀllt dessa exemplar. Ja, tror inte jag sa nÄgot annat? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
HoboRec Postat 16 februari 2011 Dela Postat 16 februari 2011 Punkt A (1): OM det Ă€r tillstĂ„nd och licenser JAG ska ge dem för mekaniska reproduktioner av skivan, sĂ„ Ă€r det mĂ€rkligt. Det fĂ„r de i sĂ„ fall söka sjĂ€lva i samband med skivutgivning hos n©b/motsvarande. Det enda skivbolaget uttryckligen medger skriftligen Ă€r att jag (precis som alla de övriga medverkande pĂ„ samlingsskivan) har rĂ€tt till mekanisk royalty enligt Lagen för sĂ„lda skivor, OM skivan sĂ€ljer framöver. Det anges inget om framstĂ€llda skivor. MĂ€rkligt kanske. En frĂ„ga jag kom pĂ„ efterĂ„t Ă€r:radiostationer, tv-stationer, webbradio m.m. som bara sĂ€nder musik som inte Ă€r stimmad/motsvarande, kan de dĂ€rigenom unslippa helt att ersĂ€tta upphovsmĂ€nnen för spelande av lĂ„tarna? Jag menar, ĂVEN om grupperna inte Ă€r med i STIM sĂ„ kan och bör vĂ€l radio- o tv-stationerna betala upphovsmĂ€nnen? De bryter vĂ€l mot UpphovsrĂ€ttslagen annars, alldeles OAVSETT om upphovsmĂ€nnen Ă€r med i STIM? Normalt finns det nĂ„gon slags kontaktuppgift pĂ„ skivorna sĂ„ de kan ju inte gĂ€rna slĂ„ ifrĂ„n sig och skylla pĂ„ administrativt krĂ„ngel. Om du Ă€r STIM-ansluten sĂ„ Ă€r det ju NCB som ger den slutgiltiga rĂ€tten för mekanisk reproduktion vad gĂ€ller verket. Men Ă€ven om du Ă€r med i stim sĂ„ Ă€r det ju fortfarande du som Ă€ger sjĂ€lva inspelningen. Vet inte om det görs nĂ„gon skillnad pĂ„ det i Sverige, men jag gissar att bolaget vill ha ditt medgivande sĂ„ du inte kommer senare och börjar brĂ„ka om att du inte gett dem tillĂ„telse att reproducera din inspelning/lĂ„t, Ă€ven om de har betalt avgiften till NCB. Radiostationer som bara spelar musik som inte Ă€r stimmad kan ju bara spela musik dĂ€r varken artisten eller upphovsmannen Ă€r ansluten. Artisten och upphovsmannen Ă€r vĂ€l oftast den samme i de situationerna anar jag. Egentligen Ă€r det vĂ€l bara P3 som betalar en hyfsad ersĂ€ttning för övrigt. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
debatt Postat 17 februari 2011 TrÄdstartare Dela Postat 17 februari 2011 (redigerat) Har inte riktigt greppat allt i huvudet Ànnu, men en sak som jag pÄ nÄt sÀtt kÀnner att jag bör sÀga, Àr att du ju inte kan ge nÄgot tillstÄnd för mÄngfaldigande eftersom du upplÄtit de rÀttigheterna pÄ STIM/ncb. Och STIM/ncb sÀger "Alla som betalar, fÄr.". STIM menar att den dÀr biten om mekanisk ersÀttning vid framstÀllning av skivor sköts av n©b/motsvarande och skivbolaget medger ju ocksÄ att jag kommer att fÄ mekanisk royalty (ersÀttning) av skivan, vilket verkar tyda pÄ att de betalar, enligt STIM som betonade vidare att de företrÀder upphovsmÀnnen. Redigerat 17 februari 2011 av debatt Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
debatt Postat 17 februari 2011 TrÄdstartare Dela Postat 17 februari 2011 (redigerat) Radiostationer som bara spelar musik som inte Àr stimmad kan ju bara spela musik dÀr varken artisten eller upphovsmannen Àr ansluten. Artisten och upphovsmannen Àr vÀl oftast den samme i de situationerna anar jag. Egentligen Àr det vÀl bara P3 som betalar en hyfsad ersÀttning för övrigt. Radiostationer, oavsett vad för slags musik de spelar, stimmad eller inte, kan inte spela nÄgon musik alls egentligen UTAN ATT BETALA upphovsmÀnnen till den. Att det kan vara knepigt för upphovsmÀnnen sjÀlva att hÄlla den kontrollen gör att man anvÀnder sig av STIM som med avdrag för sina omkostnader i egenskap av en icke vinstdrivande ekonomisk förening utbetalar ersÀttningarna till upphovmÀnnen pÄ uppdrag. UpphovsrÀttslagen gÀller alltid, man Àr inte undantaget bara för att det inte skett en kontroll. SÄ har jag fÄtt det förklarat. Redigerat 17 februari 2011 av debatt Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Johnny Boi Postat 17 februari 2011 Dela Postat 17 februari 2011 Radiostationer, oavsett vad för slags musik de spelar, stimmad eller inte, kan inte spela nÄgon musik alls egentligen UTAN ATT BETALA upphovsmÀnnen till den. Nja, man kan ju som icke-STIM-ansluten upphovsman licensiera sina verk under nÄgon gratislicens som t.ex. Creative Commons, och dÀrmed avsÀga sig sina ekonomiska rÀttigheter för vissa verk. Eller helt enkelt sÀlja sina ekonomiska rÀttigheter helt, som ofta Àr fallet vid reklamjobb. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
debatt Postat 17 februari 2011 TrĂ„dstartare Dela Postat 17 februari 2011 Nja, man kan ju som icke-STIM-ansluten upphovsman licensiera sina verk under nĂ„gon gratislicens som t.ex. Creative Commons, och dĂ€rmed avsĂ€ga sig sina ekonomiska rĂ€ttigheter för vissa verk. Eller helt enkelt sĂ€lja sina ekonomiska rĂ€ttigheter helt, som ofta Ă€r fallet vid reklamjobb. Ja đ, jag skulle vĂ€l i tillĂ€gg lagt till dessa undantag. Men annars gĂ€ller det jag skrev. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Anne Ahl Postat 17 februari 2011 Dela Postat 17 februari 2011 Ja, tror inte jag sa nÄgot annat? Jag missuppfattade dig nog, men sÄ var ditt inlÀgg ocksÄ ganska otydligt formulerat. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Valle Postat 17 februari 2011 Dela Postat 17 februari 2011 Radiostationer, oavsett vad för slags musik de spelar, stimmad eller inte, kan inte spela nÄgon musik alls egentligen UTAN ATT BETALA upphovsmÀnnen till den. Verk vars upphovsmÀn dog för sjuttio Är sedan omfattas inte. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
debatt Postat 17 februari 2011 TrĂ„dstartare Dela Postat 17 februari 2011 Verk vars upphovsmĂ€n dog för sjuttio Ă„r sedan omfattas inte. Tack. Ănnu ett av dessa undantag... Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
HoboRec Postat 17 februari 2011 Dela Postat 17 februari 2011 Jag missuppfattade dig nog, men sÄ var ditt inlÀgg ocksÄ ganska otydligt formulerat. Ok, tar pÄ mig det. Uttrycker mig lite rörigt ibland. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
debatt Postat 18 februari 2011 TrÄdstartare Dela Postat 18 februari 2011 (redigerat) N©b har ju motsvarigheter i andra lÀnder och det Àr inte alla som har samma regler som i Sverige. Stim menar att det Àr tillrÄdligt att se till att skivbolaget medgivit skriftligt att och hur mycket de kommer att ersÀtta upphovsmannen med per sÄld cd i mekanisk royalty, om man Àr det minsta tveksam. Sedan Àr det viktigt att komma ihÄg att STIMs uppgift Àr att tillgodose upphovsmannens egna rÀttigheter, inte att ta de rÀttigheterna frÄn upphovsmannen. Det Àr en avgörande skillnad. Enligt upphovsrÀttslagen Àr det Upphovsmannen och ingen annan som fÄr avgöra vilka som fÄr framstÀlla skivor med upphovsmannens alster pÄ. I USA Àr det inte sÄ att man fÄr betalt för spelningar i radio per automatik (utföranderÀttigheten), ens om stationen Àr anmÀld till deras motsvarighet till STIM (det finns 3 olika motsvarigheter dÀr). Det görs ett statistiskt urval varje mÄnad och Àr man inte upptagen i listan blir det inget alls, Àven om man har spelats. NÄgot liknande lÀr finnas i Zimbabwe ocksÄ. STIM tar sedan som organisation inte administrativt betalt för sÄdana internationella överföringar till upphovsmannen, men det gör man i Frankrike t.ex. Sedan Àr det inte "framstÀllda cd" som avses utan faktiskt "sÄlda". I Sverige och i Danmark t.ex. sÄ brukar man dock fakturera direkt vid framstÀllningen, dvs egentligen i förvÀg. Sedan om det inte sÀljer ett piss, sÄ kan man fÄ tillbaka mellanskillnaden. "CDs sold" Àr det som gÀller, egentligen. Det stÄr Àven pÄ STIMs webbsida, Àven om det i praktiken fungerar annorlunda med n©b. Det finns ju vissa regler för vad som ska finnas med pÄ en skivetikett. Detta fallerar ibland. Det kan ibland t.o.m. uppstÄ situationer nÀr det inte finns ett dugg angett pÄ skivetiketten. DÀr ska ju stÄ Producer rights(P) och Copyright© och Ärtal, skivbolagsnamn, artist, titel, ncb/motsv logga etc. SÄg en Ungern-tillverkad cd pÄ Dirty en dag och etiketten var bara i regnbÄgens alla fÀrger utan en enda uppgift, likadant med en svensk platta jag köpte pÄ Bengans fysiska butik runt jul. De kan ju knappast ha betalat in till n©b? AvtalsrÀtt Àr ett ganska intressant omrÄde i sig och det verkar ibland som om man nÀstan kan avtala bort vilken lag som helst. En kille i Belgien som hade en tavelutstÀllning pÄ ett café rÄkade ut för en stöld av en av sina tavlor, under tiden de hÀngde dÀr dagtid och dÀr var massor av folk, inkl cafépersonal. Det slutade med att han som blivit bestulen fick böter eller fÀngelse (hur det nu slutade). Orsaken var att caféet rÄkade ut för dÄlig publicitet dÄ det hade begÄtts ett brott dÀr. Han skulle vÀl ha sett till att förankra tavlorna bÀttre? Han som stal tavlan Äkte ocksÄ fast, men fick ungefÀr halva konstnÀrens straff. Redigerat 18 februari 2011 av debatt Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.