Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan, Har en ide för ett spår på en låt.

Tanken är att lägga på en tape echo effekt på vissa fraser i tagningen.

VIll inte ha det över hela spåret som om jag skulle lägga i en insert i channlestrippen.

Funderar på om det går på något vis att skicka signalen till en aux sedan köra en gate eller något och inte ha någon output, därefter ha ett nytt ljudspår

som har den aux/bussen som input och om det går recorda den med tape echo effekten? och köra automation för att styra hur mycket effekt jag vill ha i vissa partier.

Eller är det lättare att bara klippa upp ljudspåret lägga det på ett separat track och köra effekten där och köra automation på det spåret?

Annons
Postat (redigerat)

Inte helt säker på att jag förstår vad du frågar... men jag chansar. ☺️

Är det en fysisk ekoburk, eller en plugin?

Om plugin: Kan du inte bara lägga eko-effekten på spåret, och automatisera själva ekopluginen? De flesta har en bypass eller liknande som går att automatisera. Annars kan du ju lägga ekot på en bus, och automatisera send:en från audiokanalen.

Är det outboard så automatisera helt enkelt utgången (3/4 eller vad du använder).

Redigerat av MrBluesman
Postat

Inte helt säker på att jag förstår vad du frågar... men jag chansar. ☺️

Är det en fysisk ekoburk, eller en plugin?

Om plugin: Kan du inte bara lägga eko-effekten på spåret, och automatisera själva ekopluginen? De flesta har en bypass eller liknande som går att automatisera. Annars kan du ju lägga ekot på en bus, och automatisera send:en från audiokanalen.

Är det outboard så automatisera helt enkelt utgången (3/4 eller vad du använder).

Hej! tack för svaren.

Det är en plugin, hur automatiserar du en plugin? eller en send?

Postat (redigerat)

Hej! tack för svaren.

Det är en plugin, hur automatiserar du en plugin? eller en send?

Du sitter i Logic va? "Tänd" automation genom att klicka på symbolen högst upp i arrange-fönstret. Där det står "Volume" på varje spår, klicka för att välja vad du vill automatisera.

Redigerat av MrBluesman
Postat (redigerat)

Du sitter i Logic va? "Tänd" automation genom att klicka på symbolen högst upp i arrange-fönstret. Där det står "Volume" på varje spår, klicka för att välja vad du vill automatisera.

Haha men vafan, alltså bara att köra automation på den "plugin" man kör har ligger på insert #x bypass? hur har jag lyckats missa det ?

Ska prova på en gång.

(edit)

Slutar med att jag nog kör automation på Send.

(/edit)

Tusen tack MRBluesman! tack för tippsen!

Redigerat av Byzance

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.