Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag är ute efter att bygga eller köpa ett eget studiobord. Krav på måtten är:

2,20m långt, 800-900mm djupt. Jag hade tänkt mig ett billigt bord, det är jätte svårt att få tag på skivor verkar det som, som är dessa längder och djup. De flesta är 610. Alla som är 900 och 2,2m långt kostar flera tusen, hade egentligen velat att hamna under 1000 lappen, men blir nog svårt. Någon som har något tips? 1.500kr känner jag att jag kan lägga max.

Färg spelar ingen roll, hade tänkt måla om det till svart dock! Tjocklek spelar ingen roll! Men är det tunnt så är det bra för tror inte mina ben pallar allt för mycket tyngd. Enda jag vet som uppfyller kraven är MDF skivor och dem kostar sviiiiiiiiiiiin mycket.

Sedan tänkte jag höra om det finns några bordsstativ för 8" monitorer, just nu har jag golvstativ, men jag vill ha dem på bordet. Går ju att göra egna varianter där med. Men finns det någon billig lösning?

Svar uppskattas! Vill ta tag i detta nu!

Mvh

Jonatan

Redigerat av jontah
Annons
Postat (redigerat)

Visst, MDF är dyrare än andra byggskivor, men så är de väldig fina också.

Med en budget på 1500 är det ju inga problem: en 22mm tjock 122x244cm skiva kostar bara 639 kr på Beijer. Och dom är ju knappast billigast.

Sen kan man diskutera hur bra det är med en stor slät bordsskiva, men det är ju en annan diskussion (som du kan läsa mer om här, mitt i min byggtråd)

/ Martin

Redigerat av MartinÖjes
Postat

Jag har letat och letat och letat. Dock så är bilden väldigt missvisande. Dem jag har kikat på kostar 3-4000kr.

Som jag har uppfattat det så är den 244cm lång, 122cm bred och 22mm tjock? och så billig? Hur f*n...

Postat

Alltså, den jag länkade till är en ren MDF-skiva. Dom kostar så (eller lägre om du går till Bauhaus eller annan lågprisfirma). Om du vill ha en bänkskiva med laminat eller i solitt trä så är det ju andra priser.

Postat

SJälv tänker jag bygga mitt studiobord av just MDF. Jag byggde också min Helmholzlåda av MDF, men där hade jag kunnat spara pengar och valt spån istället, den är ju ändå bara fyrkantig. En spånskiva kostar under 200 spänn tror jag.

Postat

Jag har varit på Bauhaus men dem har enbart skivor som är 2020 och inte 2meter och 20 centimeter. Samt att dem ligger på någonstans runt 800kr som billigast där.

Vad är det egentligen för skillnad på en MDF skiva och en bänkskiva? Funkar MDF bra som bord? kan man måla på det etc?

Detta är vad jag sitter på just nu (vilket är för litet)

Kommer det bli lika bra och plan yta som MDF skivan som du länkade?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50121453

Mvh

Jonatan

Postat (redigerat)

Jag köpte MDF på K-Rauta för ett halvår sedan. 395:- för 1200 x 2200 x 22 (har jag för mig).

Redigerat av nixpix2
Postat

Vad är det egentligen för skillnad på en MDF skiva och en bänkskiva? Funkar MDF bra som bord? kan man måla på det etc?

Hej du,

MDF står för Medium Density Fibreboard och består av fint spån lim som pressas ihop under högt tryck, till en finish som är mycket snyggare och homogenare än vanlig spånskiva.

Därav blir priset något högre, men om någon vill ta 3000 eller mer för MDF så har någon av er ätit konstiga svampar.

MDF är till skillnad från bänkskiva ett byggmaterial som i normalfallet kräver en slutbehandling: målning, fanér, tabletop etc.

Hursomhelst är MDF ett formstabilt och praktiskt byggmaterial, ofta använd i möbler och platsbyggda snickerier.

Som andra skivmaterial finns de vanligen i standardmåtten 244x122 cm, men också i behändigare DIY storlekar, för tillverkning av hyllor etc.

Det korta svaret är alltså: Kör!

Postat

dvs. Skivor som är 200 cm och 2mm inte 220cm.

Ett hett tips, då du ska var i kontakt med byggvärlden, är att hålla sig till en och samma måttenhet (antingen cm, mm eller annat praktiskt). Om skivan är 2020 mm =202 cm.

• 11 månader senare...
Postat (redigerat)

MDF är tungt som f*n bara.. tänk på att du kanske bygger bordet i sektioner som går att ta isär, om du tänkt ha ovanpå eller underliggande racklådor.. annars lär du inte kunna baxa bort det om du ångrar dig 😄

Jag har byggt några psykedeliskt lackade rackskåp i MDF 1 som är c:a 80x80cm och ett större och utan hjul under är de inte så roliga att konka runt på. ( tomma då alltså)

Men det blir snyggt resultat utan att man behöver vara supersnickaren bertil bok.. ska du slipa MDF kan jag starkt rekommendera en dammfiltermask annars kommer du snyta MDF i flera veckor efteråt.

Tänkte bara tillägga att du eventuellt får tänka på att använda reglar under skivan om du har benen brett isär då det annars finns risk att skivan bågnar. ( beroende på hur brett isär du har benen under såklart och hur mycket du placerar ovanpå.)

Lycka till

Redigerat av Lundin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.