Jump to content
Annons

Sång inspelning!?


novato

Recommended Posts

Hej kära med medlemmar jag behöver era professionella råd och hjälp. Jag är låtskrivare och sångare och brukar spela in mina låtar i studio men nu så vill jag kunna börja spela in vissa av mina låtar, demon, radio jiggles, reklam osv hemma. vad behöver jag för utrustning att komma igång och som inte behöver kosta skjortan men ända ger mkt bra resultat? jag köpte Logic pro 9 men jag vet inte hur lättanvandvändig den är och hur bra den är för sånginspelning?

 

Vore tacksam för era råd!

 

Utrustning jag redan har: iMAC 21" nytt

Logic pro 9

Samson mix högtalare

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hade kanske satsat på ett enklare ljudkort med få kanaler som är bra. Så mitt tips är apogee duet. 2kanals ljudkort med riktigt bra preamps för dom pengarna. Logic är ett vanligt mjukvaruprogram där du ändå hittar bra pluggar för sång.

Eftersom du har en ny iMac så har den firewire 800 (duet har 400) så då är det bara till att köpa en extra konverteringskabel hos apple.

Sen får hitta någon bra mikrofon som du gillar. svårt att säga när man inte vet vilken budget du håller dig till.

sen ska du bara skaffa mikrofonstativ, något puffskydd och xlr kabel. thats it

Link to comment
Dela på andra sajter

Perfekt så ett ljudkort är nr 1 grej?! finns det nåt annat program för sång inspelning?

Angående mycken vilket märke passar bäst för t.ex r&b, soul sång? rode, EMG, neuman, AKG, elektroniks, supreme?? tänkte satsa max 5 000 kr på mick...

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

du kommer bra långt med logic. du har fler verktyg där än vad du kommer behöva

mickar finns det gott om. om du inte har tillgång till polare som har mickar som du testat så åk runt till alla musikaffärer och testa där (om det går). finns ingen mick speciellt tillämpad för speciella stilar. alla röster är i stort sett unika så man får helt enkelt köra med något som sen funkar på DIN röst. en U87a funkar ganska ofta men inte alltid tex...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...