Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag kikade i källaren idag och hittade 5 äldre högtalare som jag nu tänker ha nytta av.

Dessa har jag:

http://cokupic.pl/i/c_big1290677.jpg

Idén är att via ett mixerbord koppla ihop flera ljudkällor:dator, tv, spelkonsoll m.m.

Det mixerbord jag har är följande:

http://www.musiciansbuy.com/mmMBCOM/images/BEHRINGER_UB1204PRO.jpg

http://www.activemusician.com/images/store/support/EM_BHR-UB1204-PRO_rv.jpg

Sanningen är att jag är vilsen och har försökt att koppla ihop i hjärnan hur detta är möjligt. 🤪 (Är det ens möjligt?)

Högtalarnas INPUT är av äldre sort (självklart) där man ska hålla ned en knapp för att sedan föra in den röda resp. svarta kabeln. Det blir i sådana fall 5 sladdar från bara dessa, hur får jag in det i mixerbordet? Vad för extra apparater behöver jag för att göra kopplingen möjligt?

Förstärkare förstår jag behövs. Finns den inbyggd i mixerbordet må tro? (Mic Preamp är tillgänglig)

Fråga: Hur ska jag koppla (låt oss säga från datorn) och vad behöver jag?

Är tacksam för all hjälp! 😊

Annons
Postat

Du har ingen större nytta av mixerbordet. Du vill ju köra alla fem högtalarna och mixerbordets utsignal är ju bara två kanaler.

Du behöver dessutom en förstärkare, så köp en vanlig förstärkare 5.1 för hemmabiobruk.

Postat

Du har ingen större nytta av mixerbordet. Du vill ju köra alla fem högtalarna och mixerbordets utsignal är ju bara två kanaler.

Sant. Det krävs specialanpassade mixerbord för att mixa i surround =/

Postat

Tack för svaren!

Har ni några förslag på apparater jag kan införskaffa? Samt berätta hur jag kopplar och vilka sladdar och grejer jag behöver för att få systemet att fungera? 😆

Om jag nu köper en förstärkare med 5,1 ingång, kan jag på något sätt koppla den till mixerbordet för att använda det för ljud från andra källor? Dvs om jag kan få ut datorns ljud via mixerbordet, ut till förstärkaren och högtalarna? Samtidigt som jag kan ha dem till Tvns ljud? Blev det för krångligt?

Kort; Jag vill använda mixerbordet för att styra signaler i mitt vardagsrum (tv, dator). Möjligt?

Tack! 🥰

Railind (oregistrerad)
Postat

Tack för svaren!

Har ni några förslag på apparater jag kan införskaffa? Samt berätta hur jag kopplar och vilka sladdar och grejer jag behöver för att få systemet att fungera? 😆

Om jag nu köper en förstärkare med 5,1 ingång, kan jag på något sätt koppla den till mixerbordet för att använda det för ljud från andra källor? Dvs om jag kan få ut datorns ljud via mixerbordet, ut till förstärkaren och högtalarna? Samtidigt som jag kan ha dem till Tvns ljud? Blev det för krångligt?

Kort; Jag vill använda mixerbordet för att styra signaler i mitt vardagsrum (tv, dator). Möjligt?

Ja det är möjligt och ganska enkelt. Möjligtvis behöver du lite nya sladdar eller adapters men det finns ju billigt hos kjell.com.

Postat

Tack för svaren!

Tack! 🥰

Du koppplar helt enkelt in mixerns utgångar på exempelvis en Tape eller Aux in (stereoingångar), så är det bara att välja den ingången på surroundförstärkaren när du vill lyssna på ljudet från datorn. När du vill lyssna på surroundljud från DVD eller TV-utsändningar, så väljer du förstås lämplig ingång på receivern för det istället - för surroundljudet är ju lite jobbigare att ta genom mixern om den inte är gjord för surroundmixning... 😉

Postat

Vad skönt att höra att det är möjligt!!! Tackar jätte mycket för alla svar! 😄

Jag läste nu runt att denna förstärkaren också stödjer ps3n (optisk) så det blir ju full pott! 😄

Mina högtalare har ju som sagt klämkontakter? Förstärkaren jag länkade till har väl också det?

Men om jag nu köper en förstärkare utan klämkontakt, hur kopplar man då vanliga högtalarkablar till tex RCA eller de andra ingångarna som finns? Finns det smidiga adaptrar för det? Har läst att man kan klippa av en kabel eller något? 😕

Postat (redigerat)

Mina högtalare har ju som sagt klämkontakter? Förstärkaren jag länkade till har väl också det?

Men om jag nu köper en förstärkare utan klämkontakt, hur kopplar man då vanliga högtalarkablar till tex RCA eller de andra ingångarna som finns? Finns det smidiga adaptrar för det? Har läst att man kan klippa av en kabel eller något? 😕

Det är enkelt, man knipsar bara av kontakterna och kopplar in högtalarna i klämkontakterna (tror att de flesta receivers och liknande har just såna). Om man av någon anledning skulle behöva är det enkelt att skarva ihop sladden och kontakten igen. (Så med andra ord, spar kontakterna!)

Edit: Blev rätt men fel. Om förstärkaren inte har klämkontakter är det bara skaffa sådana kontakter som behövs och sedan skarva ihop dem med högtalarsladden. Behövs bara en skruvmejsel. Vet inte exakt hur man får tag i såna, men de borde inte vara så svåra att hitta.

Redigerat av Jetblack
  • Gilla 1
Postat

Jag är så glad!

Riktigt tacksam för all hjälp jag har fått! Tror att jag grejar det här nu! 😄

Tack, och återigen tack!

Ha en fortsatt trevlig helg allihopa!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.