Greenlight Postat 12 februari 2011 Postat 12 februari 2011 Håller på att bygga min första studio i replokalen. Måste börja från botten pga brist på pengars, Blir tokig av att kolla runt på mixrar. Finns ju mycket och jag har inte hittat det där självklara valet i lågbudget klassen. Det måste vara 24 kanaler och direkt out så det går att koppla till ljudkortet. Det är det enda jag vet. Snälla ni, ge mig klara order om vad man bör ha
Greenlight Postat 13 februari 2011 Trådstartare Postat 13 februari 2011 Håller på att bygga min första studio i replokalen. Måste börja från botten pga brist på pengars, Blir tokig av att kolla runt på mixrar. Finns ju mycket och jag har inte hittat det där självklara valet i lågbudget klassen. Det måste vara 24 kanaler och direkt out så det går att koppla till ljudkortet. Det är det enda jag vet. Snälla ni, ge mig klara order om vad man bör ha Ingen ? 😳
Signia Postat 13 februari 2011 Postat 13 februari 2011 (redigerat) Kolla efter begagnade Mackie 24 bord. Dom ligger nog inom 10,000-strecket, och de flesta har direkt ut. http://www.blocket.se/malmo/Mackie_VLZ_24__Midiman_Syncman_Pro_31998252.htm?ca=2&w=3 Redigerat 13 februari 2011 av Signia
Claes Holmerup Postat 13 februari 2011 Postat 13 februari 2011 Alla som har Insert på kanalerna, fungerar också som Direct Out med en speciell kabel där: http://wiki.kontrollrummet.com/Direct_out
Railind (oregistrerad) Postat 13 februari 2011 Postat 13 februari 2011 Soundcraft Spirit Studio kan rekommenderas och går att hitta för runt 5000 kronor beggade i bra skick.
TimB Postat 13 februari 2011 Postat 13 februari 2011 (redigerat) Om du har tur kan du hitta ett Soundcraft Ghost bord tror att skillnaden mellan LE och ej LE är att LE ha midi automation me för kanske lite mer än 10 lax och det är inget dåligt bord 🙂 Har för mig att Pearl Jams Ten platta spelades in på ett sånt 🙂 Redigerat 13 februari 2011 av TimB
Polder Postat 13 februari 2011 Postat 13 februari 2011 Ett Mackie 24/4 eller 24/8 24/4 ligger numera runt 5.000 och låter hyfsad bra med många aux och dirout.
4056E Postat 13 februari 2011 Postat 13 februari 2011 Jag skulle också kika på de gamla mackieborden. Bra bord utan tvekan. Har mixat mycket på sådana
Railind (oregistrerad) Postat 13 februari 2011 Postat 13 februari 2011 Jag skulle också kika på de gamla mackieborden. Bra bord utan tvekan. Har mixat mycket på sådana Mackie är OK, fast Soundcraft Spirit Studio-borden har bättre känsla i reglar och pottar låter ofta bättre och är smartare konstruerade med lätt åtkomliga kontakter.
Greenlight Postat 13 februari 2011 Trådstartare Postat 13 februari 2011 Många som säger Mackie. Faktum är att det var det första jag kollade på utan att veta något om de. Ett sånt här: http://www.thomann.de/se/mackie_onyx_244.htm Kan det vara något? Hur är de att mixa på?
TimB Postat 13 februari 2011 Postat 13 februari 2011 Onyx preampsen låter underbara, rena och mycket headroom om det är det man är ute efter men den konsolen lämpar sig nog bättre live då det inte finns alla de möjligheter med routing som man vill ha i en studio 🙂 Men som alla säger Mackie 8 bus eller något Soundcraft skulle nog vara det bästa men kanske även Allen & Heath gl-serien då det är lite live/studio-bord om det är det ni är ute efter 🙂 finns mycket att välja på!
Greenlight Postat 13 februari 2011 Trådstartare Postat 13 februari 2011 (redigerat) Onyx preampsen låter underbara, rena och mycket headroom om det är det man är ute efter men den konsolen lämpar sig nog bättre live då det inte finns alla de möjligheter med routing som man vill ha i en studio 🙂 Men som alla säger Mackie 8 bus eller något Soundcraft skulle nog vara det bästa men kanske även Allen & Heath gl-serien då det är lite live/studio-bord om det är det ni är ute efter 🙂 finns mycket att välja på! Hmm . . vad är det för routing möjligheter som saknas på Onyxen? Ursäkta min okunnighet på området. Har inte råd med ett Allen & Heath gl-serien, kan det här funka: http://www.thomann.de/se/allenheath_zed420.htm ALLEN&HEATH ZED-420 Allen & Heath ZED-420 - 16x mic/line inputs, 4x dual stereo inputs, DuoPreTM preamp with 69dB gain range, 6x aux sends, USB send and return, 4-band EQ with 2x parametric mids, inserts per channel, 4x sub groups, high-pass filter, mutes per channel, stereo return, 2-track return, 6.3mm and 3.5mm headphone output, stereo record out, alternative stereo out, mono out, 2x matrix outs, master LR, master control for all auxes, includes Cakewalk Sonar L Vilket är viktigast? Bra preampar eller routing möjligheter? Hur är pre-amparna jämfört med Mackie Onyxen tro? Redigerat 14 februari 2011 av Greenlight
TimB Postat 14 februari 2011 Postat 14 februari 2011 Onyxen är ganska basic i sin smidighet då det är mer en livekonsol så den är mer designad för att vara smidig och robust inom det området, det finns en annons på blocket just nu på ett Dayner D&R för 10 000 vilket jag tycker årets kap om man vill ha en rent välljudande bord med bra headroom! Dayner D&R Om jag skulle ha 10 000 skulle jag redan köpt det själv men kan tipsa dig istället för det skulle passa in på vad du letar på + att du får kvalité för pengarna
Demonproducenten Postat 15 februari 2011 Postat 15 februari 2011 Vilket är viktigast? Bra preampar eller routing möjligheter? preampsen utan tvekan kör du mot dator så mixar du ju oftast i den ändå - det viktiga är då ljudet in å funktionalitet i inspelningssituationen onyxen du kollade på har ju 24 direct out före eller efter eq å talkback - kommer funka finfint
Greenlight Postat 15 februari 2011 Trådstartare Postat 15 februari 2011 preampsen utan tvekan kör du mot dator så mixar du ju oftast i den ändå - det viktiga är då ljudet in å funktionalitet i inspelningssituationen onyxen du kollade på har ju 24 direct out före eller efter eq å talkback - kommer funka finfint Ok. Tack för att du svarar. Jag sucktar efter kunskap. Fast jag hade ändå tänkt att mixa i bordet, så mycket det går. Gillar inte att mixa med musen. Men det kanske funkar att switcha kanalerna i mackien också? Vad tror du om bordet ovan som TimB tipsar om? Ett Dayner D&R
Greenlight Postat 15 februari 2011 Trådstartare Postat 15 februari 2011 preampsen utan tvekan kör du mot dator så mixar du ju oftast i den ändå - det viktiga är då ljudet in å funktionalitet i inspelningssituationen onyxen du kollade på har ju 24 direct out före eller efter eq å talkback - kommer funka finfint Ok. Tack för att du svarar. Jag sucktar efter kunskap. Fast jag hade ändå tänkt att mixa i bordet, så mycket det går. Gillar inte att mixa med musen. Men det kanske funkar att switcha kanalerna i mackien också? Vad tror du om bordet ovan som TimB tipsar om? Ett Dayner D&R
4056E Postat 15 februari 2011 Postat 15 februari 2011 Jag tror du ska kika lite mer på vlz-borden som har lite mer routingmöjligheter, tror jag - om de inte ändrat massa på de nya varianterna http://www.thomann.de/se/mackie_3204_vlz3.htm Jag trycker det är rätt bra tryck i EQn på de flesta mackie-borden - även de nya Onyx och VLZ-borden. Det händer lite när man drar i rattarna. Har för mig att Perkins varit med och gjort eq:n i de flesta av deras bord
4056E Postat 15 februari 2011 Postat 15 februari 2011 Det du egentligen behöver berätta för oss är om du mest ska mixa eller om du även tänker spela in via bordet? Ska man bara mixa funkar live-bord ganska långt - då ser du bara till att skicka ut alla kanaler separat så att de hamnar på varsin separat kanal i bordet. Den stora skillnaden som jag tror är det du vill veta är att "studiobord" ofta brukar kallas "in-line" -bord. Det innebär att du kan spela in via bordet - samtidigt som du får tillbaka monitorlyssningen och kan mixa medan du spelar in. Detta kan du göra då in-line -bord ofta har en liten fader till, ovanför den riktiga fadern (eller en liten volympot på billigare bord) Dessa små fadrarna (stav?) som sitter parallellt ovanför de vanliga brukar kallas för en B-mix. När man spelar in styr man volymen in till pro tools eller sind bandspelare med dessa små faders - medan man också kopplat så att allting skickas ut från pro tools direkt igen. Medan bandet alltså står i din studio och spelar in kan du sitta och mixa lite i realtid på de vanliga fadrarna utan att påverka inspelningsvolymen Hängde du med? 🙂
Demonproducenten Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 Ok. Tack för att du svarar. Jag sucktar efter kunskap. Fast jag hade ändå tänkt att mixa i bordet, så mycket det går. Gillar inte att mixa med musen. Men det kanske funkar att switcha kanalerna i mackien också? Vad tror du om bordet ovan som TimB tipsar om? Ett Dayner D&R det är fan så mycket större 🙂 (tar mer plats men funkar ypperligt som ***förlängare mot band å fotpall för en själv - eller finare uttryckt: ett stort mixerbord impar på kunderna) det är nog ett bättre alt om du ska mixa outboard - med res för att det är beg (vilket iofs inte alls hindrar ett gott skick) jag kan inte säga nåt om hur det låter dock i preamps å så men jo
TimB Postat 16 februari 2011 Postat 16 februari 2011 Jag har använt ett D&R bord vid ett tillfälle och har även kört mycket mackie-bord live och det är natt och dag tycker jag, som sagt mer bord för pengarna men tar större plats och är begagnat fast det ser ju väldigt fint ut 🙂
Greenlight Postat 16 februari 2011 Trådstartare Postat 16 februari 2011 (redigerat) Det du egentligen behöver berätta för oss är om du mest ska mixa eller om du även tänker spela in via bordet? Ska man bara mixa funkar live-bord ganska långt - då ser du bara till att skicka ut alla kanaler separat så att de hamnar på varsin separat kanal i bordet. Den stora skillnaden som jag tror är det du vill veta är att "studiobord" ofta brukar kallas "in-line" -bord. Det innebär att du kan spela in via bordet - samtidigt som du får tillbaka monitorlyssningen och kan mixa medan du spelar in. Detta kan du göra då in-line -bord ofta har en liten fader till, ovanför den riktiga fadern (eller en liten volympot på billigare bord) Dessa små fadrarna (stav?) som sitter parallellt ovanför de vanliga brukar kallas för en B-mix. När man spelar in styr man volymen in till pro tools eller sind bandspelare med dessa små faders - medan man också kopplat så att allting skickas ut från pro tools direkt igen. Medan bandet alltså står i din studio och spelar in kan du sitta och mixa lite i realtid på de vanliga fadrarna utan att påverka inspelningsvolymen Hängde du med? 🙂 Jag tror jag hängde med. man kan styra volym nivåer in och eq i realtid, dvs medan ljudet är på väg in från bordet via mixern in i varsin separat kanal på protools, om jag fattat rätt. Sen när alla spår är inspelade (trackade ??) så kan man ta in dem från protools via ljudkortet in i mixern igen, och ändra volymnivåer och eq igen och sen skicka alla kanaler till två master kanaler (L+R) på två nya spår i protools? . . . .eller??? . . . fuck jag behöver nog en kurs i det här 🤪 Om ni skulle välja mellan något av dessa tre bord, vilket skulle ni ta om ni skulle ha det i en "live" studio. Dvs micka upp trummor, bas, gitarr och köra rakt in med läck. Och sen lägga på sång och andra pålägg separat. Dvs det finns inget separat kontrollrum/mixerrum, som är ljudisolerat. Så jag antar att behovet att mixa i realtid inte är så stort. Funkar det om man bara ställer eq på kl 12,. och håller bra nivåer in, och mixar via bordet i efterhand? D&R http://www.blocket.se/stockholm/D_R___Dayner_31989720.htm?ca=11&w=1&last=1 Här är en Allen&Heat http://www.thomann.de/se/wishlist.html?artnr=150865 Här är det där Mackie bordet jag snackade om http://www.thomann.de/se/mackie_onyx_244.htm Redigerat 16 februari 2011 av Greenlight
Demonproducenten Postat 17 februari 2011 Postat 17 februari 2011 Funkar det om man bara ställer eq på kl 12,. och håller bra nivåer in, och mixar via bordet i efterhand? ja om du mickar upp så det låter bra från källan - eq går att sätta i bypass läge helt också om du har replokalsmiljö som det låter enl din beskrivning skulle jag nog köra på mackien så har ni en livemixer som ni orkar släpa med också
Byzance Postat 26 februari 2011 Postat 26 februari 2011 fråga, hur sköter du automation via ett analogbord? när du skickar dina redan inspelade tracks till bordet och sedan kör direct tillbaka, hur sköter du automations med faders då?
Daniel Postat 26 februari 2011 Postat 26 februari 2011 Sjukt att Daynerbordet fortfarande är kvar till det priset. Övriga bord nämnda i tråden kommer inte i närheten, möjligtvis ett ghost i bra skick men det kostar nog lite mer. Köp det nu, det är en riktigt bra affär. Dessutom mycket snyggare och du har möjligheten att få samma peng tillbaka när du säljer det. Det har du inte om du köper nytt.
Greenlight Postat 26 februari 2011 Trådstartare Postat 26 februari 2011 Sjukt att Daynerbordet fortfarande är kvar till det priset. Övriga bord nämnda i tråden kommer inte i närheten, möjligtvis ett ghost i bra skick men det kostar nog lite mer. Köp det nu, det är en riktigt bra affär. Dessutom mycket snyggare och du har möjligheten att få samma peng tillbaka när du säljer det. Det har du inte om du köper nytt. Har köpt Mackie Onyx 24.4. Det jag fastnade för var att alla snackar om att det är mycket bra pre-ampar och EQ. Grejen är att jag måste använda det som livebord också en tid framöver. Daynerbordet är FÖR fett för att ha som livebord. Vet dock inte gur det funkar med routing möjligheter på Mackie bordet. Det är ju datakontakt som "direct out", men fattar inte om man få tillbaka ljudet när man spelat in, så att man kan mixa det så det ändrar på de inspelade spåren. Hoppas ni fattar vad jag menar. Just nu är det på en klubb och jag kan inte kolla alla funktioner. Vore kul om någon förklarade hur det funkar? 🤪
Fredrix Postat 26 februari 2011 Postat 26 februari 2011 Kanske missat det, men vad har du för ljudkort?
Greenlight Postat 26 februari 2011 Trådstartare Postat 26 februari 2011 Kanske missat det, men vad har du för ljudkort? Focusrite Saffire Pro 10 i/o http://www.focusrite.com/products/saffire/saffire_pro_10_io/ Det är 8 kanaler in och ut plus 2 st digitala kanaler
TimB Postat 26 februari 2011 Postat 26 februari 2011 fråga, hur sköter du automation via ett analogbord? när du skickar dina redan inspelade tracks till bordet och sedan kör direct tillbaka, hur sköter du automations med faders då? om det finns motoriserade reglar så är det bara att köra via midi eller dyl. annars är det good ol' fashion fingrar som gäller om man kör mixdown eller ska dra spår drån DAW genom bordet och automatisera sen 😉
TimB Postat 26 februari 2011 Postat 26 februari 2011 Sjukt att Daynerbordet fortfarande är kvar till det priset. Övriga bord nämnda i tråden kommer inte i närheten, möjligtvis ett ghost i bra skick men det kostar nog lite mer. Köp det nu, det är en riktigt bra affär. Dessutom mycket snyggare och du har möjligheten att få samma peng tillbaka när du säljer det. Det har du inte om du köper nytt. Jo men samtidigt kräver ett sånt bord mer engagemang och service än ett nytt mackiebord t.ex men det är sjukt att det fortfarande ligger kvar, om jag hade haft pengarna som sagt! ☺️
Byzance Postat 27 februari 2011 Postat 27 februari 2011 om det finns motoriserade reglar så är det bara att köra via midi eller dyl. annars är det good ol' fashion fingrar som gäller om man kör mixdown eller ska dra spår drån DAW genom bordet och automatisera sen 😉 Ja basicly så är jag ju ute efter ett line-in/studiobord med motoriserade faders så jag kan sköta all automation fysksikt. Det jag vill göra igentligen ärju att köra de pluggar jag vill i daw'et köra ut kanalerna till mixerbordet och lägga mixen och automation på de kanaler jag vill. Sedan bounce'a till stereotrack. Fattar dock inte hur det går till om du inte har ett bord med midi, när du skickar tillbaka spåren till ditt interface och till daw'et. Kör du mixdown i realtid då? när du satt alla faders / pans och laggt allt i subgrupper etc som du vill ha det?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.