pjotor Postat 3 februari 2005 Postat 3 februari 2005 har en stålsträngad gitarr och har suttit länge och funderat på om det går byta till nylonsträngar. nån som kan ge mig svaret? tack
Straka Postat 3 februari 2005 Postat 3 februari 2005 Nej, det kommer inte att funka alls speciellt bra tyvärr.
Stinkey (oregistrerad) Postat 3 februari 2005 Postat 3 februari 2005 Ett tredje NEJ! (Tyvärr, det låter skit.)
MusicNixon Postat 3 februari 2005 Postat 3 februari 2005 Och halsen kommer inte må så bra av det heller. Alltså: Nej (4)
PMFD Postat 3 februari 2005 Postat 3 februari 2005 Byt du strängar för skojs skull. Det är inte så fruktansvärdt skadligt som det låter på folk. För jag antar att du har en gammal stålis utan mick som inte är super ändå. Var beredd på att du kommer få ett sk mörkt och dovt ljud som snabbt dör ut.
wonderboy Postat 3 februari 2005 Postat 3 februari 2005 Byt du strängar för skojs skull. Det är inte så fruktansvärdt skadligt som det låter på folk. För jag antar att du har en gammal stålis utan mick som inte är super ändå. Var beredd på att du kommer få ett sk mörkt och dovt ljud som snabbt dör ut. Lyssna inte på honom, Pjotor! Fråga vilken professionell gitarrmekare som helst. Risken är uppenbar att hals tar skada.
Håkan Ekberg Postat 4 februari 2005 Postat 4 februari 2005 (redigerat) Byt du strängar för skojs skull. Det är inte så fruktansvärdt skadligt som det låter på folk. För jag antar att du har en gammal stålis utan mick som inte är super ändå. Var beredd på att du kommer få ett sk mörkt och dovt ljud som snabbt dör ut. Lyssna inte på honom, Pjotor! Fråga vilken professionell gitarrmekare som helst. Risken är uppenbar att hals tar skada. Hmmm En fråga av ren nyfikenhet. Är inte en stålsträngad gitarr byggd för att tåla större belastning, vilket jag har fått för att det är på just stålsträngade jämfört med en nylonsträngad. Varför skulle då en stålsträngad ta skada av att byta till nylon? Det borde vara betydligt värre tvärtom, väl? Håkan Edit: stvafle Redigerat 4 februari 2005 av Håkan Ekberg
kartan Postat 4 februari 2005 Postat 4 februari 2005 (redigerat) Helt rätt. stålsträngar belastar en hals mer än nylon, ungefär på samma sätt som tjockare strängar belastar mer än tunnare. Däremot lär väl intoneringen inte låta något vidare om man väljer att snurra dit nylonstängar istället för stål... Redigerat 4 februari 2005 av kartan
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.