Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har en Neumann mic kopplat till en Vintage Designe preamp som går vidare till min Impact twint Line in ingång. Är det någon som vet o kan hjälpa mig hur jag ska ha inställningarna på Impact Twins kontroll panel?

Jag kör bara röster.

Skulle vara j-vligt tacksam för all hjälp. får ni med nån bild så hade det varit så himmmllaaa skönt.

Annons
Postat

Jag är ny me det här, så jag undrar hur jag ska ställa in för att få det bästa möjliga ljudet in o ut. Om jag ska maxa DAW mix knappen eller inte, vilka knappar som ska vara intryckta typ, mm, såna här grejer.

In till ljudkortet beskrev jag ovan hur jag har kopplat. Ut från ljudkortet är det Line out till förstärkare som jag har mina högtalare inkopplade på.

Det går jätte bra att skicka bild till min hotmail med om någon orkar ta en bild på sin kontroll panel eller om nån laddar ner och har lust o painta lite.

Uppskatas jätte mycket

HyvääSaxofonista (oregistrerad)
Postat

Använder själv Impact Twin med Neumann-mick direkt till mick ingången, alltså på fronten och inte via extern preamp. Då får man ju tillgång till eq, compressor o s v. men om du kör via en annan preamp till line in(på baksidan) så aktiveras inte eq o s v. Vet inte vad ditt problem är. Om du inte får nån signal måste du nog på fronten aktivera line-knappen. Det sitter två såna knappar på fronten.....

Postat

Använder själv Impact Twin med Neumann-mick direkt till mick ingången, alltså på fronten och inte via extern preamp. Då får man ju tillgång till eq, compressor o s v. men om du kör via en annan preamp till line in(på baksidan) så aktiveras inte eq o s v. Vet inte vad ditt problem är. Om du inte får nån signal måste du nog på fronten aktivera line-knappen. Det sitter två såna knappar på fronten.....

Jag får ljud men känns på något sätt att den är lite för EQ:ad. hur har du på din DAW mix in på panelen? ska den vara maxad, minimum eller i mitten som den är? vad är DAW mix in överhuvudtaget?

På ADAT/TOS Module vilka knappar ska vara intryckta. Tos in, Tos Out, Stereo link? På Patchbay Module vad borde jag välja?

Det är det att jag inte riktigt förstår vad DAW, TOS o Patchbay är.

http://hubpages.com/hub/TC-Electronic-Impact-Twin-Firewire-Audio-Interface-computer-recording-HD-home-digital-sound-recording-studio-equipment

Som bilden på länken ovan(man får dock scrolla ner lite) ser min panel ut ungefär fast att TOS in och TOS out är intryckta och att eq, kompressor inte finns då jag kör med line in.

tack för all hjälp så här långt

Postat

Är det verkligen ingen som kan förklara för mig vad Daw, Tos och Pitchbay är och om Daw mix in ska vara på noll, max eller mellan?

• 4 månader senare...
HyvääSaxofonista (oregistrerad)
Postat

Hej igen,

Jag kan bara förklara att DAW-mix är till för att skapa balans mellan frontens mick-ingång och övriga ljudkällor som man har som inputs, såsom ett

komp med midi-instrument eller tidigare inspelade wave-spår. Funktionen är för att få en bra balans i medhörningen när man t ex lägger på en sax eller sång i micken så vill man ju höra kompet lagom mycket plus det man lägger på med micken. Den balansen ställer man in med DAW-mix. Exakt vilken inställning man behöver beror på hur starka in-signalerna är och därför går det inte generellt att säga om den ska stå på max eller i mitten. Om den däremot är på noll så hör man bara medhörning av det man spelar in från front-mickingången.

Du säger att du bara spelar in röster, alltså med mick från egen preamp. Då kanske inte din DAW-mix-inställning spelar nån roll om du inte har några andra ljudkällor som du ska balansera i medhörningen men dessa borde ju höras i DAW-mixen så snart du har spelat in det första spåret om du förstår vad jag menar. TOS är väl som jag förstår om man kör med Adat-interace i digitalingångarna men jag kan tyvärr inget om hur det funkar eftersom jag bara kör min mick direkt i den frontmatade mickingången för att utnyttja Impact Twins egna compressor, EQ, reverb mm,. Hursomhelst rekommenderar jag

dej att testa den inbyggda preampen i ljudkortet. Den har väldigt bra ljudkvalite och med en bra mick som min Neumann TLM 102 tycker jag inte att det behövs nån separat preamp. Det låter helt enkelt väldigt bra, t o m med de mixer presets som finns att tillgå. Jag är nöjd och behöver inget externt Preamp.

Hoppas att dessa rader är till nån hjälp.....

/Göran

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.