pxm Postat 13 februari 2011 Postat 13 februari 2011 (redigerat) dillinger escape plan gör utmärkt punk- 43 % burnt .... dock sov jag till dave Weckls album `hardwired´inatt ..dock-de enkla analyser jag kan göra hjälper mig att ta ut tonart , hitta alternativa ackordsföljder och att bättre förstå musiken...det kul och intressant och givande...det är spännande att lära sig mer... bra tråd... Redigerat 13 februari 2011 av pxm
laxlaxlax Postat 13 februari 2011 Postat 13 februari 2011 Död på gehöret :-) Vilka fantastiska samband du drar. Först olycklig och sedan tondöv. Imponerande! Laxen du kanske hör skillnad på en D64 och en T/5? Använd du ditt fina gehör till det. Det var inte jag som skrev det man - har redan bett om ursäkt! Peace 1
King Crimson Postat 13 februari 2011 Trådstartare Postat 13 februari 2011 Peace! Är så glad att jag startade den här tråden ...annars hade jag aldrig fått upptäcka substitutdominanter, verkar ju riktigt användbart.
Quoman Postat 14 februari 2011 Postat 14 februari 2011 (redigerat) Man skulle kunna se det som Fm med en högaltererad kvint i basen. Dvs s/5< som nog många varit inne på redan. Men det känns lite krångligt, jag tycker att det är trevligt om man kan hålla sig från alteration. Jag skulle nog helst se det som en subdominant7 till tonikans kontraparallell, dvs tKs7. Kontraparallellen i c-moll är ju Ab-dur. Subdominanten till Ab är Db. Redigerat 14 februari 2011 av Quoman
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.