laxlaxlax Postat 9 februari 2011 Postat 9 februari 2011 Det var taskigt sagt! Du har väl ingen rätt att trycka ner trådskaparen bara för att han har en djup röst! Lugn. jag skämtade bara. Vad har hänt med dig? det känns lite småborgerligt att inte peppa på nya idéer. Radhus nästa?
DivineCo Postat 9 februari 2011 Postat 9 februari 2011 Jag tycker att ni hakar upp er på 1Hz inkrementen. Jag tror att någon var inne på det. Varför inte göra inkrementen större. Någon nämde en 20-bands EQ. Går säkert att få intressanta resultat. Dessutom tycker jag att killen är helt rätt ute. För det är ju precis så här man kan göra fast i en mindre och mer selektiv skala. Det viktiga är inte att dela upp ljudet frekvens för frekvens utan att man ser på var karakteristiska och problematiska frekvenser ligger. Om man åtgärdar det först och har en tät mix där mycket tar ut varandra. Så kan mycket väl nästa steg vara att man lägger en massa notchfilter på ett instrument som en kam. Sen gör man på samma sätt med det instrumentet som konkurerar bara det att man flyttar på kammen så att man släpper fram tex de frekvenser som man skar på första instrumentet. Finns naturligvis många sätt att EQ:a på men jag tycker definitivt att trådskaparen var inne på någonting viktigt.
minikraeftan Postat 9 februari 2011 Trådstartare Postat 9 februari 2011 ...eller 24 000. Jag var lite lat och började från 25 Hz och eq:ade upp till 70 Hz. Hinner inte ställa in mer nu, men jag hann ju iaf 1,875 promille av frekvensregistret. shit det lär ta en evighet om man inte lyckas skapa en funktion som gör det. 🙂
JohnRick Postat 9 februari 2011 Postat 9 februari 2011 Jag tycker att ni hakar upp er på 1Hz inkrementen. Jag tror att någon var inne på det. Varför inte göra inkrementen större. Någon nämde en 20-bands EQ. Går säkert att få intressanta resultat. Dessutom tycker jag att killen är helt rätt ute. För det är ju precis så här man kan göra fast i en mindre och mer selektiv skala. Det viktiga är inte att dela upp ljudet frekvens för frekvens utan att man ser på var karakteristiska och problematiska frekvenser ligger. Om man åtgärdar det först och har en tät mix där mycket tar ut varandra. Så kan mycket väl nästa steg vara att man lägger en massa notchfilter på ett instrument som en kam. Sen gör man på samma sätt med det instrumentet som konkurerar bara det att man flyttar på kammen så att man släpper fram tex de frekvenser som man skar på första instrumentet. Finns naturligvis många sätt att EQ:a på men jag tycker definitivt att trådskaparen var inne på någonting viktigt. Just. Det är ju bara relativitet. Alla boostar ju redan en frekvens för att skära i samma på något annat instrument. Om det sedan är över ett 100Hz-spann eller 1Hz-spann... Sedan är väl frågan om alla respektive ska ha exklusiv rätt till bara ett specifikt band/frekvens? Och alla false harmonies som hjärnan fyller i. Etc. Eller?
Carle Postat 9 februari 2011 Postat 9 februari 2011 Fatta resonanspuffarna med ett sånt brant q-värde.
jac Postat 9 februari 2011 Postat 9 februari 2011 ...eller 24 000. Jag var lite lat och började från 25 Hz och eq:ade upp till 70 Hz. Hinner inte ställa in mer nu, men jag hann ju iaf 1,875 promille av frekvensregistret. oj, vilket jobb! 😆 kommer ta sin lilla tid att gå hela vägen haha ☺️
laxlaxlax Postat 9 februari 2011 Postat 9 februari 2011 Svårt att föreställa sig hur resultatet skulle låta. Men antar att det skulle låta ... fattigare? Och eftersom exemplet inte upprepar sig logaritmiskt, skulle väl övertonsserien för ljudet ändras.. antar att det kanske ändrar klangfärgen på ljudet beroende på vilka övertoner som råkar hamna i filtret. Helst skulle jag vilja se ett exempel där det går att ändra mönstret, inte bara A B C / A B C / A B C. Här är ett program som verkar kunna programmera ett exempel: ( Har för mig vi har några i längsta tråden som kan Matlab ) http://www.cerlsoundgroup.org/Loris/ De verkar inrikta sig mycket på funktioner över tid men nåt sånt som efterlyses i tråden verkar också gå att genomföra. Såg någon funktion vissla förbi men glömde bort namnet.
minikraeftan Postat 9 februari 2011 Trådstartare Postat 9 februari 2011 Svårt att föreställa sig hur resultatet skulle låta. Men antar att det skulle låta ... fattigare? Och eftersom exemplet inte upprepar sig logaritmiskt, skulle väl övertonsserien för ljudet ändras.. antar att det kanske ändrar klangfärgen på ljudet beroende på vilka övertoner som råkar hamna i filtret. Helst skulle jag vilja se ett exempel där det går att ändra mönstret, inte bara A B C / A B C / A B C. Här är ett program som verkar kunna programmera ett exempel: ( Har för mig vi har några i längsta tråden som kan Matlab ) http://www.cerlsoundgroup.org/Loris/ De verkar inrikta sig mycket på funktioner över tid men nåt sånt som efterlyses i tråden verkar också gå att genomföra. Såg någon funktion vissla förbi men glömde bort namnet. Om man bara kör A B / A B / A B . på tex basen och bastrumman på frekvenserna där de möts? Så kan man köra A B C / A B C / A B C. på sången , gitarren och cymblarena på trummsättet. Kommer det märkas lika mycket bland 3k? för där är det inte lika märkbart om det är 1hz bland 1000hz än 1 hz bland 100hz?
Jetblack Postat 9 februari 2011 Postat 9 februari 2011 Om man bara kör A B / A B / A B . på tex basen och bastrumman på frekvenserna där de möts? Så kan man köra A B C / A B C / A B C. på sången , gitarren och cymblarena på trummsättet. Kommer det märkas lika mycket bland 3k? för där är det inte lika märkbart om det är 1hz bland 1000hz än 1 hz bland 100hz? Eh... oavsett vilket lär det nog bli en hit
minikraeftan Postat 9 februari 2011 Trådstartare Postat 9 februari 2011 Eh... oavsett vilket lär det nog bli en hit HAHAHAHAHA MADE MY DAY ! 😄
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.