Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det var taskigt sagt! Du har väl ingen rätt att trycka ner trådskaparen bara för att han har en djup röst!

Lugn. jag skämtade bara.

Vad har hänt med dig? det känns lite småborgerligt att inte peppa på nya idéer. Radhus nästa?

Annons
Postat

Jag tycker att ni hakar upp er på 1Hz inkrementen. Jag tror att någon var inne på det. Varför inte göra inkrementen större. Någon nämde en 20-bands EQ. Går säkert att få intressanta resultat.

Dessutom tycker jag att killen är helt rätt ute. För det är ju precis så här man kan göra fast i en mindre och mer selektiv skala.

Det viktiga är inte att dela upp ljudet frekvens för frekvens utan att man ser på var karakteristiska och problematiska frekvenser ligger. Om man åtgärdar det först och har en tät mix där mycket tar ut varandra. Så kan mycket väl nästa steg vara att man lägger en massa notchfilter på ett instrument som en kam. Sen gör man på samma sätt med det instrumentet som konkurerar bara det att man flyttar på kammen så att man släpper fram tex de frekvenser som man skar på första instrumentet.

Finns naturligvis många sätt att EQ:a på men jag tycker definitivt att trådskaparen var inne på någonting viktigt.

Postat

...eller 24 000.

fft.gif

Jag var lite lat och började från 25 Hz och eq:ade upp till 70 Hz. Hinner inte ställa in mer nu, men jag hann ju iaf 1,875 promille av frekvensregistret.

shit det lär ta en evighet om man inte lyckas skapa en funktion som gör det. 🙂

Postat

Jag tycker att ni hakar upp er på 1Hz inkrementen. Jag tror att någon var inne på det. Varför inte göra inkrementen större. Någon nämde en 20-bands EQ. Går säkert att få intressanta resultat.

Dessutom tycker jag att killen är helt rätt ute. För det är ju precis så här man kan göra fast i en mindre och mer selektiv skala.

Det viktiga är inte att dela upp ljudet frekvens för frekvens utan att man ser på var karakteristiska och problematiska frekvenser ligger. Om man åtgärdar det först och har en tät mix där mycket tar ut varandra. Så kan mycket väl nästa steg vara att man lägger en massa notchfilter på ett instrument som en kam. Sen gör man på samma sätt med det instrumentet som konkurerar bara det att man flyttar på kammen så att man släpper fram tex de frekvenser som man skar på första instrumentet.

Finns naturligvis många sätt att EQ:a på men jag tycker definitivt att trådskaparen var inne på någonting viktigt.

Just. Det är ju bara relativitet. Alla boostar ju redan en frekvens för att skära i samma på något annat instrument. Om det sedan är över ett 100Hz-spann eller 1Hz-spann...

Sedan är väl frågan om alla respektive ska ha exklusiv rätt till bara ett specifikt band/frekvens? Och alla false harmonies som hjärnan fyller i. Etc. Eller?

Postat

...eller 24 000.

fft.gif

Jag var lite lat och började från 25 Hz och eq:ade upp till 70 Hz. Hinner inte ställa in mer nu, men jag hann ju iaf 1,875 promille av frekvensregistret.

oj, vilket jobb! 😆 kommer ta sin lilla tid att gå hela vägen haha ☺️

Postat

Svårt att föreställa sig hur resultatet skulle låta. Men antar att det skulle låta ... fattigare? Och eftersom exemplet inte upprepar sig logaritmiskt, skulle väl övertonsserien för ljudet ändras.. antar att det kanske ändrar klangfärgen på ljudet beroende på vilka övertoner som råkar hamna i filtret.

Helst skulle jag vilja se ett exempel där det går att ändra mönstret, inte bara A B C / A B C / A B C.

Här är ett program som verkar kunna programmera ett exempel: ( Har för mig vi har några i längsta tråden som kan Matlab )

http://www.cerlsoundgroup.org/Loris/

De verkar inrikta sig mycket på funktioner över tid men nåt sånt som efterlyses i tråden verkar också gå att genomföra. Såg någon funktion vissla förbi men glömde bort namnet.

Postat

Svårt att föreställa sig hur resultatet skulle låta. Men antar att det skulle låta ... fattigare? Och eftersom exemplet inte upprepar sig logaritmiskt, skulle väl övertonsserien för ljudet ändras.. antar att det kanske ändrar klangfärgen på ljudet beroende på vilka övertoner som råkar hamna i filtret.

Helst skulle jag vilja se ett exempel där det går att ändra mönstret, inte bara A B C / A B C / A B C.

Här är ett program som verkar kunna programmera ett exempel: ( Har för mig vi har några i längsta tråden som kan Matlab )

http://www.cerlsoundgroup.org/Loris/

De verkar inrikta sig mycket på funktioner över tid men nåt sånt som efterlyses i tråden verkar också gå att genomföra. Såg någon funktion vissla förbi men glömde bort namnet.

Om man bara kör A B / A B / A B . på tex basen och bastrumman på frekvenserna där de möts?

Så kan man köra A B C / A B C / A B C. på sången , gitarren och cymblarena på trummsättet.

Kommer det märkas lika mycket bland 3k? för där är det inte lika märkbart om det är 1hz bland 1000hz än 1 hz bland 100hz?

Postat

Om man bara kör A B / A B / A B . på tex basen och bastrumman på frekvenserna där de möts?

Så kan man köra A B C / A B C / A B C. på sången , gitarren och cymblarena på trummsättet.

Kommer det märkas lika mycket bland 3k? för där är det inte lika märkbart om det är 1hz bland 1000hz än 1 hz bland 100hz?

Eh... oavsett vilket lär det nog bli en hit

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.