Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej,

Har efter en del research försökt plocka ihop en duglig hemmastudio för ett kommande soloprojekt. Det som kommer spelas in i hemmet är endast gitarr, röst och klaviatur.

Tänkte be om era tankar och åsikter innan jag skickar iväg en beställning till tysken.

- Apogee One

- Shure SM57

- AKG K-271

- M-Audio Oxygen 49

Tanken är att köra gitarrförstärkaren uppmickad med SM57an och att köra sången genom den inbyggda kondensatormicken.

Midiklaviatur har jag absolut ingen koll på så tar gärna emot andra förslag.

Monitorer har jag tänkt köpa begagnade så det får vänta tills jag vet vad jag letar efter.

Är ganska vilsen gällande studioutrustning så är tacksam för all hjälp jag kan få.

/Fredrik

edit: Använder en MacBook Pro (ingen firewire).

Redigerat av soderbaum
Annons
Postat

Tänkte du lägga gitarr först och sång efteråt, eller bägge samtidigt?

Även om Apogee One har inbyggd mik har den nämligen bara en ingång åt gången. Du väljer i mjukvaran om du ska spela in från inbyggd mik, line in eller mik in.

Postat
  On 2011-02-07 at 17:59 sa Linus:

Tänkte du lägga gitarr först och sång efteråt, eller bägge samtidigt?

Även om Apogee One har inbyggd mik har den nämligen bara en ingång åt gången. Du väljer i mjukvaran om du ska spela in från inbyggd mik, line in eller mik in.

Alla spår läggs separat.

Postat
  On 2011-02-07 at 17:53 sa soderbaum:
Midiklaviatur har jag absolut ingen koll på så tar gärna emot andra förslag.
Hur många tangenter? 25? 49? 61? 88?

Spelar du främst syntar vill du kanske ha lätta och snabba tangenter, men är det främst piano som gäller vill du ha "semi-vägda" eller vägda tangenter.

Postat
  On 2011-02-07 at 18:12 sa Linus:

Hur många tangenter? 25? 49? 61? 88?

Spelar du främst syntar vill du kanske ha lätta och snabba tangenter, men är det främst piano som gäller vill du ha "semi-vägda" eller vägda tangenter.

Piano och orgel är det som främst kommer spelas. Är mest tänkt för komp och enklare bluesruns.

Postat
  On 2011-02-07 at 18:23 sa soderbaum:
Är mest tänkt för komp och enklare bluesruns.
Då tror jag Cakewalk A-500 duger mer än väl. Ganska enkel men av god kvalitet. I princip som Edirol PC-50 fast nu har Roland märkt om Edirol-klaviaturerna som Cakewalk.
Postat
  On 2011-02-07 at 18:45 sa Linus:

Då tror jag Cakewalk A-500 duger mer än väl. Ganska enkel men av god kvalitet. I princip som Edirol PC-50 fast nu har Roland märkt om Edirol-klaviaturerna som Cakewalk.

Okej, tack så mycket för hjälpen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.