Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag provade ett guitar rig demo men jag tyckte det lät skit när man skulle ha metaldist, blev liksom "fel". Dom cleana ljuden var det inga fel på tyckte jag.

Men jag tänkte då om man kunde göra på ett helt annat sätt!!!!

Man spelar helt enkelt in clean gitarrsignal i datorn precis som man skulle ha gjort till Guitar Rig.

Men sen kopplar man en av utgångarna från ljudkortet till en gitarrförstärkare, som man sedan rattar och ställer in efter behov och mickar upp på riktigt.

Tror ni det skulle funka? Då kan man ju reampa "på riktigt"!!!

Annons
Postat

Reampa "på riktigt"? Det är ju så man alltid gör när man reampar. Förutom att du behöver en omvänd linebox, eller en linebox baklänges, att koppla mellan ljudkortet och förstärkaren annars lär du ångra dig ;D Förstärkaren förväntar sig en mycket låg inputsignal och den som kommer direkt från datorn är på tok för stark.

Postat

Ok men dåså då vet jag att det går. Jag lär testa det i framtiden.

Har blivit så noga med gitarrljud att jag inte står ut med att spela in en hel skiva och sedan tänka "fan, det funkar inte å EQa ljudet" och sedan behöva spela in aaaaallt igen.

Däremot solo-gitarr tycker jag inte är så jävla svårt att få till, men just kompgitarr som man hör hela låten igenom tycker jag är rätt tricky...

Postat

Rekommenderar att du bygger eller skaffar dig en riktigt reampbox om du är noga med gitarrljudet. Det går att använda en DI/linebox men det är inte optimalt. Signalen blir ganska tunn och brusig.

Den biligaste reampbox jag hittat är en från Palmer som bland annat finns hos Thomann.

Postat (redigerat)

Ursäkta en dum fråga, men vad blir skillnaden mellan en DI-box och en Reamp-box?

Är inte själva grejen bara att man skall spela in på 2 spår, varav det ena är direktsignalen och sedan kan man använda den för att fixa soundet om det uppmickade låter dåligt?

Funkar inte Reamp-boxen på samma sätt som en DI-box?

Största anledningen till att jag frågar är att jag har hört talas om/använt DI-boxar, men inte Reamp-boxar. 😛

Edit: stavning

Redigerat av BluesBoy
Postat

DI/linebxo använder du för att spela in direktsignalen från t ex elgitarr eller elbas. Om du sedan vill köra ut den signalen (eller vilken annan linjesignal som helst) till en förstärkare anpassad för högohmiga instrument, t ex gitarr- och basstärkare, använder du en reampbox.

Postat

Varför gör du dig omaket att spela in på datorn först och sen via förstärkaren?

Kan även vara idé att jobba vidare med den digitala varianten. Själv tycker jag att det är jättesvårt att ratta fram bra ljud med GuitarRig. Däremot är jag mycket förtjust i ACBox från GuitarCombos. Fast det är ju ingen metal-förstärkare direkt... Däremot kan du prova ladda ner Juicy77 (en Soldano-emulator) från BTE Audio. Den låter kanon bra, är enkelt att ställa in och är helt gratis, och används med fördel ihop med deras TSS.

Sen gäller såklart som med alla inspelning, att tweaka inspelningsnivåerna. Finns många ställen att skruva på. Mixer/preampens ingångsvolym och utgångsvolym, ljudkortets ingångsvolymen, från ljudkort till sequencer (på mitt EMU1212M-kort finns i a f den möjligheten), sequencerns ingångsvolym, ingångsvolymen på pluggen etc. Brukar vara bra att ha så stark och ren signal som möjligt överallt i kedjan, fast utan att det blir digital distorsion.

• 4 veckor senare...
Postat

Lånar tråden lite. Jag har länge funderat på det här med reamp, jag kör en Peavey triple X top med en marshall 1960A någonting. Made in england låda iaf. Är lite trött på pluggförstärkarna och har övervägt flera ggr att reampa men jag känner att jag inte har tillräckligt med kunskap.. Så, vad ska man tänka på när man reampar? Jag har 2 st Samson S Direct (Di boxar, aktiv). Fungerar dem eller är det måste med en reamp box?

Postat

Du måste inte använda en reampbox, det går att vända på en DI. Men den kommer troligen inte låta likadant som om du kopplat gitarren direkt till förstärkaren. De gånger jag använt en DI har resultatet blivit betydligt tunnare och brusigt.

En reampbox behöver inte kosta så mycket, men går att använda till en massa skoj. Det är inte bara bas och gotarr som kan åka ut till stärkaren. Definitivt värt pengarna.

Postat

Du måste inte använda en reampbox, det går att vända på en DI. Men den kommer troligen inte låta likadant som om du kopplat gitarren direkt till förstärkaren. De gånger jag använt en DI har resultatet blivit betydligt tunnare och brusigt.

En reampbox behöver inte kosta så mycket, men går att använda till en massa skoj. Det är inte bara bas och gotarr som kan åka ut till stärkaren. Definitivt värt pengarna.

hmm ja okeej! hur menar du med att "vända" på en DI? har inte riktigt fattat de:S

Postat

hur menar du med att "vända" på en DI?

Från ljudkortets ut till xlr-hane på DI-boxen. För det behövs en kabel med tele eller stereotele i ena änden och XLR-hona i andra. Från en DI-boxens teleanslutningar vidare till stärkare. Finns det dämpning (pad) på boxen kan man använda den. Brummar det mycket kan man prova att lyfta jorden på boxen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.