Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

När jag surfar med webbläsaren. Firefox, IE spelar ingen roll. Jag lyssnar med örat direkt mot tweetrarna, alltså direkt mot dem, annars hörs de inte. Kollar jag med DPC Latency Checker ligger jag stadigt runt 10-40us. Kör jag inget program så hörs inget.

Jag vet inte om det inverkar på ljudet i vanliga fall men det är vilket fall irriterande.

Hur blir jag av med detta?

Tackar!

Redigerat av dj christian
Annons
Postat (redigerat)

https://www.studio.se/index.php?showtopic=83097

Nu är det så att jag redan kör balanserade kablar och knappast kör slutsteget på max, detta hörs även på låg volym. Det kommer som knaster då o då och är väldigt irriterande. Mitt ljudkort ett PCI-kort ESI Juli@ körs med de nyaste drivisarna och den kan vi räkna bort också. Den svaga länken ligger någon annanstans.

Postat (redigerat)

AdAM a8X

Då körs slutstegen mer eller mindre på max (om det inte finns en passiv version av a8X ...).

Kan bero på att dina monitorers slutsteg jobbar på max (eller nära max) och att då ev. störningar kommer att höras väl jämfört med om vanlig stereo, framförallt om du nu ställer volymen digitalt (i mjukvaran = inte optimalt). Detta problem kommer troligtvis att försvinna när du uppgraderar ditt ljudkort (som du troligtvis kommer att göra relativt snart) som då förhoppningsvis har balanserade utgångar. Om du vill göra något nu så kan du köpa en analog volym pot som då innebär att du kan styra ut maximal volym ur DA-omvandlaren (som man alltid vill göra) och då kommer signalen att bli betydligt starkare i förhållande till störningarna.

Redigerat av Gilbert
Postat (redigerat)

Då körs slutstegen mer eller mindre på max (om det inte finns en passiv version av a8X ...).

Har du någon källa på att de kör på max?

När det gäller mitt ljudkort är ESI Julia@ om inte direkt nytt är det ju knappast ett dåligt ljudkort, så jag förstår inte varför du refererar ditt inlägg i den andra tråden. Det händer bara om jag sätter på webbläsaren annars förekommer inte prasslet. Jag vet hur du tänker när du vill att jag inte ska ställa in högtalaren i mjukvaran. Ska jag leka med volymratten och EQ'n bakom högtalaren istället för optimalt ljud? Volympot = Volymreglage?

Jag har också märkt likadant som denna kille

"The only gripe that I can think of, the amp transformers do tend to hum on both speakers - not a big deal though. I can only hear it when no other equiptment is switched on. My speakers also arrived with a small cabinet chip on the bottom on one of them. Oh well if I swap them again, I may not get my perfect 'sounding' pair...I do love the sound."

http://www.gearslutz.com/board/high-end/546641-adams-a8x.html

Postat

Om det bara sker när du kör webläsaren så är det något annat som är fel men om det gäller generellt vid grafisk aktivitet så kommer troligtvis en anaolg volympot att lösa problemet (plus att du kommer att lyssna i mer än 14 bitar då ... 😉 ).

Postat

Ok, Adams monitorer verkar ha en volymkontroll även på de större modellerna (viket inte är det normala) så då kan du faktiskt prova om problemet försvinner om du höjer volymen ur datorn till max (alla reglar i taket i datorn (eller 0 dBFS rättare sagt)) och justerar volymen på högtalaren. Om detta avhjälper problemet så ska du köpa en volymkontroll inte bara för att höra alla bitar utan även slippa att störningarna blir så höga i nivå relativt signalen.

Postat

Ok, Adams monitorer verkar ha en volymkontroll även på de större modellerna (viket inte är det normala) så då kan du faktiskt prova om problemet försvinner om du höjer volymen ur datorn till max (alla reglar i taket i datorn (eller 0 dBFS rättare sagt)) och justerar volymen på högtalaren. Om detta avhjälper problemet så ska du köpa en volymkontroll inte bara för att höra alla bitar utan även slippa att störningarna blir så höga i nivå relativt signalen.

Hur menar du där? Om jag maxat volymreglaget i tex Steinberg, foobar eller liknande och har volymreglaget 1/4 (4/4 är max) som högst borde en volymkontroll vara onödigt i och med jag avhjälpt problemet redan med volymreglaget på högtalarna?

Postat

Hur menar du där? Om jag maxat volymreglaget i tex Steinberg, foobar eller liknande och har volymreglaget 1/4 (4/4 är max) som högst borde en volymkontroll vara onödigt i och med jag avhjälpt problemet redan med volymreglaget på högtalarna?

Om du tycker att det är bekvämt att justera volymen på högtalarna varje gång (och då varje gång kalibrera nivåerna så vänster nivå = höger nivå) så visst ...

• 1 månad senare...
Postat

Happ! Något är helt galet med den ena av mina A8X högtalare. Tweetern ger ifrån sig statiskt brummande ljud, jag vet inte hur jag ska beskriva det men det är mycket mer framträdande än det andra ex:et. Byte av strömkablar och minimum på volymratten hjälper inte. Ska jag lämna in den på garantin?

Decoman (oregistrerad)
Postat

Jeg mener å ha skjønt at jeg har hatt et lignende problem. Det var da jeg spilte av film på pc'en at jeg kunne høre en høy pipelyd fra monitorene.

Strømkabelen til dataskjermen var da koblet til samme skjøteledning, hvor jeg hadde monitorene koblet til.

Løsningen syntes å være, å separere strømkontakten for dataskjermen bort fra de to strømkontaktene for Yamaha HS80M monitorene, sånn at datamaskinen og monitorene får strøm via hver sin jordet skjøteledning.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.